Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
Själv har jag haft en Telwin som var runt 140A men den var för liten och började krångla med trådmatningen så den avyttrades.
Nu har jag en 250A Mig från Erfi, riktigt bra svets som jag svetsat mycket med allt från bilplåt till bra grova järnprofiler.
När det är ännu grövre saker och där mycket material behövs så åker likriktaren fram. :D
av Hemulen
Kör med en gammal Clas olson svets 120A Turbo(Telwin) enfas med blandgas. Med den klarar man det mesta på en bil om man tar det lugnt. Beror ju också på vem som håller i svetshandtaget :wink: .
Användarvisningsbild
av Fluffen
Mycket hänger också på hur fogarna och förarbetet ser ut i det man ska svetsa, är det inte bra så är det dömt att misslyckas redan innan man startar svetsen. Så med andra ord så ska man ta sig tid att göra rent och slipa ordentligt för den tiden har man igen senare.

Ett schysst slangpaket som är tillräckligt långt och gärna med eurokoppling får inte underskattas, de billigare svetsarnas 1,5 meters inbyggda slangpaket är ett skämt.
av Hemulen
....Får ju även tänka på var man ska svetsa,garage med bra golv kan man ha en tyngre svets,behöver man släpa runt svetsen utomhus är en lättare svets att föredra. Julas modeller, Bimax 132 Turbo eller Esab C141 enfasare bör räcka för lite eller större karossreparationer. För mig Jula också säljer små kolsyretuber som man kan använda som skyddsgas med kopplingskit,kan vara smidigt om man behöver dra svetsen över kullerstenar eller gyttjig gårdsplan. :)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ska jag vara motvals så är Mig med gas inget vidare alternativ om du ska stå ute och svetsa mycket eftersom den är så vindkänslig. :mrgreen:
Men jag fattar vad du menar och håller helt med, var och en får ju utgå från sina egna behov och krav när man ska välja svets.
Köpte den billigaste telwinsvetsen jula hade på outlet med flusstråd så att jag kunde stå ute och laga en gammal urintunna, funkar okej för de 799kr exkl moms den kostade men jag skulle inte rekomendera den till nån som förstasvets, då blir man bara besviken och den uppför sig mer som en pinnsvets än Mig tycker jag. Dessutom äter den kontaktmunstycke som bara den, helt slut efter en 0,9kg rulle. :shock:
av Hemulen
Flusstråd har jag aldrig provat. Visst blåser det ute,men man får skydda så gott det går med typ spånskivebitar och dylikt.Ja,ingen lyxtillvaro att svetsa ute men det går :) .
av osla
kan rekomendera esabs caddy mig modeller, köpte caddy mig 200 i sommar, valde mellan den och kemppi minarc mig 180, men den var iaf 2500 tusen dyrare än esaben, och esaben går riktigt bra. är ju en enfasare men eftersom jag inte har en verkstad som är stor nog eller varm så blev det en enfasare för att den är lätt att ta med sig ut och ställa i tex bilen när man rostlagar. och den är inge känslig heller för att gasen ska blåsa bort heller. farsan är svetsare och han har sagt att han fått för sig att deras större migar på jobbet är känsligare än dom småa på att gasen ska blåsa bort. där kör dom med fronius och kemppi
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]