Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Rättsläget vid bilköp mellan privatpersoner är inte oreglerat. Nedan redovisas vad konsumentverket säger om privat bilköp. Problemet är att man inte har hjälp av ARN. Man måste själv anlita advokat. Rättshjäp brukar ingå i hemförsäkringen. Det blir mer komplicerat än om man handlat av näringsidkare. Om inte annat så kan texten nedan tjäna som moralisk vägvisare för de som tycker att det är ok att lura folk. Det är inte alla som vet var eller hur de ska "titta", eller vilka frågor de ska ställa. Det är inte alla som har en kompis som är bilmekare som kan hänga dom i hasorna när de ska köpa bil. De kan bara köpa helt enkelt. Då är de helt utlämnade till säljarens samvete eller brist på detsamma.

Såhär säger konsumentverket om bilköp mellan privatpersoner:

Är det fel på bilen har du i vissa fall rätt till ersättning för kostnader du har haft på grund av felet.

Du har till exempel rätt till skadestånd om du kan bevisa svek från säljarens sida. Med svek menas i detta sammanhang att du blivit lurad genom att säljaren medvetet har dolt något väsentligt om bilens skick eller uttryckligen påstått saker som inte varit riktiga.

Vanvård
Du har också rätt till skadestånd om felet uppstått genom säljarens vanvård eller försummelse efter köpet. Till exempel om säljaren efter köpet men före leveransen låtit bli att fylla glykol i kylaren när det är minusgrader och låtit bilen stå ute när det är minusgrader.

Oriktiga påståenden
Ett annat fall där du kan ha rätt till skadestånd är om bilen saknar egenskap som kan anses "tillförsäkrad". Tillförsäkrad egenskap kan vara sådant som att säljaren sagt eller antytt att bilen har en viss motoreffekt. Om det sedan inte stämmer kan du begära skadestånd, oavsett om säljaren själv trott på vad han sagt eller inte.
av Arnold
TotanTotan skrev:Jag var på turné i säkert 2 månader runt mälardalen på jakt efter en bil till min svägerska och hennes karl. Ingen av dom har någon bilkunskap så jag anmälde mej att hjälpa till. Jag har alltid ficklampa med mej och ett par handskar för att kunna slänga mej under bilen och rycka å slita i valda delar. Jag har mött allt från tandlösa hillbillys till zigenare (inget ont om dom), rufflande småfirmor,(en firma i stockholm hade en bra seriös hemsida men när man kommer dit så står en arbetsbod på gården som kontor och försäljaren är även mekaniker i blåställ som när vi anlände stod och pissade mot husväggen, ja vi åkte därifrån). Jag blev förundrad hur mycket bättre bilarna ser ut på bild jämfört i verkligheten i dagsljus, detta gällde alla bilar. Hur som helst slutade letandet med en bil från hemmaorten till en kostnad av 50.000 kr. Den hade varudeklarerats men i alla fall fick hon problem med ett centrallås som fick bytas, tändningslås fick bytas, men värst av allt så efter 2 månader gick växellådan. Hon hade 1 mån. garanti eller 100 mil så det hade passerat. Men efter mycket morr att en sådan detalj från en märkeshandlare ska inte få gå sönder med mindre än att dom står för kostnaden. Nu fick hon allt fixat gratis efter mycket påtryckning från oss, det jag tänker på är att en person som inte törs eller har kraft att stå på sej står nog och betalar många gånger saker som försäljaren ska stå för. Dom privata försäljarna som vi kollade påtalade jag varje gång vad som kunde behövas att åtgärdas och att dom måste ta med det i beräkningen. Nu lämnar dom in bilen jämt därför valde dom bort det privata alternativet, men det gick ju inte smärtfritt för det precis. /Clas
Konsumentköplagen gäller även vid köp av begagnad bil. Fel som uppstår inom sex månader anses som ursprungliga och då är det säljaren som ska åtgärda, om han inte kan bevisa motsatsen. Bevisbördan ligger alltså på säljaren.
Arnold skrev: Vanvård
Du har också rätt till skadestånd om felet uppstått genom säljarens vanvård eller försummelse efter köpet. Till exempel om säljaren efter köpet men före leveransen låtit bli att fylla glykol i kylaren när det är minusgrader och låtit bilen stå ute när det är minusgrader.
Skulle vara intressant att se hur rättspraxis ser ut här.

En tragisk sak i sammanhanget är att en bil som gått 25000 mil kan vara fullservad till punkt och pricka och ändå ha en växellåda som aldrig fått ny olja.

Sedan vill jag säga en sak:

Ni som säljer bilar privat, kan ni förstå att vi som köpare gärna vill ta höjd för eventuella skamaffärer genom att pressa priset?
Frågan är ju om man går till ARN så är det ju inte säkert att en oseriös småskutt följer det. Det är väl bara en rekomendation som förhoppningsvis dom stora skuttarna följer för ryktets skull.
av Arnold
TotanTotan skrev:Frågan är ju om man går till ARN så är det ju inte säkert att en oseriös småskutt följer det. Det är väl bara en rekomendation som förhoppningsvis dom stora skuttarna följer för ryktets skull.
Man har ju möjlighet att använda konsumentköplagen som påtryckeningsmedel. Jo det är bara en rekomendation. Men de som inte följer ARN:s beslut hamnar på svarta listan. Det har betydelse för en del, inte för alla.
av umekille
en grej är att ta betalt för de nya däcken
och utbytta delar typ bromsar o dyl (firma kan räkna in
jobbkostnad oxå). Bilen
får du inpå gratis... då är säljaren skyddad då du
bara betalat för utfört jobb/delar och får bilen gratis.
av Lövet
Om handlaren är ansluten till MRF så ska de ALLTID följa ARN. Däremot så finns det ju många småfirmor som inte är anslutna till MRF. En risk man tar helt enkelt om man handlar där.
Många privatpersoner ljuger som hästar travar... Jobbar som bilhandlare och vet inte hur många gånger jag vid en inbytesvärdering har frågat "är det några fel på bilen som du känner till?" och fått till svar att allt fungerar som det ska. När jag sedan startar upp bilen och ska provköra så lyser varningslampor, A/C:n som enligt ägaren fungerar utmärkt ger inte den minsta kyla (smart att ljuga om det i juli), växlar går inte att få i osv.

Som bilhandlare har man ju rätt många bilar att hålla reda på och känner inte till alla bilar i detalj. Privatpersonen som ska sälja sin bruksbil efter ett par år vet däremot mycket väl hur illa motorn låter när den är kall, att elhissarna bak inte funkar och att bilen läcker in vatten - men "glömmer" detta mycket lägligt.

Roligast/dummast var gubben som ville byta in sin Laguna som på fullaste allvar sa "Sen är det ett fel på den, men jag tänker inte berätta vad".
andreas_lofgren skrev:Om handlaren är ansluten till MRF så ska de ALLTID följa ARN.
Anledningen till att mindre ställen ofta inte är anslutna är ju också att MRF har en del andra köptrygghets krav gentemot kund som dessa handlare inte anser sig ha råd med. Som den handlare jag köpte min bil av; fast då hade jag 9 mån vanlig fabriksgaranti kvar så det kändes rätt tryggt ändå.
Visa din semesterbil(d)

Det var intressant skogen är full av skrotade[…]

Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]