Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Gemini__
De har sina silver-kalciumbatterier som tydligen ska ha bättre egenskaper vid kyla osv. Att de därtill har fyra års garanti på dessa gör inte saken sämre.

Mvh:
Thomas
av jope84
jope84 skrev:Sök på batteri test på Google . Testfakta har gjort ett test och biltemas batterier fick nästan sämst i testet. Biltemas fungerar bra när det är mildt väder men vid sträng kyla så tappar det nästan all effekt. Jag skaffade ett Afa pluss till min gammla bil och det lyckades starta bilen vid -27c

Får ta tillbaka att de var dåliga vid kyla. Det var ett gammalt test så de har antagligen förbättrat dem nu.

Här är ett test från 2010 från testfakta

http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Doku ... 393029.pdf
av Volvokarl
Jag har ett Hankookbatteri, 68Ah, 480 CCA (En), minst 4-5 år gammalt nu. Designen på Biltemas är närmast identisk med Hankook, lyfthandtaget o kåpan över cellerna likadant. Samma tillverkare verkar det som. Inga problem med urladdningar tde år jag haft bilen tills förra veckan då det laddat ur sig. Efter 12 timmar i en 80 tals laddare vaknade det igen och har funkat men vi får väl se när kylan kommer, är sugen på Biltemas 74Ah Silver-Kalcium 680 CCA eller kanske deras AGM batteri, ska väl tåla djupurladdningar bättre särskilt om jag får igång bensinvärmaren
av PTV
Inga problem med Biltema batterier.Kör på dessa både till bil och mc och de har aldrig krånglat trots ihållande kyla.Gelbatterierna till hojen har ju en väldigt bra kräm.Positivt med andra ord i förhållande till priset. :D
av perfo
Gammal tråd, men jag kan berätta att jag köpte Biltemas silver-kalcium till min förra bil (945). Det var i princip identiskt med det Exide som jag bytte ut. Jag plockade av de där plastbitarna som gör kanten nedtill för hög för att kunna montera det nya batteriet. Sedan upptäckte jag att de passade perfekt på det gamla batteriet.

Slutsats:
1. Biltema är samma som Exide, eller
2. de tillverkas på samma fabrik, eller
3. någon kopierar design från Exide ned i minsta detalj.

Nu verkar det som om jag behöver nytt batteri till min V70N, och det får nog bli Biltema där också.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Testfakta fick jag nyss reda på inte alltid är opartiska i sina tester utan det beror på vem som betalar testet och hur man ska gå till väga för att just den som betalar ska vinna testet. Kanske någon som kan detta bättre men blir föga förvånad tyvärr.
av blådåren
OT !.

Men nu kunde jag inte låta bli !, 18 inlägg i en tråd som avhandlar biltemas produkter och ingen "hata biltema" har kommenterat än....
Det är ju mer än märkligt att ingen har någon kommentar om "mosters nya killes kompis som minsann hade ett exploderande batteri i sin skoda som gjorde att man fick ligga på sjukhus i en månad och biltema vägrade ersätta det" ....

(detta är ironi !, för dom som inte redan fattat det)
Användarvisningsbild
av Vojje
perfo skrev:jag kan berätta att jag köpte Biltemas silver-kalcium till min förra bil (945). Det var i princip identiskt med det Exide som jag bytte ut.
Slutsats:
1. Biltema är samma som Exide
Varje gång man ska hjälpa ngn med start sitter där ett Exide batteri. Varje gång. Alltid.

Slutsats
1. Biltemas batterier är värdelösa i kyla och används sannolikt enbart på sommaren i husvagnen

Tack för tips. Ska kika på dem. Har be[…]

Byte kupefläkt 2010

https://www.youtube.com/watch?v=z-9SKu49LBE

Jag köpte brembo runt om ifjol och har redan […]

Avgasbandage eller liknande

Det läker lite avgaser i svetsen på fle[…]