Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sarren
#616995
Ja, det var trevlig att höra, kul folk här i Sverige köper dom fortfarande.
Dom är ju rätt tidlösa dom där nivorna, med ständiga hot om nedläggning.
Fundera ett tag på om man kunde ha Niva som taxi, men släppte snabbt iden.
3 dörrars, permanent fyrhjulsdrift, njaee, inget för taxi i alla fall, men skulle va kul att ha en som bil nr:2.
Nivan är ju i samma "familj" som dom bakhjulsdrivna, 2101,2102,2103,2104,2105,2106 2107.
Och så Nivan, 2121.

Nu är det ju bara 2105,2107 och nivan kvar av dom gamla modellerna.
Inte så bara ändå, om man tänker efter.

Synd dom inte fortsatt på serien bakhjulsdrivna, och utveklade en bakhjulsdriven med modern kaross.
Vill man ha sluttande framruta nu, får man ju ta en framhjulsdriven, men jag tror ärligt talat det inte påverkar bränsleförbrukningen så mycket ändå.
Är nog mer den totala bredden, höjden och till viss mån även längden som påverkar aerodynamiken, mer än formen.
Det förstår man snabbt när man läst lite grundläggande ballistik.
Där den totala friktionsytan mot luften räknas.
Senast redigerad av 1 sarren, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
#617006
sarren skrev:Det där med att köra av vägen och volta är inte så självklart som man kan tro.
Volta en gång med en liten lätt bil som inte vägde mer än 7-800 kilo.
Hade jag haft en volvo 740 eller 940 hade jag inte skrivit här idag.
Bilen klara sig i stort sett helt och hållet tack vare att den var så lätt.
Om den lätta bilen var helt oskadd hade du nog överlevt i en 940 också.
sarren skrev:Krockar man med ett betongblock hjälper det inte hur tung bil man har, blir nästan värre där.
På vilket sätt blir det värre?
av sarren
#617011
torbjorn_75 skrev:
sarren skrev:Det där med att köra av vägen och volta är inte så självklart som man kan tro.
Volta en gång med en liten lätt bil som inte vägde mer än 7-800 kilo.
Hade jag haft en volvo 740 eller 940 hade jag inte skrivit här idag.
Bilen klara sig i stort sett helt och hållet tack vare att den var så lätt.
Om den lätta bilen var helt oskadd hade du nog överlevt i en 940 också.
sarren skrev:Krockar man med ett betongblock hjälper det inte hur tung bil man har, blir nästan värre där.
På vilket sätt blir det värre?
Har du 300 kilo tegelsten i bagagelucka som trycker på bakifrån blir det värre.
En lastad långtradare på 100 ton vill man inte in i betongväggen.
Flyger däremot en skalbagge in i betongen klarar den sig oftast oskadd.
Hade skalbaggen vägt 1000 gånger mer hade den blivit mos.
av LarsBd
#617015
umekille skrev:En Duett/Amazon combi/145 i fint bruksskick ger mer glädje /mil
Tyvärr är duetten enligt mig inget under av komfort och alla 3 är i princip okörbara utan överväxel men servar man lika ofta och dyrt som på en ny bil är samtliga i princip ofelbara.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
#617026
sarren skrev:Har du 300 kilo tegelsten i bagagelucka som trycker på bakifrån blir det värre.
En lastad långtradare på 100 ton vill man inte in i betongväggen.
Flyger däremot en skalbagge in i betongen klarar den sig oftast oskadd.
Hade skalbaggen vägt 1000 gånger mer hade den blivit mos.
Nej, hade skalbaggen vägt 1000 gånger mer hade den fortfarande klarat sig oskadd. Kör du i samma hastighet som en skalbagge flyger klarar du dig också oskadd oavsett kg. Den skalbagge som krockar med betong i 70 km/h blir däremot mos.

Du har blandat ihop hastighet och vikt.
av sarren
#617028
Kan ju förbättra aerodynamiken om man taksänker en amazon eller duett. Till den grad huvudet tar i taket.
Finns även så man kan byta bakaxel, till en som inte varvar alls i 100 km/t.
Så överväxel är helt onödig.

Torbjörn:
Säger du det så.
Men fundera på varför det inte finns tungt bepansrade elefanter.
Eller skalbaggar som är stora som elefanter.
Senast redigerad av 1 sarren, redigerad totalt 0 gånger.
av llesrof
#617032
sarren skrev:
torbjorn_75 skrev:
sarren skrev:Det där med att köra av vägen och volta är inte så självklart som man kan tro.
Volta en gång med en liten lätt bil som inte vägde mer än 7-800 kilo.
Hade jag haft en volvo 740 eller 940 hade jag inte skrivit här idag.
Bilen klara sig i stort sett helt och hållet tack vare att den var så lätt.
Om den lätta bilen var helt oskadd hade du nog överlevt i en 940 också.
sarren skrev:Krockar man med ett betongblock hjälper det inte hur tung bil man har, blir nästan värre där.
På vilket sätt blir det värre?
Har du 300 kilo tegelsten i bagagelucka som trycker på bakifrån blir det värre.
En lastad långtradare på 100 ton vill man inte in i betongväggen.
Flyger däremot en skalbagge in i betongen klarar den sig oftast oskadd.
Hade skalbaggen vägt 1000 gånger mer hade den blivit mos.
Ha ha ha... du är ju helt otroligt skön :mrgreen: Har det slagit dig att skalbaggen har ett, i förhållande till sin storlek, extremt hårt skal och inte flyger i 100 Km/tim? Har du studerat vad som händer med samma skalbagge när du krockar med den i 100 Km/tim? Med din logik så skulle bilen bli mos när den krockar med skalbaggen eftersom bilen har mer tyngd som trycker på. Dessutom är bilens skal klenare i förhållande till vikt och storlek. Jo, just det... skalbaggen blir mosad :mrgreen:
av *pettson*
#617040
Köp gärna en Lada 2107. Det är var och ens fria val.
Det är iallafall helt klart att dom förarna sorterar ut sej själva vid eventuell kollision.


Här är annars en vanlig transporter av samma konstruktions anda i helfrontstest.


Kinesiska konstruktioner kan också vara nåt?
Här har man chansen att åka suv och ändå vara lika häftig som i en Lada?



Inte ens en volvo 140 från 67 är lika dålig som alla ovanstående. Då är alla typer av personskador medräknade.
av sarren
#617055
Det finns många sätt att göra reklam på.
Ska inte säga att en fabriksny 2107 kostar 40.000 kr. (= 40 kr/kg)
Rätt tragiskt är dock att folk tror dom sitter säkra i en ny bil, och när dom märker att dom inte gör det är det redan för sent.
64 km i timmen för LADA:n, mot betongvägg, vad är den hastigheten i dag?
Skulle tippa på att den inte kommit upp i 74 km i timmen en gång, men man vill få det att framstå som det är säkert att krocka med en betongvägg i 300 kilometer i timmen med en ny bil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]