Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Volvosson: Du nämner att man förr spädde ut dieseln med bensin. Det var fotogen på min tid. Och speciell då så kallad motorfotogen. Detta för att det inte skulle bli parafinutfällning i bränslet på vintern.

"Min tid" var i början på 70-talet då jag jobbade i ett bussgarage.
av Volvosson
Ja mina egna personliga minnen om blandat bränsle är från slutet av 70-talet och 80-talet.
Men gubbarna sa redan då att detta var gamla knep. En gubbe med egen bilverkstad hade
faktiskt kvar några fat med motorfotogen som du pratar om. Hos oljebolagen tror jag inte
det då fanns kvar sån fotogen att köpa längre. Han blandade in detta i diesel ibland på sin
personbil. Den bensininblandning man då kunde se var vissa dieselbilsägare, åkeriägare och
chaufförer som körde intill bensinpumpar vintertid och slog i en lagom avvägd dos bensin.

Vill faktiskt minnas att det kunde stå i vissa äldre instruktionsböcker att man vintertid fick
blanda in en viss mängd % bensin i bränslet. Har kört mercedes och volvo-diesel, så det är
nog i någon av deras instruktionsböcker jag sett det. Sånna tips finns inte i dagens böcker :wink:
Användarvisningsbild
av Guligan
llesrof skrev:Tanka mensin i en diesel är väl inte alls lika farligt som tvärt om? Bensinen är lättare att få bort än diesel och oftast räcker det med att tömma tanken. Det är alla fall den uppfattning jag fått efter att ha läst diverse artiklar om saken.
Jag har hört precis det motsatta. Att det kan vara förödande att hälla bensin i dieselbilen, pga de skäl som nämns tidigare i tråden. Medan diesel i en bensinare inte skadar motorn på samma sätt. Däremot går den som en potta skit, och ryker därtill...
Användarvisningsbild
av Variosboy
En vän till min far jobbar på ett företag som tar hand om dieselbilar som blivit feltankade. Det händer såpass många ras så att det sysselsätter en heltidare för att ta hand om alla som kommer in med dieslar som rasat på grund av bensin..

Sen om det är regelrätta motorras eller pumpar eller exakt vad det är som blir fel vet jag inte..
av Herkulez
Variosboy skrev:En vän till min far jobbar på ett företag som tar hand om dieselbilar som blivit feltankade. Det händer såpass många ras så att det sysselsätter en heltidare för att ta hand om alla som kommer in med dieslar som rasat på grund av bensin..

Sen om det är regelrätta motorras eller pumpar eller exakt vad det är som blir fel vet jag inte..
Inte bara skit då! Sysselsättning-konsumtion-tillväxt :lol:
Användarvisningsbild
av len
Bensin har högre "oktantal" än diesel och tänder vid lägre kompression. En diesel har högre komp än bensinare så bensinen tänds innan kolven hunnit upp i öd och knackning dvs den strävar snarare att vända rotationen. Detta skadar motorn (förutom bränsleinsprutningen där bensin inte kan trycksättas lika högt).
Fotogen är det man har (eller hade) i gamla dieslar vid kyla. Funkar även idag, speciellt på motorredskap.Bensin tvivlar jag på att man hade i?? Man använder även fotogen när man tvättar dieseltankar då resterna inte gör någon skada.
Att fylla diesel i en bensinare blir lite tvärtom, den antänds delvis av den tända bensinen men det mesta går ut genom avgasröret. Inte bra för katalysatorn, men kortvarigt funkar det. Dock är det (av någon lattjo anledning) svårt få in dieselmunstycket i bensintanken men lätt få in bensinmunstycket i dieselpåfyllningen.. Borde kanske varit tvärto men pistolhandtagen??
Kanske hade era förfäder en traktor som gick på motorfotogen? Det kunde ersättas med en blandning av 75% diesel och 25 % bensin har jag för mig plus några droppar motorolja! Men man startade på bensin (och stannade). Blev motorn kall, sotade det som tusan.
Senast redigerad av 1 len, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av isak
WV rekommenderade ca 15% bensinblandning vid sträng kyla på GOLF dieslarna.
Isak
Användarvisningsbild
av VolvoB20
len skrev:Bensin har högre "oktantal" än diesel och tänder vid lägre kompression.
Det blev väl inte rätt .....

Bensin har högre oktantal än diesel och tänder först vid mycket högre kompression. Därför behövs ett tändstift för att få igång förbränningen i bensinaren.
len skrev: En diesel har högre komp än bensinare så bensinen tänds innan kolven hunnit upp i öd och knackning dvs den strävar snarare att vända rotationen.
Det där blev också inte rätt.....

Det finns inget bränsle alls i cyindern på dieseln som kan knacka, man sprutar in bränslet direkt i cylindern när kolven har nått ö.d. det är redan sådant tryck i cylindern att bränslet antänds direkt själva insprutningen. Man reglerar tidpunkten för insprutningen bara.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av rd350
Man kan glömma att blanda bensin i dieseln, det är omöjligt att få det att blanda sig! Och en v70 diesel med en halv tank bensin kommer inte att starta! Det som gäller är att tömma tanken fullständigt och nytt filter på sen brukar det klara sig. (om man inte kört till den stannat....)
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850

Köpte en volvo 850 1993 och på den satt[…]

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]