Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Isak, ska även vi här i Norrland då antas ha lika bra väglag?
Här är det faktiskt Is på vägbanan hela vintern i princip, ibland mer packad snö, men is blir det hela tiden, och det är från början på oktober till mitten på April. Jag vill inte köra utan dubbdäck, men blir det sån skatt blir jag ju tvungen, vad leder det till om alla måste köra dubbfritt, jo fler olyckor. En enda dödsolycka är ju nog för att det inte ska genomföras ens tycker jag, för minst en dödsolycka blir det garanterat!
av umekille
E4:an mellan Övik o Sundsvall håller på se ut som den gamla
som var full med tjälskott...saltel luckrar upp ytan o då rivs mer
particklar upp men det förstår inte kostymnissar som åker kollektivt.
av *pettson*
Från början så var tanken med skatt på dubbdäck en helt annan. Så jag vet inte riktigt vem som slitit det ur sitt sammanhang? Aldrig någonsin hört om en diskussion som gällde hela landet.
Det presenterades på nyheterna för ett tag sedan. Och det var just det dom presenterade som var på tapeten hos trafikverket.

Problemet är att vissa städer vill ha helt dubbförbud istället för bara på vissa gator, vilket är en kommunal angelägenhet, inte statlig och staten kan inte styra detta enligt sej själva.
Tanken var just dom farliga partiklarna. För det är ju inte farligt med bussar som går på tomgång i timmar i onödan och lastbilar som gör dito vid på och avlastning. Likväl som att alla kommunala traktorer, arbetsredskap och annat inte sprider nåt farligt. Samt att tung trafik utan dubb inte smular sönder våra vägar till damm på grund av snålheten när man bygger dom (ska ange ett exempel nedan). Men det är en annan diskussion där kommunerna skulle få rannsaka sej själva utan hägrande intäkter, och därmed är den ointressant.
Hursomhelst så ställer dubbförbud till det för andra besökande som har en miljö som kräver dubbdäck på grund av sitt just omväxlande klimat med snö och is som är lite mer som en överraskning. För kommer vi på besök får vi helt enkelt antingen svida om till andra däck, eller böta en satt summa vid stadsgränsen.
Då var förslaget att göra som i Norge. Man får helt enkelt betala skatt för den tid man far runt på dubbdäck i en dubbfri zon.

Befinner du dej i dubbfri zon i 5 dygn så får du betala för 5 dygn. Är du där en vecka så får du betala för det och vill du åka dubbat permanent i dubbfri zon så löser du en års*skatt* för att få göra det. På så sätt har man ett val när man bor permanent och ett val när man besöker.
Man pratade om hela summan runt 1500 för ett år eller 10kr per dag som man besöker med felaktiga däck. Hur månads summa såg ut sades inte.

Mitt exempel: Nya riksväg 50 byggs om en bit ifrån mej. Här är stora nivåskillnader som måste byggas upp av något. För att hålla kostnaderna nere så har man helt sonika grävt av matjorden och sandblandad jord från högre omkringliggande ytor och tippat detta som underlag där vägen ska gå. Genom att använda bulldozer att packa med har man byggt upp sej runt 3-4 meter, målsättningen är drygt 5 meter när tippningen är klar. Ovanpå detta kommer det att bli drygt 40cm bärlager och ovanpå detta kommer riksvägen att gå med höjd hastighet (idag 70 och då 100 eller 110 väg, från tvåfiligt till 4 filigt) med målsättning att ta all tung trafik.
Samtidigt som detta gjordes så byggdes en liten krok runt ett viaduktbygge. Kroken byggdes på exakt samma sätt. Den har nu på ett år med 50km/h som satt hastighet fått repareras och packas om 4ggr eftersom den sjunker och asfalten blir som flak på gungfly när det blir rejält blött.
Vidare har man ett fält som ska höjas där nya och gamla vägen möts. Det görs genom att bara skrapa upp matjord/sandjord och packa ihop så att man sakta men säkert kommer upp på befintlig vägnivå för att slippa lägga andra massor.
Jag är absolut ingen expert men det är ingen metod jag hört eller läst om som varar utan problem dom närmaste 30 åren.
Det är däremot en metod man försöker undvika när jag läser om det, eftersom det under lång lång tid framöver kommer att sjunka ihop under vibrerande last.
mattias perssom skrev: Finns det nåt som är avgiftfritt, så avgiftbelägger dom det,mest för att dom kan!
Och jag tror att många sätter på dubbdäck av samma anledning, för att dom kan. Jag tror nämligen att om bara de som verkligen bodde så att de absolut måste ha dubbdäck använde dessa, så skulle denna debatt inte finnas.
isak skrev:hur många sådana dagar har du årligen White?
tycker personligen att något måste göras åt de enorma kostnader som dubben orsakar på vägslitaget syns tydligt nu på våren? är medveten om att en del i det är dålig kvalitet på asfalten som läggs på av kostnadsskäl. kan jämföra med nya E4 an till Gävle som har betong som är lika jämn och spårfri som då den byggdes. (man får alltid vad man betalar för) finns även poäng i att ha bättre o snabbare framkomlighet på gator med dubbförbud.
har inte själv ägt ett dubbdäck på sista 15 åren här i Mälardalen o ser inga som helst nackdelar i det, bara anpassa sig! och framför allt köra bilen o inte åka okoncentrerat med den.
Isak
Sådana dagar har jag massor av!
saltar de inte där du bor White? det gör de rikligt här iallafall. kan ha förståelse för dubb på norr landsvägar som inte saltas i samma omfattning.
Isak
isak skrev:saltar de inte där du bor White? det gör de rikligt här iallafall. kan ha förståelse för dubb på norr landsvägar som inte saltas i samma omfattning.
Isak
Jo, men tyvärr saltar dom på kvällen, sedan fryser det ofta till på natten så det är rena skridskobanan när jag kör till arbetet strax efter klockan sex på morgonen.

Sedan har jag en mindre grusväg att ta mig fram på INNAN jag kommer ut på den vanliga vägen.

Tilläggas bör ju också att det knappast är på fint packad snö dubbarna behövs som mest, utan på vägbana som ömsom töar och ömsom fryser så det blir isbildning!
Har kört dubbfritt i snart 10 år och 30.000 mil nu och det har alltid funkat kanon.

Vid vissa väglag får man ju dock slå av lite på tempot och inte brassa max i alla lägen.

Det känns ju inte bra när man ser att hela vägnätet är precsis söndersågat enda ned till bärlagren av dubbdäcken och bilarna är totalt inmurade i cement som består av nedmald sörja som uppstår när dubbarna mal ned vägens slityta till en grådaskig ävja.

Och nej, det är inte bärlagret som gett sig utan dubbarna som sågat bort slitlagret. Ett ytterligare bevis är ju all "cement" som murar igen bilen som består av nedmald sten/bindmedel från vägytan, den kommer ju någonstans ifrån.

Så befriande när man tar bilen över färjan och kan köra 100 mil i tyskland och bilen ser fortfarande ren ut då vägen bara är saltad och inte uppfräst av dubbar .
Jag tycker det är fel att benämna denna avgift för skatt. Det troligaste är väl att, om den blir genomförd, det läggs på däckspriset likväl vi redan i dag har "miljöavgift" på däck vid inköpet. Den höjs väl på dubbdäck från 20:-/däck till 520:-/däck eller något sådant.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Nej proparts är lågbudget skit ocks&ari[…]

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]