Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
då har du fel på den?
min värmare avvisar vinrutan på en ½ timme vid 10-15 minus tempmätaren ligger på ca 60 gr.
konkurerar ut strykjärnet som kan vara anslutet hela dygnet, det syns inte på tempmätaren! ja värmedynan är hel den blir varm.
Isak
av cse
isak skrev:då har du fel på den?
min värmare avvisar vinrutan på en ½ timme vid 10-15 minus tempmätaren ligger på ca 60 gr.
konkurerar ut strykjärnet som kan vara anslutet hela dygnet, det syns inte på tempmätaren! ja värmedynan är hel den blir varm.
Isak
Enligt min verkstad så är effekten på värmaren mycket sämre på -09 än -05. Orkar ej bråka längre, talar istället om för så många som möjligt vilken "skitvärmare" jag anser att det är. Enligt min mek så skulle jag känna mig lurad om säljaren sagt att den kunde ersätta elektrisk motor o kupevärmare
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Gör ett eget test då. Känn på toppen av motorn när du kört respektive värmare 1/2 timme och återkom med svar :wink:

/Kalle
av cse
Intresserar mig mest för värmen i kupen, samt isfria rutor när jag sätter mig i bilen vid en utetemp på t.ex -20 1 minut efter inställd avresetid. (det var bättre förr) :D
Användarvisningsbild
av mange69
Funderade själv på att uppgradera batteriet till ett större, men fick rådet från min volvohandlare att istället montera in en laddare då jag har tillgång till stolpe på jobbet och hemma. Har även elmotorvärmare eftersom jag bor i norr. Det skulle kosta 2000 kr att montera in en laddare hos volvo. Gör jag det själv är det avsevärt billigare.
Användarvisningsbild
av isak
du monterar den enkelt själv, med bättre laddare. som jag beskrivit tidigare till en trdjedel av kostnad!
Isak
Användarvisningsbild
av mange69
isak skrev:gör en skarvuttag inne i bilen koppla in ctek alt- valfri laddare vid REM i bak på bilen lägg 230V kabeln under inredningen fungerar utmärkt, glöm inte en säkring på 12V sidan.( har du en V70N finns plats under REM en)
Isak
Vad är REM?
Användarvisningsbild
av isak
bakre el centralen till vänster i bagageutrymmet. gäller V70N, vet ej vad du har för bil.
Isak
Användarvisningsbild
av VolvoB20
cse skrev:
~Kalle~ skrev:Elvärmaren är värdelös jämfört med dieselvärmaren. Inget jag skulle betala 5-6 tusen för. Speciellt inte om man har dieselvärmaren redan :)

/Kalle
Håller ej med! Har monterat elvärmare på min "tjänste"v70 -09 på inrådan av servicetekniker. Skitdålig effekt på dieselvärmaren jämfört med den v70 -05 jag körde tidigare. Enligt "min" servicetekniker ska dieselvärmaren bara ses som ett komplement när man ej har tillgång till el :?:

Mvh. BeGe
Ja dieselvärmaren i min -10 är inte på samma planet som dieselväramren på min förra -06, inte alls samma fart.

Men vafan jag bor ju i sydsverige och här är det inte -46 grader vareviga dag hela vintern så en elvärmare funkar helt perfekt.
av rd350
Det är här i söder det är kallt!! Två plussgrader dår blir man helst inne! Bensinvärmare och cetekladdare är det som gäller här. Har laddaren i varje natt, kör tjugo minuter med värmaren sen är det varmt. :wink:

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]

Koppla in ström på matarkabel till star[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så blir […]

Eftersom det ser ut att komma inifrån, under[…]