- ons 04 jul 2012, 15:09
rd350 skrev:Det "ingår" alltid att efterdra hjulmuttrar till aluminiumfälgar. Som du skriver är det sällan det behövs på en volvofälg detta för att dom har antingen en ingjuten stålring runt hålen i fälgen eller anpassade skruvar/muttrar. Tar du däremot en billig "piratfälg" med vanliga muttrar så kan du alltid efterdra muttrarna efter några mil! Tappar man ett hjul så är det till 99% mekanikerns fel! (eller den som låtit bli att efterdra)Det var ingen Volvo, det var en Renault och en eftermarknadsfälg köpt av seriös och dyr däckfirma. Exakt vad som hände kommer nog aldrig fram så det är fritt fram för spekulationer. Jag har aldrig vart med om att någon eller några hjulbultar lossnat eller att hjulet suttit löst så jag vet inte hur det känns, men borde man inte märka något innan hjulet trillar av? Det är fem hjulbultar och även om två av dem som genom ett djävulens verk spontant gängar ur sig på bråkdelen av en sekund, så borde de tre andra hålla hjulet på plats. Jag tror inte heller att bultarna gängar ur sig så fort så att man inte hinner märka något. Och att alla fem skulle ha gjort det! Kan det vara så att gängorna vart dåliga på grund av att bultarna dragits åt för hårt och under för lång tid?
"I didn't hear the question but the answer is aliens"