Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av osla
japp, det blev ju inte till det sämre med att dom räknar med 75 kg förare, man får ju lasta 5 kg till beroende på vad föraren väger :D fast det är ju inte särskilt mycket
Användarvisningsbild
av StringerBell
Inte konstigt att man får olika besked eftersom "släpvagnens totalvikt" kan betyda både registrerad totalvikt och faktisk totalvikt vid en viss situation. Om en tom släpvagn kan man säga att den har en totalvikt på 1500kg, fast när den står där så väger den ju inte det...

Jag hade fram till denna tråd trott att det var den registrerade totalvikten som räknades, alltså att man inte får koppla en tom 1500kg släpvagn till en bil som får dra max 1400, men en närläsning av formuleringarna tyder på att det är den faktiska totalvikten på vagn + last som gäller, inte registreringsvikten på vagnen.
Användarvisningsbild
av MartinS
StringerBell skrev: Jag hade fram till denna tråd trott att det var den registrerade totalvikten som räknades, alltså att man inte får koppla en tom 1500kg släpvagn till en bil som får dra max 1400, .
Precis så är det om du bara har B behörighet. Har du BE är det vad släpet inkl. last väger just nu som gäller, sk. bruttovikt.

Totalvikt är tjänstevikt plus max tillåten lastvikt. Det finns inte flera olika totalvikter.

/Martin
Användarvisningsbild
av StringerBell
MartinS skrev:
StringerBell skrev: Jag hade fram till denna tråd trott att det var den registrerade totalvikten som räknades, alltså att man inte får koppla en tom 1500kg släpvagn till en bil som får dra max 1400, .
Precis så är det om du bara har B behörighet. Har du BE är det vad släpet inkl. last väger just nu som gäller, sk. bruttovikt.
Jaha, där ser man. Onödigt komplicerat regelverk. Det viktigaste borde vara att ha ett transparent regelverk som folk förstår, eftersom risken för att misstag då blir mindre.
MartinS skrev:Totalvikt är tjänstevikt plus max tillåten lastvikt. Det finns inte flera olika totalvikter.
Jag menar olika betydelse, språkligt sett. Det är ju skillnad på totalvikt och registrerad totalvikt. Totalvikten får du genom att väga vagn + last. Registrerad totalvikt står i registreringpapperen. Jag förstår inte varför inte Transportstyrelsen skriver ut "registrerad totalvikt" när det handlar om det. Det står ju:
Högsta totalvikt på släpet för B-körkort
För den som har B-körkort får släpvagnens totalvikt inte överstiga den vikt som anges här.

Man hade undvikit alla missförstånd om det stått:
Högsta totalvikt på släpet för B-körkort
För den som har B-körkort får släpvagnens registrerade totalvikt inte överstiga den vikt som anges här.

Som sagt, inte konstigt att folk blir osäkra.
Användarvisningsbild
av MartinS
Totalvikt och registrerad totalvikt är samma sak, det finns bara en totalvikt i dessa sammanhang (tjänstevikt plus max lastvikt). Det du kallar totalvikt är bruttovikt, det är något helt annat.

/Martin
Användarvisningsbild
av Sunschreem
StringerBell skrev:Inte konstigt att man får olika besked eftersom "släpvagnens totalvikt" kan betyda både registrerad totalvikt och faktisk totalvikt vid en viss situation. Om en tom släpvagn kan man säga att den har en totalvikt på 1500kg, fast när den står där så väger den ju inte det...

Jag hade fram till denna tråd trott att det var den registrerade totalvikten som räknades, alltså att man inte får koppla en tom 1500kg släpvagn till en bil som får dra max 1400, men en närläsning av formuleringarna tyder på att det är den faktiska totalvikten på vagn + last som gäller, inte registreringsvikten på vagnen.

Totalvikt = Tjänstevikt + maxlast
Bruttovikt = tjänstevikt + nuvarande last ( vad den väger vid ett särskilt tillfälle).

En teoretiskt tom kärra har samma tjänstevikt och samma brutto-
Och en fullt lastad har samma totalvikt och bruttovikt.

För dom som är nyfikna så brukar BE-krav infalla vid:
Fordonståg som överstiger 3.5T (bilens brutto + släpets brutto)
Om Släpets totalvikt överstiger bilens tjänstevikt. (Så ja släpet som du hyrt på preem kan vara olagligt även om du åker omkring tom.) Detta blir inte överlast utan olovlig körning med allt vad det innebär). Dock brukar dessa vara nertypade till 1T i totalvikt för att man ska kunna dra med bara B-kort. Men detta är bra att veta när man drar bilsläp. Ett enkelaxlat brukar ofta vara konstruerat som så att man kan dra typ en golf 1 utan motor o låda osv. Medans det blir överlast om jag lastar på en V70, och i det fallet ska jag nog titta på en boggisläpa om jag känner någon med BE.

Mycket nyttigt finns att läsa på: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... undregler/

Men oftast så sätter bilens uppgifter stopp före vad vägen säger att du får väga när det gäller personbil ;)
Och sen ska vi inte glömma som pettson sa att kultrycket räknas med, det är vikt från släpet som faller bort från släp till bilen istället. Så lastar du maxlast på din kärra SAMT får positivt kultryck så har du överfört vikt till bilens maxlast.

Så du för inte koppla en kärra med tot.vikt 1500 och som är tom till din bil som får dra 1400. Sorry ;)
Senast redigerad av 2 Sunschreem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Sunschreem skrev: Totalvikt = Tjänstevikt + maxlast
Bruttovikt = tjänstevikt + nuvarande last ( vad den väger vid ett särskilt tillfälle).
Ja, precis, det var den underförstådda distinktionen som jag missade. Kan man inte reglerna från början (eller glömt dem) och har behov att bli upplyst (som jag) så hade det kunnat förklarats på ett bättre sätt på transportstyrelsens hemsida. Ett enkelt sätt att renodla reglerna vore att låta totalvikten vara bestämmande även för vilket släp en BE-förare överhuvudtaget kan koppla till sin bil.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
StringerBell skrev:
Sunschreem skrev: Totalvikt = Tjänstevikt + maxlast
Ja, precis, det var den underförstådda distinktionen som jag missade. Kan man inte reglerna från början (eller glömt dem) och har behov att bli upplyst (som jag) så hade det kunnat förklarats på ett bättre sätt på transportstyrelsens hemsida. Ett enkelt sätt att renodla reglerna vore att låta totalvikten vara bestämmande även för vilket släp en BE-förare överhuvudtaget kan koppla till sin bil.

Tycker du det är krångligt nu så ska du äsa om det som dom är påväg att införa. Satana vad dom ska krångla. Tror det var 4 nya typer av behörigheter totallt. Å andra sidan dom som tar kortet nu ska få dra mer på B fattade jag det som. Tycker dom kan börja lära sig att backa med skiten först...
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]