Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sweborn
#627603
Volvo får såvitt jag sett alltid sämst betyg i tillförlitlighet i de tester jag läser som betygsätter sådant. Så jag åker inte omkring och ser ned på Renault eller Citroen, eller Ford. Däremot behöver det inte vara en besparing totalt sett att välja en nyare Citroen pga lägre inköpspris.
Användarvisningsbild
av crumpets
#627635
sweborn skrev:Volvo får såvitt jag sett alltid sämst betyg i tillförlitlighet i de tester jag läser som betygsätter sådant. Så jag åker inte omkring och ser ned på Renault eller Citroen, eller Ford. Däremot behöver det inte vara en besparing totalt sett att välja en nyare Citroen pga lägre inköpspris.

I folksams maskinskaderapport hade volvo klart bättre hållbarhet än medelbilen i sverige.
av boston00
#627639
crumpets skrev:
sweborn skrev:Volvo får såvitt jag sett alltid sämst betyg i tillförlitlighet i de tester jag läser som betygsätter sådant. Så jag åker inte omkring och ser ned på Renault eller Citroen, eller Ford. Däremot behöver det inte vara en besparing totalt sett att välja en nyare Citroen pga lägre inköpspris.

I folksams maskinskaderapport hade volvo klart bättre hållbarhet än medelbilen i sverige.
Det beror nog på var tittar. Folksam volvo bättre, bilbesiktningen 3år volvo bättre, 5 år volvo sämre, som ex.
av sweborn
#627665
crumpets skrev:
sweborn skrev:Volvo får såvitt jag sett alltid sämst betyg i tillförlitlighet i de tester jag läser som betygsätter sådant. Så jag åker inte omkring och ser ned på Renault eller Citroen, eller Ford. Däremot behöver det inte vara en besparing totalt sett att välja en nyare Citroen pga lägre inköpspris.

I folksams maskinskaderapport hade volvo klart bättre hållbarhet än medelbilen i sverige.
Jag var otydlig med vad jag läser; Teknikens värld, AMS etc :-)
Användarvisningsbild
av crumpets
#627768
boston00 skrev:
crumpets skrev:
sweborn skrev:Volvo får såvitt jag sett alltid sämst betyg i tillförlitlighet i de tester jag läser som betygsätter sådant. Så jag åker inte omkring och ser ned på Renault eller Citroen, eller Ford. Däremot behöver det inte vara en besparing totalt sett att välja en nyare Citroen pga lägre inköpspris.

I folksams maskinskaderapport hade volvo klart bättre hållbarhet än medelbilen i sverige.
Det beror nog på var tittar. Folksam volvo bättre, bilbesiktningen 3år volvo bättre, 5 år volvo sämre, som ex.

Besiktningen är ungefär världens sämsta mätdon. Maskinskaderapporten är _ENDAST_ påverkad av faktorn goodwill vlket bör vara relativt försumbart i sammanhanget. Besiktningen tar upp OÄNDLIGT med värdelösa grejer som smålampor, dålig skötsel, m.m.
av llesrof
#627785
crumpets skrev:Besiktningen tar upp OÄNDLIGT med värdelösa grejer som smålampor, dålig skötsel, m.m.
Fast det borde vara lika för alla bilmodeller. Eller skulle ägarna av vissa märken och modeller vara mer benägna att inte sköta sina bilar?
Användarvisningsbild
av crumpets
#627793
Eh, ja. Det är väl knappast någon newsflash att olika bilar drar olika typer av förare? Tror du att den genomsnittlige volvoföraren bryr sig till närmelsevis lika mycket om sin kärra som bmwägaren? Vilken värld lever du i?

Dessutom påverkas detta massor av att det gärna går ut kallelser till innan-besiktnings-fix från vissa märken, olika varje år.
av llesrof
#627826
crumpets skrev:Eh, ja. Det är väl knappast någon newsflash att olika bilar drar olika typer av förare? Tror du att den genomsnittlige volvoföraren bryr sig till närmelsevis lika mycket om sin kärra som bmwägaren? Vilken värld lever du i?

Dessutom påverkas detta massor av att det gärna går ut kallelser till innan-besiktnings-fix från vissa märken, olika varje år.
I den värld jag lever i drar jag inga slutsatser om hur någon sköter bilen utifrån bilmärket. Jag har sett både välputsade småbilar från Sydkorea som stora BMW:s som tvättas en gång om året.
av Lövet
#627903
Mabuse skrev:Det är inte min erfarenhet av Peugeot. Jag har ägt 4 stycken och varit nöjd med allihopa. Inte mer reparationer än vad som kan förväntas av en normal bil.
Jag tror den stora skillnaden är att du faktiskt ägt bilarna och inte hänvisar till något du hört.
av dljungstrom
#627935
Min erfarenhet som bilförsäljare är att de personbilsmodeller som orsakar oss mest garantikostnader kommer från de tre franska biltillverkarna. På nästa varje bil är det något som fallerar och inte sällan gör de tillkrånglade konstruktionerna att reparationerna blir dyra.

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]