Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
V-mönster är ganska känsliga för åt vilket håll man sätter dem. Icke-V mönster är inte lika viktigt. Det har gjorts tester som visat på att när man sätter dessa åt fel håll så är det främst ljudnivån som ökar.
Användarvisningsbild
av Vojje
Nexus skrev:kan bli jobbigt om det är v-format mönster och allt vatten sammlas mitt under däcket istället för åka ut åt sidorna. Det skulle inte jag vilja testa i 120km/h en regnig dag..
Just egenskaperna mot vattenplaning blir nog lite lidande liksom att slitaget kan öka men det blir inte värdelöst om man nu, av ngn anledning, skulle vara tvungen att köra mot pilen. Men det varierar säkert beroende på mönstret.
Att köra med insidan utåt är dock ingen bra ide, men det är nästan omöjligt :lol: .
Användarvisningsbild
av Vojje
andreas_lofgren skrev:V-mönster är ganska känsliga för åt vilket håll man sätter dem. Icke-V mönster är inte lika viktigt. Det har gjorts tester som visat på att när man sätter dessa åt fel håll så är det främst ljudnivån som ökar.
V-mönster dånar som attans hur man än vrider och vänder på dem.
Användarvisningsbild
av Nexus
nja håller jag inte riktigt med om.... mina General går lika tyst som mina kumho jag har sitter bak.General är v-mönster på. Kumho har vanligt mönster. Har även skiftat de mellan fram och bak axel .Fast det är hur jag upplever det kanske de bullrar mycket båda :lol:
Visst går det köra med inside på utsidan om han som kränger på däcket sätter det fel. :P
Användarvisningsbild
av Fluffen
Monterar gummigubben/kvinnan assymetriska däck med insidan utåt så påpekar iallafall jag detta vänligt men bestämt att det får de göra om.
Det är ju relativt enkelt att skifta däck så ev felmontering är bara rent slarv.
Användarvisningsbild
av Ticken
White skrev:Brukar stå "Outside" på sidan som ska vara utåt på däck som saknar rotationsriktning!
Instämmer. Så ser det nämligen ut på mina nyinköpa falken-däck. Det står märkt med INSIDE och OUTSIDE på dom. Men dom saknar rotationsriktning.

/Ticken
Användarvisningsbild
av Vojje
Assymetriska däck är märkta Inside/Outside. V-mönstrade med rotationsriktning.
Assymetriskt V-mönstrade är märkta med båda.
Användarvisningsbild
av len
White skrev:Brukar stå "Outside" på sidan som ska vara utåt på däck som saknar rotationsriktning!
Yes, men tänk att du har två höger och två vänsterdäck! Inte så bra att byta rotationsriktning!
Användarvisningsbild
av White
len skrev:
Yes, men tänk att du har två höger och två vänsterdäck! Inte så bra att byta rotationsriktning!
Nej, det är det inte. Men som jag skrev tidigare brukar det gå att se på ett begagnat däck vilken rotationsriktning det haft.
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850

Köpte en volvo 850 1993 och på den satt[…]

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]