Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
rd350 skrev:Det "ingår" alltid att efterdra hjulmuttrar till aluminiumfälgar. Som du skriver är det sällan det behövs på en volvofälg detta för att dom har antingen en ingjuten stålring runt hålen i fälgen eller anpassade skruvar/muttrar. Tar du däremot en billig "piratfälg" med vanliga muttrar så kan du alltid efterdra muttrarna efter några mil! Tappar man ett hjul så är det till 99% mekanikerns fel! (eller den som låtit bli att efterdra)
Det var ingen Volvo, det var en Renault och en eftermarknadsfälg köpt av seriös och dyr däckfirma. Exakt vad som hände kommer nog aldrig fram så det är fritt fram för spekulationer. Jag har aldrig vart med om att någon eller några hjulbultar lossnat eller att hjulet suttit löst så jag vet inte hur det känns, men borde man inte märka något innan hjulet trillar av? Det är fem hjulbultar och även om två av dem som genom ett djävulens verk spontant gängar ur sig på bråkdelen av en sekund, så borde de tre andra hålla hjulet på plats. Jag tror inte heller att bultarna gängar ur sig så fort så att man inte hinner märka något. Och att alla fem skulle ha gjort det! Kan det vara så att gängorna vart dåliga på grund av att bultarna dragits åt för hårt och under för lång tid?
av rd350
Så kan det vara, bultarna sträcker sig och sen smäller dom av! Brukar vara lätt att upptäcka om man lägger bultarna sidan om varandra, då brukar några vara lite längre och ha en "midja" där den sträckt sig.
av llesrof
Fast de hade inte smällt av. De hade trillat ur. Han berättade idag att flera av bultarna var kass i gängorna. Bilen hade dessutom känts konstig som om något var löst. Han hade stannat, kollat under motorhuven (?) och inte sett något och kört vidare. Jag fattar inte varför han inte kollade hjulen när bilen kändes konstig på vägen. Om kamremmen gett sig eller om motorn höll på att skära så känns det ju liksom inte i ratten och hur bilen ligger på vägen. Jag är lite oförstående då kompisen inte på något sätt är tappade bakom en vagn eller född i farstun.
av PTV
Har man så dålig känsla för vanlig mekanik så att man drar sönder hjulbultar pga kraftigt överdiven spänning vilket i sin tur kräver en enormt överdriven åtdragning blir det mycket billigare i längden att ta bussen istället och samtidigt spara pengar på sin egen inkompetens med att förstöra något som egentligen inte borde gå att förstöra bortsett från den kategori som tror att en bil är en stenkross som kan botas med slägga. :D
Användarvisningsbild
av Vojje
PTV skrev:... blir det mycket billigare i längden att ta bussen istället och samtidigt spara pengar :D...
Sen när skulle det vara billigare att äga/framföra en Volvo jämfört med att ta bussen :wink: .
av llesrof
PTV skrev:Har man så dålig känsla för vanlig mekanik så att man drar sönder hjulbultar pga kraftigt överdiven spänning vilket i sin tur kräver en enormt överdriven åtdragning blir det mycket billigare i längden att ta bussen istället och samtidigt spara pengar på sin egen inkompetens med att förstöra något som egentligen inte borde gå att förstöra bortsett från den kategori som tror att en bil är en stenkross som kan botas med slägga. :D
Oj, det var en lång mening. Fick läsa den flera gånger för att förstå den :D För det första tror jag att vi alla, även du, har områden där vi har noll och ingen känsla eller i bästa fall bara överskattar vår kunskap. Det kan vara hur hårt man drar skruvar, hur man skriver tydliga meningar eller ens matlagningskonst. För det andra är inte bussen ett alternativ för honom på grund av arbetstider och avstånd till jobbet. Dessutom tycker jag att det är aningens överdrivet att ställa bilen och ta bussen istället, bara för att man inte vet hur hårt man kan dra hjulbultarna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det kunde ju gått mycket värre. Tänk om han hade tappat hjulet, tappat kontrollen, och kört på en gående t ex.
Bara för att han slarvade med något så pass viktigt som att montera hjulen korrekt.

Normala människor brukar ju inte ge sig på sånt man har "noll och ingen känsla" för.
Men alla kan skaffa sig en någorlunda grundkunskap med 2min googling.
av llesrof
Lucif3r skrev:Det kunde ju gått mycket värre. Tänk om han hade tappat hjulet, tappat kontrollen, och kört på en gående t ex.
Bara för att han slarvade med något så pass viktigt som att montera hjulen korrekt.

Normala människor brukar ju inte ge sig på sånt man har "noll och ingen känsla" för.
Men alla kan skaffa sig en någorlunda grundkunskap med 2min googling.
Det kan alltid gå mycket värre i alla situationer. Hur många kollat hjulbultarna för körning? Det finns ju ingen garanti för att de sitter fast och man riskerar hela tiden att något händer bara för att man inte gjorde tillsyn före körning. Och som jag skrev tidigare men som uppenbarligen inte gick fram, om man inte vet att man gör fel så spelar det ju ingen roll om det tar en eller två mnuter att googla fram rätt svar. Jag ser dagligen hur "normala" människor ger sig på saker de inte kan och har noll känsla för, inte minst när det kommer till att uttrycka sig i text på internet. Eller i sitt yrkesutövande.

Skit händer och det är den lättaste saken i världen att sitta och besserwissra bakom ett tangentbord när man själv vet hur det skall vara.
av Fartdåre
Största bovarna i det här är däckkrängarna. Kör med muttermaskin en halvminut per mutter. Minst!
Men det är klart, mosar man ihop två metallytor med varandra så sitter det ju...
Iaf. till nästa gång.

Intressant diskussion för övrigt.
Min mutter är bättre än din... :wink:

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]