Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

+80 grader har jag lyckats nå i Supran på innertermometern. Trodde hela instrumentbrädan skulle smälta ned....när man klev in i bilen trodde man huvudet skulle explodera.....

Svart bil, Svart innertak, Svart inredning, solig sommardag med stark sol som belyste instrumentbrädan en varm sommardag.

Men i vår silvriga BMW med ljus inredning blir det nog bara hälften så varmt ......

Så det är stor skillnad på vilken bil man mäter i och var man mäter i själva bilen. En svart yta inne i bilen kan lätt komma upp i över 80 grader, men nere vid golvet är det kanske bara hälften.
Senast redigerad av 3 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Tycket också 85grader verkar väl mycket,sen är det ju så att hundar har många gånger tjock päls,
vilket kanske de menar, och att det känns dubbelt så varmt för dem. Men det är ju ingen faktisk mätning.
av PaS83
Mythbusters testade hurvida en svart bil blir varmare än en vit, avsnitt 38 från 2005 tror jag.
Där fick dom temperatur på knappt 60 grader (135F) efter en dag i solen... Kommer inte ihåg
yttertemperatur och tiden just här och nu dock...
av Pxu
Mina anteckningar på garageväggen, från pul med ac på några bilar:
Svart 760 limo-88, stått i solen mitt på dan 5 timmar och 24-26 grader varmt: 55 grader i bilen.
Grön 965 -94, som ovan men bara 22-25 gr. varmt: 50 gr.
Grå 740 -86, som ovan fast 26-29 gr.: 53 gr.
Var mäter ni?

Jag antar att det lätt blir tex 80 grader på själva instumentbrädan, Då kanske är det är 50-60 i luften mitt i kupen, Och 35-40 nere vid golvet i skuggan.

Min termometer som maxade på 80 grader satt ju fast på instumentbrädan mitt i solen.
av Pxu
Hehe ja det är ju av viss vikt...min termo vid handbromsspaken lutad mot en pappskiva nerstucken bredvid stolen som solskydd, så jag kunde gå förbi under dagen och läsa av.
Jag förmodar att man mäter där jycken förväntas befinna sig, alltså på golvet i bagageutrymmet. Möjligen att man kan nå 85 grader på en svart yta inne i bilen, till exempel på ovansidan av instrumentpanelen, men det är inte samma sak som att det är 85 grader där hunden befinner sig, oavsett päls eller inte. Alltså tar jag inte dessa "fakta" på allvar.
När man mäter temperaturer i lägenhet ska det ju mätas på en å halv meter höjd och mitt i rummet eller nåt sånt och inte i solen eller nära yttervägg, för det mest rättvisa borde man hitta centrumpunkten i bilen, alltså typ på armstödet mellan framstolarna/handbromsen, för vad det här handla om var väl temperaturen inne i bilen inte specifikt i bagageutrymmet väl? För där kan det väl bli både några grader varmare eller kallare.
Oavset gradantal (och ja, jag reta rmig också på alla dessa uppmaningar), så ska ju hunden hållas ute ur bilen när det är varmt!

Tyvärr lämnas allt för många hundar (och barn också för den delen) i alldeles för varma bilar, då en hund inte svettas som vi gör så blir dom fort överhet.
Har själv två hundar, så man ser ju på dom hur det är, 30 grader inomhus tar hårdare på dom, jämfört med 30 grader utomhus i solen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]