- tor 09 feb 2012, 20:59
#616995
Ja, det var trevlig att höra, kul folk här i Sverige köper dom fortfarande.
Dom är ju rätt tidlösa dom där nivorna, med ständiga hot om nedläggning.
Fundera ett tag på om man kunde ha Niva som taxi, men släppte snabbt iden.
3 dörrars, permanent fyrhjulsdrift, njaee, inget för taxi i alla fall, men skulle va kul att ha en som bil nr:2.
Nivan är ju i samma "familj" som dom bakhjulsdrivna, 2101,2102,2103,2104,2105,2106 2107.
Och så Nivan, 2121.
Nu är det ju bara 2105,2107 och nivan kvar av dom gamla modellerna.
Inte så bara ändå, om man tänker efter.
Synd dom inte fortsatt på serien bakhjulsdrivna, och utveklade en bakhjulsdriven med modern kaross.
Vill man ha sluttande framruta nu, får man ju ta en framhjulsdriven, men jag tror ärligt talat det inte påverkar bränsleförbrukningen så mycket ändå.
Är nog mer den totala bredden, höjden och till viss mån även längden som påverkar aerodynamiken, mer än formen.
Det förstår man snabbt när man läst lite grundläggande ballistik.
Där den totala friktionsytan mot luften räknas.
Dom är ju rätt tidlösa dom där nivorna, med ständiga hot om nedläggning.
Fundera ett tag på om man kunde ha Niva som taxi, men släppte snabbt iden.
3 dörrars, permanent fyrhjulsdrift, njaee, inget för taxi i alla fall, men skulle va kul att ha en som bil nr:2.
Nivan är ju i samma "familj" som dom bakhjulsdrivna, 2101,2102,2103,2104,2105,2106 2107.
Och så Nivan, 2121.
Nu är det ju bara 2105,2107 och nivan kvar av dom gamla modellerna.
Inte så bara ändå, om man tänker efter.
Synd dom inte fortsatt på serien bakhjulsdrivna, och utveklade en bakhjulsdriven med modern kaross.
Vill man ha sluttande framruta nu, får man ju ta en framhjulsdriven, men jag tror ärligt talat det inte påverkar bränsleförbrukningen så mycket ändå.
Är nog mer den totala bredden, höjden och till viss mån även längden som påverkar aerodynamiken, mer än formen.
Det förstår man snabbt när man läst lite grundläggande ballistik.
Där den totala friktionsytan mot luften räknas.
Senast redigerad av 1 sarren, redigerad totalt 0 gånger.