Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henrikx2
Tack för förslagen!
Batong/slagträ kan vara bra att ha vid olika tillfällen. vissa djur vill man inte vara allt för nära när de är skadade.

*Första hjälpen kit
*Brandsläckare (Liten pulver)
*Varselvästar
*Varningstrianglar
*Ficklampa med blixtljus
*Pannlampa
*Kniv
*Bogseringslina
*Tändare
*Handskar och mössa
*Våtservetter
*Handdukar
*Batong
*Punkteringsspray
*Startkablar
*Brandfilt
*Domkraft
*Fälgkors
*Glashammare
av semmelman
En lite större ficklampa kan man använda att döda ett djur med alt krossa glas med beroende på om den har några skarpa kanter.
Annars så skrev jag i en annan tråd nyss att jag verkligen hade behövt nödbloss i en situation, det kan rädda liv verkligen.
av kamilenski
Undrar om någon av er använde "Punkteringsspray". Jag försökte 3 gånger. SKIT!
Däremot med Biltemas repkit, fixade 2 punka på 3 minuter! CO2 blåste upp däcket på 5 sek.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
kamilenski skrev:Undrar om någon av er använde "Punkteringsspray". Jag försökte 3 gånger. SKIT!
Däremot med Biltemas repkit, fixade 2 punka på 3 minuter! CO2 blåste upp däcket på 5 sek.
Jag har använt punkteringssprayen vid många tillfällen och bara misslyckats en gång.
Då var det någon stjärna som stuckit en morakniv i sidan på mitt däck så det hålet var lite väl stort.
Ska prova Biltemas kit också om det nu är ännu bättre.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Förvånad över att ingen skrivit: Reservdunk med soppa.. Kör man dieselbil är det rätt vettigt att tömma i reservdunkens innehåll i bilen vid varannan tankning typ så att man slipper dieselbakterien. Kör man bensin räcker det ju å göra likadant några gånger per år..
av kamilenski
Och jag begriper inte att ingen skrev VISA kort!
Användarvisningsbild
av Vojje
Variosboy skrev:Förvånad över att ingen skrivit: Reservdunk med soppa..
Kanske för att det kan vara förknippat med livsfara. I vart fall med en billig plastdunk.
Tänk på att etanol kräver speciellt framtagna dunkar om man inte väljer plåtalternativet.

Visa-kortet förvaras vanligen i närheten av körkortet. Lite kontanter kan dock vara bra att ha. Cash is King!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vi skulle ju kunna sammanställa en lista med alla förslag.
Har sjäkv börjat fundera på vissa kompletteringar av min egen utrustning.
av kamilenski
Själv har jag 2 ficklampor. En kraftig LED batteri o en med väv. Den med väven är perfekt då batterierna tagit slut. Och endast en stormtändare. Funkar mycket bra när det blåser. Tar fram denna varje gång vi ska tända ljus utomhus.

Edit. Har även några tabl paracetamol. Och engångsservetter. ;-)
av Amarace
Jag har så gott som alltid detta i bilen, och har alltid klarat mig bra :

Verktygslåda
Bogserlina
Startkablar
Spännband
Yxa
Kniv
Domkraft
Fälgkors
najtråd
eltejp