Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kvantskum
Bosa skrev:Är inne på 5000K vilket xenonkungen inte har, sen så sålde en verkstad häromkring kit från xenonkungen men vad jag förstod så var det en hel del reklamationer så jag vet inte ens om de säljer kit från dem längre.

Hur är 75W-kitet från humanhabit.se?

Vad är det för övrigt för skillnad på humanhabit.se och lyson.se? På Lyson.se står det Humanhabit Ltd, endel hävdar att det är grundaren av humanhabit.se som inte kom överens med sina partners och startade då lyson.se. Samma personer hävdar att lyson.se har bättre service medans andra menar att Lyson/Humanhabit Ltd är de som strular mest med felleveranser och svåra att ha att göra med vid reklamation.
Jag har 5000k på mina 60w, men när det blir dags för nästa lampomgång kommer jag välja 4300K. 4300k ger ett i längden för ögat bekvämare ljus.
75w tycker jag blir för kraftigt, det blir en enorm självbländning av bl.a. snö. Ballt i början, men efter ett tag bara tröttsamt.

Bara ett gott råd ang. leverantörer...
En firma blir aldrig bättre än sin kundtjänst/reklamationshantering. Bara sälja grejor kan alla, men man märker servicenivån först när saker inte går som tänkt. Det h-vete som upplevts med just humanhashit vill jag inte önska min värste fiende. Innan det ens blev en respons på en reklamation med defekta ballaster, sneda lampor, redan debiterade men saknade varor mm, mm tog det 3(!) månader. Ringde dit 8-12 gånger under den tiden, ingen visste något, de skyllde på varandra och skulle efter varje samtal "ringa upp", men alltid tyst som i graven...
Och det handlade inte bara om en enda xenonsats där...

Jag har under denna mardrömsprocess nog talat med dom flesta där, och samtliga visade tyvärr samma beteende.
Såg av en slump min häromdagen min "mailkonversation" med dessa och jag blev än en gång påmind om detta faktum.
Rent utav tragiskt.
Så om dessa typer nu råkat i luven på varandra och försöker konkurrera ut varandra bryr mig inte ett skvatt.
Oavsett vem av dessa typer som börjat konkurrera genom ett 1200-kronors LTD-bolag registrerat i England, så är allt som har att göra med dom iskallt från min sida.

Vad man ser på många forum så verkar jag definitivt inte vara den ende som fått denna insikt.
av jumu01
kvantskum skrev: Du kan ju köpa NBB:S nya 225 original xenon med inbyggd ballast för 1995:-!

Kan du ge källan var dessa NBB lampor finns att köpa för detta pris, nu hänvisar du till 225:or men jag skulle nöja mig med 175:or?
Har googlat men utan resultat.
Användarvisningsbild
av Bosa
kvantskum: Så i stora drag ska man leta sig en butik där reklamationer går smidigt, kan man då dra slutsatsen att oavsett var man köper sina xenonkit så är risken för problem med prylarna stor?
Har 50W idag och tycker de är lite klena så om jag mot förmodan köper kit igen så är det 75W som är intressant, xenonkungen har för övrigt inte halvsats av 75W.
Är det inte 5000K i originallyset på bilarna nu, gjordes väl om för ett tag sedan och man gick då från 4300K till 5000K. Tycker de jag har nu blir lite väl gula och de är 4300K, å andra sidan så har de nog tappat en hel del sen jag köpte dem. :)

Ju mer man grottar i det här med kit desto mer övertygad blir jag om att ska man ha fungerande prylar så ska det vara xenon i extraljusen från tillverkaren av ljusen.

jumu01: Billigaste jag hittat 225 HID för på nätet är 2395:- hos DSG: http://dsgbutiken.com/
Användarvisningsbild
av kvantskum
jumu01 skrev: Kan du ge källan var dessa NBB lampor finns att köpa för detta pris, nu hänvisar du till 225:or men jag skulle nöja mig med 175:or?
Har googlat men utan resultat.
Dessa köpte in ett jätteparti av NBB 225 xenon och säljer för 1995:-, tror det ska finnas kvar i lager. Ring butiken och hör:
http://www.bilbolaget.com/index.html?language=ly
Bosa skrev:Så i stora drag ska man leta sig en butik där reklamationer går smidigt, kan man då dra slutsatsen att oavsett var man köper sina xenonkit så är risken för problem med prylarna stor?
Eftersom det är kinatillverkade eftermarknadsprylar man har att göra med vid xenonkonverteringar så händer det ibland att grejorna lägger av.
Men även i kina gäller "man får vad man betalar för", så de firmor som marknadför sig att vara superduperbilligast säljer ofta det billigaste skräp de hittat, oavsett hur mycket teknikfloskler de använder sig av. Men deras vinst blir nog trots det i slutändan avsevärt mindre p.g.a. alla reklamationer, om de inte har satt i system att trötta ut reklamerande kunder tills de ger upp.
Men när grejorna väl går sönder, eller är defekta redan vid leverans (!) är det guld värt med en pålitlig och snabb leverantör.
Bosa skrev:Är det inte 5000K i originallyset på bilarna nu, gjordes väl om för ett tag sedan och man gick då från 4300K till 5000K. Tycker de jag har nu blir lite väl gula och de är 4300K, å andra sidan så har de nog tappat en hel del sen jag köpte dem. :)
En smaksak, Både 4300k och 5000k funkar bra, men 6000k är i mina ögon totalt meningslöst.
Om man jämför 35w 4200k och 6000k så ser 6000k ut som en flämtande LED i jämförelse. :wink:
Bosa skrev:Ju mer man grottar i det här med kit desto mer övertygad blir jag om att ska man ha fungerande prylar så ska det vara xenon i extraljusen från tillverkaren av ljusen.
Troligtvis det driftsäkraste alternativet, ja. Håller ljusstyrkan längst, högst kvalitet.
Synd bara att de "bara" har 35w.
Användarvisningsbild
av Bosa
Är väl lite det jag är rädd för, pendlar 5 dagar i veckan och vill att grejerna ska fungera smärtfritt vilket det "premium"-kitet jag har nu definitivt inte gjort.

