Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
White skrev:Problemet med dieseln är inte avgaserna, utan när den kommer i direkt beröring med huden. Det är då den är som farligast!
Åh fan... får sluta använda diesel som duscholja då :mrgreen:
av jumu01
Känns som ett gäng miljömuppar som vill skapa en nisch för att få anslag som sedan till slut inte leder till något vettigt.
Som vanligt slår dom på stora trumma och basunerar ut skrämselpropaganda utan någon vettig förankring. :roll:
av llesrof
Jag blir lite förvånad över ett flertal studier vars resultat presenteras som en nyhet. Finns det någon som på allvar trott att dieselavgaser är ofarliga att andas in? Även om man inte med säkerhet kunnat veta att man får cancer av skiten så vet man ju att man skall undvika skiten eftersom den förmodligen är farlig. Så var i ligger nyhetsvärdet mer än att de konstaterat att man får cancer av dieselavgaser? Det är ofta det konstateras att något som man länge misstänkt vara farligt, faktiskt är farligt. Lite gårdagens nyheter. När skall de konstatera att rökning är farlig?
av qwerty
llesrof skrev:Jag blir lite förvånad över ett flertal studier vars resultat presenteras som en nyhet. Finns det någon som på allvar trott att dieselavgaser är ofarliga att andas in? Även om man inte med säkerhet kunnat veta att man får cancer av skiten så vet man ju att man skall undvika skiten eftersom den förmodligen är farlig. Så var i ligger nyhetsvärdet mer än att de konstaterat att man får cancer av dieselavgaser? Det är ofta det konstateras att något som man länge misstänkt vara farligt, faktiskt är farligt. Lite gårdagens nyheter. När skall de konstatera att rökning är farlig?
Är avgaserna från bensin eller etanol ofarliga då? Man blir ju att fundera eftersom enbart ordet diesel används. Avgaserna från vedbrasa är lika farliga, ska vi förbjuda korvgrillning över öppen eld när vi ändå är på g med förbudsivern?
Användarvisningsbild
av crumpets
jumu01 skrev:Känns som ett gäng miljömuppar som vill skapa en nisch för att få anslag som sedan till slut inte leder till något vettigt.
Som vanligt slår dom på stora trumma och basunerar ut skrämselpropaganda utan någon vettig förankring. :roll:
Vilken värld lever du i där WHO är en organisation galna miljömuppar som söker anslag kring bilbränslen? :shock: Riktigt imponerande att en vuxen människa kan resonera så lågt. Har du barn tror jag även att de skulle skämmas över vad du precis producerat.
Användarvisningsbild
av crumpets
qwerty skrev:
llesrof skrev:Jag blir lite förvånad över ett flertal studier vars resultat presenteras som en nyhet. Finns det någon som på allvar trott att dieselavgaser är ofarliga att andas in? Även om man inte med säkerhet kunnat veta att man får cancer av skiten så vet man ju att man skall undvika skiten eftersom den förmodligen är farlig. Så var i ligger nyhetsvärdet mer än att de konstaterat att man får cancer av dieselavgaser? Det är ofta det konstateras att något som man länge misstänkt vara farligt, faktiskt är farligt. Lite gårdagens nyheter. När skall de konstatera att rökning är farlig?
Är avgaserna från bensin eller etanol ofarliga då? Man blir ju att fundera eftersom enbart ordet diesel används. Avgaserna från vedbrasa är lika farliga, ska vi förbjuda korvgrillning över öppen eld när vi ändå är på g med förbudsivern?

Det står ingenstans att alla andra bränslen är ofarliga. Men eftersom de inte producerar någon nämnvärd mängd sot vid förbränningen så bör partiklarna som ger lungcancern inte vara ett problem där. I övrigt är hälsofarorna med kolmonoxid och oförbrända kolväten mig veterligen lika illa i en bensinmotor som dieselmotor.
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....