Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hmm, men den vinkeln borde väl bli olika beroende på hur apparaten ställs i förhållande, svårt att tänka mig annat, å andra sidan verkar det ju funka så jag måste ju ha fel! Skulle vilja att de gör ett sånt där hurfunkardet-avsnitt om den där jäkla mojängen, skulle jag vilja se mycket gärna.
För ni ska förstå min tanke, jag ser den där linsen med papperet bakom som en camera obscura, eller enkel lådkamera, håller jag en sån vertikalt framför en snygg donna i huvudhöjd så får jag ju donnans huvud på filmen, sänker jag mig å kameran till knästående så kommer ju ljusstrålarna från donnans huvud nu hamna längre ner på filmen nära filmens kant (och eftersom det är spegelvänt så får ni tänka er det det blir rätt när man vänder bilden sen) och strålen från naveln kommer nu istället hamna i bildens mitt, men den ljusstrålen från huvudet har ju nu en brant vinkel, ju brantare ju lägre ner jag sänker mig tills dess den hamnar utanför bild. Den strålens vinkel är ju aldrig densamma utan hänger ju ihop med hur mycket jag sänker kameran, eller strålkastarmojängen på besiktningen, därför kan man inte med det visa på ljusstrålarnas vinklar för den är ju helt beroende på vilken höjd kameran/mojängen har.
Eller blev det ännu oklarare nu kanske? :P
Kan tillägga att om jag nån gång haft fel inställt så har de hjälpsamt hjälpt till, går ju snabbt på äldre bilar. Men nu har jag ju en Volvo så på den har det aldrig behövts göras om, en gång inställd alltid inställd, kvalitet. Det jag höll på å trassla med nu som väckte tanken hur det funkar var jobbets VW med xenon och automatisk höjdinställning som bara krånglar, inte ens verkstan kan få det rätt första gången peka de rakt ner och andra gången peka upp i trädtopparna så jag gjorde det själv. - Kolla mot en brädvägg och chansa nånstans jag tyckte, ut å provkörde, körde tillbaka å justera, ut å provkörde lite längre tillbaka å justera, provkörde, justera, klart!
kvillebäck skrev:Men de har ingen kod att skriva om ljuset är för lågt så vid tveksamhet så ställ lågt och försök få tid att justera upp när de är där med linsen :wink:

Nja, det där stämmer inte, dom kan ge anmärkning vid för låg precis som vid för hög.

Har fått förr och på min Passat fick dom det vid senaste besiktningen (i Mars i år), står såhär:
Kod: Markera allt
1. (EG: 4.1) Strålkastare halvljus, höger, inställning för låg
Nu är det kollat.
Man ställer framsidan av instumentet ca 20 cm från lyktan. På dess vänstra sida samt i centrumet av linsen (sett från bilen) finns ett märke. Instumentet höjs/sänks så att ljuset övre snitt hamnar i mitten. Linsen består av 2 linser som delvis vänder strålen rätt , delvis skapar ett låtsasavstånd till baksidan av instrumentet för att motsvara 10meter. Fast det är bara 50cm. På baksidan har man märkning. Ljuset ska ligga under dessa sträck och bilda samma ljusbild.
Klart. 100% säkert.:

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]