- fre 07 apr 2006, 20:06
#37204
En diffspätt går in o låser diffen, som om den inte fanns, hjulen harn inte dulle fortere på ena sidan. Om man tar en kurva så komer hjun på inner eller yttersidan att hasa, deta frastar enormt på srivaxlarna, menger bra fäste i extrem teräng körning.
en diff broms, finns på många bilar, 2 som 4 hjuls drivna & den ligger oftast i konstant, den ligger i o bromsar sörelsen mellan axlarna så dom vill snurra like fort på höger & vänster sida, men om du svänger på asfalt eler annat underlag där du har bra grepp, så kommer hjulen att snurra olika fort, då bromsen bara håler i till ett visst moment.
hemglass skrev:hmm... skillnaden på diffbroms och diffspärr?Ja det är skilnad!
En diffspätt går in o låser diffen, som om den inte fanns, hjulen harn inte dulle fortere på ena sidan. Om man tar en kurva så komer hjun på inner eller yttersidan att hasa, deta frastar enormt på srivaxlarna, menger bra fäste i extrem teräng körning.
en diff broms, finns på många bilar, 2 som 4 hjuls drivna & den ligger oftast i konstant, den ligger i o bromsar sörelsen mellan axlarna så dom vill snurra like fort på höger & vänster sida, men om du svänger på asfalt eler annat underlag där du har bra grepp, så kommer hjulen att snurra olika fort, då bromsen bara håler i till ett visst moment.