Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag byter som regel varje vår och höst (6-700mil), och kör med original filter i Volvon i hop med antingen Biltema 5W-40 eller Castrol Edge Pro 0W-40.
Frugans Skoda går enligt VAG:s rörliga serviceprogram för stämplarnas skull och får ett extra filterbyte efter ca. 4-500 mil på grund av att det filtret känns så otroligt litet...

/Thomas
Byter varje 1000 mil, Olja blir olika, Kvalitet A3,B3 och 5-40 oftast Biltemas ibland Q8.
Oljefiltret alltid Volvo Original.
NGK stift varje 4000 mil.
Luftfilter o Kupéfilter 1 g../år
Biltemas Luft, Volvos Kupéfilter.
Gör rent ETM varje sommar när det är varmt o skönt.
Bromsvätska o Kylvätska var 3 år.
Då är jag och Bilen båda glada o nöjda.
:P
wissel skrev:Byter varje 1000 mil, Olja blir olika, Kvalitet A3,B3 och 5-40 oftast Biltemas ibland Q8.
Oljefiltret alltid Volvo Original.
NGK stift varje 4000 mil.
Luftfilter o Kupéfilter 1 g../år
Biltemas Luft, Volvos Kupéfilter.
Gör rent ETM varje sommar när det är varmt o skönt.
Bromsvätska o Kylvätska var 3 år.
Då är jag och Bilen båda glada o nöjda.
:P

nu var det ju endast olja och oljefilter vi pratade om i denna tråden :wink:
Övervägande oljebyte efter ca 1000 mil av de som svarat i den här tråden alltså.
Har följt serviceprogrammet och bytt efter 2000 mil på volvoverkstaden fram till nu då jag bytte själv och använde Biltemas 5W-40.
Jag hade dock tänkt fortsätta med 2000 mil intervallet, som också innebär 1 ggr/år för mig. Behöver jag tänka om :???: ?
Oavsätt när och efter hur många mil man byter olja så byter man alltid filtret samtidigt och det är bättre att byta mot ett billigt filter varje gång än att inte byta och köra med originalfiltret och byta typ varannan gång eller så.
Man vill ju inte få in en massa gammalt skit i den nya oljan eftersom ett gammalt skitigt filter inte kommer att göra någon nytta utan mer skada då inget filter i värden är 100%-iga, utan ett gammalt filter "smittar" med skit istället!"!!!
Men klart att det renar också men det renar mycket sämre.

Så Byt Filter Varje Gång Du Byter Olja :-)-)
En sak som alla som ställer av bilen över vinter också bör tänka på, är att byta olja och filter INNAN avställning. Det finns en massa
aggresiva ämnen i använd olja som inte är bra för motorn.

"Nä men, all olja ligger ju bara i tråget!" Kanske någon tycker då. Jo, den mesta oljan är givetvis där, men det stannar dock kvar en
oljefilm av använd olja på allting, även i toppen stannar ju kvar en del olja.

Ny färsk olja INNAN avställning, och gärna ett byte efter med, givetvis med nytt oljefilter. Detta gör gott för maskinen!

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]