Lightforce har både 35W, 50W, 55W och 70W lite beroende på vilken modell det gäller men de är nog de enda som har det från fabrik också. 50W var imponerande snabb att tända iaf i butik via ett mc-batteri. :)
Användarvisningsbild
av ER
Vad gäller Lightforce så är det mera intressant vilka som tillverkar deras lampor/ballster och kablar mm då det mycket väl kan vara samma "skit" som säljs i kit, eller Philips/Orsam/namnkunningt märke brandat i Lightforce och för nån sedel med Gustav Vasa på extra pga namnet.
kvantskum skrev: Troligtvis det driftsäkraste alternativet, ja. Håller ljusstyrkan längst, högst kvalitet.
Synd bara att de "bara" har 35w.
Finns 60W konvertering för D2S från xenonkungen men det hjälper inte NBB då dom har svindyra D1S och för att få det att lira så måste man byta ut bygeln som håller lampa/tändare då det fattas ca 10mm på längden på denna fjäder.
Dock kostar dessa satser ca 1600kr per 2st ljus exkl fjäderstålmaterial att tillverka nya fjädrar av.

Vad gäller tändtid så ser jag ingen större skillnad från kallstart av lampa från noll till 100% på humanshit "speedstarter" 55W i helljuset, gammla NBB Alpha 225 med Osrams prylar på 35W i och xenonkungens 75W konverteringssats avsedda för extraljus i nya NBB 225:or och alla i äkta vitt 4300K vilket innebär att alla tre är mycket snabba då med normalkit i helljuset så såg jag tydligt hur helljuset segade efter.
Användarvisningsbild
av Bosa
Vad jag har sett så är Lightforce 35W Osram (osäker men eventuellt 50W också) medans övriga iaf är europatillverkade, har dock inte fått fram vilken tillverkare. LF har ju en liten bula eller vad man ska säga på sina xenonlampor för att de ska fungera mot reflektorn. Xenonkonvertera just LF verkar vara ett kapitel för sig och brukar inte bli sådär våldsamt bra. De lämnar för övrigt 3 års garanti på sina prylar.

Frågan är om inte humanhabits och xenonkungens 75W är samma prylar, ser misstänkt lika ut iaf. Fattar inte varför xenonkungen inte har 75W som halvsats, lär ju förlora endel kunder pga det.
Användarvisningsbild
av ER
Bosa skrev:Vad jag har sett så är Lightforce 35W Osram (osäker men eventuellt 50W också) medans övriga iaf är europatillverkade, har dock inte fått fram vilken tillverkare. LF har ju en liten bula eller vad man ska säga på sina xenonlampor för att de ska fungera mot reflektorn. Xenonkonvertera just LF verkar vara ett kapitel för sig och brukar inte bli sådär våldsamt bra. De lämnar för övrigt 3 års garanti på sina prylar.

Frågan är om inte humanhabits och xenonkungens 75W är samma prylar, ser misstänkt lika ut iaf. Fattar inte varför xenonkungen inte har 75W som halvsats, lär ju förlora endel kunder pga det.
Dom ser inte ens lika ut, däremot ser humans 75W exakt lika ut som oljebarens fejk 100W som egentligen är identisk med humans 85W kit och vad som säljs av ljusskygga typer på tex tradera som "äkta 100W".

Kungens 75w är silverfärgade medans humans/oljebarens är svarta, human/oljebarens har alla kontaktdon på ena kortsidan medans kungens har en på framsidan.
Kablarna är antingen 45cm på normalkit eller 100cm på extraljusanpassade 75W från kungen och 30-40cm på humans.
Dock finns det inget som hindrar att dom är lika under skalet men tvivlar på det utan bevis för motsatsen.

Varför kungen inte säljer halvkit är ju för "2st räcker" av 75W för den normala bilisten om man skall tro på dom, eller köper du kompletta ljus då du då kan dela upp det på halvkit.
Användarvisningsbild
av Bosa
Hmmm...Måste ha blandad ihop dem med några andra. Angående kabellängd så har Lyson en rev4 av 75W med 1 meter kabellängd, de har dessutom halvsats. Om jag mot förmodan går på xenonkit så blir det nog från Lyson pga 1 meter kabel, har dessutom ingen större lust att köpa 4 konverteringar när jag bara behöver 3. Riktigt korkad inställning av xenonkungen att de ska bestämma över vad jag behöver eller inte behöver.
Användarvisningsbild
av ER
Kan hålla med lite där men å andra sidan kan jag intyga att två 75W NBB Alpha 225 duger åt dom flesta exkl mig själv då jag har lite högre krav än svensson pga av milena på mörka vägar. Sen har du ju det mycket lockande alternativet att köpa rev2 av alpha 225 med den nya och förbättrade foten och då kunna köpa 3st ljus.
Att Lyson(vilket i mina ögon EJ är humanhabit) har samma som kungen på deras "rev4 avsedda för extraljus" fast svarta tyder bara på att fuffens pågår hos lyson/humanshit då dom insett att deras äldre "extreme kit" är "skit" och snor konkurrenters design och prylar, misstänker att det var detta kit du kollade på hos lyson medans jag ser humanshit som deras dörr utåt.
Orkar inte hålla reda på Lyson/Humanhabit/humanhabit LTD utan att bli trött på deras ej passade H9 sockel.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]