Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
hemglass skrev:hmm... skillnaden på diffbroms och diffspärr?
Ja det är skilnad!
En diffspätt går in o låser diffen, som om den inte fanns, hjulen harn inte dulle fortere på ena sidan. Om man tar en kurva så komer hjun på inner eller yttersidan att hasa, deta frastar enormt på srivaxlarna, menger bra fäste i extrem teräng körning.

en diff broms, finns på många bilar, 2 som 4 hjuls drivna & den ligger oftast i konstant, den ligger i o bromsar sörelsen mellan axlarna så dom vill snurra like fort på höger & vänster sida, men om du svänger på asfalt eler annat underlag där du har bra grepp, så kommer hjulen att snurra olika fort, då bromsen bara håler i till ett visst moment.
av Perra N
Finns olika diffbromssystem också. Vissa går elektroniskt med ABS-systemet och bromsar det hjul som spinner mest osv. Hade ett sånt system på min förra bil, en Seat Cupra.
Användarvisningsbild
av CarMan
Perra N skrev:Finns olika diffbromssystem också. Vissa går elektroniskt med ABS-systemet och bromsar det hjul som spinner mest osv. Hade ett sånt system på min förra bil, en Seat Cupra.
ja, men det är ju inen riktig Diffbroms.
Dom elektronska är ju till föra tt lättare koma igårn på mycket halt underlag & gör ingen nytta om man vill köra i extrem teräng, ha en startsnabb bil eller ha jämt grepp när man kör på sladd.
av Pebben
CarMan skrev:
Pebben skrev:Kan ju tillägga att på många bilar finns det diffspärrar, på vanliga bilar oftast automatiska. Detta medför att om det skulle hända att drivhjul börjar spinna så spärrar diffen så den åtminstone blir 2-hjulsdriven. På en framhjulsdriven bil med mycket effekt så uppstår ofta problemet med att ett hjul spinner vid gaspådrag, speciellt i kurvor eftersom du friktionen minskar på innerhjulet.
Fast diffspärrar är mycket ovanligt på personbiler!
Förekomer mert på teräng gående picupper eller terängfordon.
Så väldigt ovanliga vet jag inte, i stort sätt alla BMW med mycket effekt har det. Väldigt många framhjulsdrivna bilar med mycket effekt har det (Saab Hirsch ex. vis) Ford ST mm. men däremot inga Volvo vad jag vet av någon anledning? Men ex. S80T6 tycker jag funkar förvånansvärt bra utan.
av Perra N
Inte diffspärr, men däremot diffbroms!! Diffspärren spärrar diffen till 100%, medans diffbromsen har (oftast) ett lamellpkt som reglerar bromsningen med hjälp av olika hårdhet i fjädrarna.
av Pebben
Jag hade då diffspärr på 2 av mina BMWs. 325i / M5.
av Perra N
BMW har ingen diffspärr, men däremot diffbroms. I M5 ca 60%ig och i de mindre motorstarka modellerna 25-40%iga. Kan vara svårt att avgöra, eftersom du aldrig kan hålla emot med egen kraft. Men det syns på däckslitaget att de inte är spärrade. Ni som aga-diffat en axel vet vad jag menar! :wink:
av Pebben
På ett sätt håller jag med dig och på ett annat inte :).

Det vanligasta är helt klart en diffbroms som du säger, en "normal" diffbroms klarar inte så många procent så vid extrema förhållande med stor skillnad mellan hjulen så funkar det inte perfekt. Men så tillbaka till BMW som har utvecklat en M-diffrential som visserligen är steglös och då kan man ju se det som en broms men å andra sidan kan låsa till 100% vilket skulle göra det till en spärr. Så vilket ord som är rätt eller inte vet jag inte men den heter ju "lock".

"The Variable M Differential Lock functions according to a simple principle: The difference in rotational speed that builds up between the two drive wheels whenever one of the drive wheels loses grip, either because it has become unloaded or hit a slippery surface...

...In an extreme case, the entire drive power of the engine may be transmitted to the wheel with better grip (provided that enough grip exists). Once the difference in wheel rotation speed between the two wheels becomes smaller, pump pressure is reduced accordingly and locking action decreases. This self-controlled pump system is maintenance free and is filled with highly viscous silicon oil."
Användarvisningsbild
av CarMan
Pebben skrev:På ett sätt håller jag med dig och på ett annat inte :).

Det vanligasta är helt klart en diffbroms som du säger, en "normal" diffbroms klarar inte så många procent så vid extrema förhållande med stor skillnad mellan hjulen så funkar det inte perfekt. Men så tillbaka till BMW som har utvecklat en M-diffrential som visserligen är steglös och då kan man ju se det som en broms men å andra sidan kan låsa till 100% vilket skulle göra det till en spärr. Så vilket ord som är rätt eller inte vet jag inte men den heter ju "lock".

"The Variable M Differential Lock functions according to a simple principle: The difference in rotational speed that builds up between the two drive wheels whenever one of the drive wheels loses grip, either because it has become unloaded or hit a slippery surface...

...In an extreme case, the entire drive power of the engine may be transmitted to the wheel with better grip (provided that enough grip exists). Once the difference in wheel rotation speed between the two wheels becomes smaller, pump pressure is reduced accordingly and locking action decreases. This self-controlled pump system is maintenance free and is filled with highly viscous silicon oil."
Du får skriva vad du vill, det vanliga är att man har diff broms, presis sim jag skrev. & det finns även på volvo
av Pebben
Jo men nu funderade ju Hemglass på om en bil var 2 hjulsdriven eller 1 hjulsdriven och då spelar det ju ingen roll om det är en spärr eller broms eftersom båda ser till att den inte är 1 hjulsdriven.
Vilka Volvo har diffbroms? Vet att de bakhjulsdriva gamla hade det 740 -92 osv. men finns det även nån nyare?
760 tändningslås?

Ja de är automat, så ta bort inredning […]

230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

Okej, tack för hjälp. Jag ska kolla film[…]

S40 2004

CD-växlaren var tillval. Om den finns ska den[…]