Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
dieselmagnus varför inte bara justera dimljusen då? Så svårt är det inte.
Har gjort det på min när jag satte in xenon. Inga problem o inte bländar jag någon även om jag nu skulle lasta bilen. Till o med polisen fick ge sig i den frågan...

Värre är det med alla nötte rsom har felinställda halvljus. Det om nått är jobbigt och inte dom som kör med dimljus.
Sen till trådskaparens fråga så är det precis som dieselmagnus skrev.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
dieselmagnus skrev:Dimljus+parkeringsljus=tillåtet. Synd att alla nötter som kör med halvljus samt dimljus och med lite last bländar allt och alla. Biltillverkarna borde kunna göra så att denna kombinbation inte kan användas.
Tror inte biltillverkarna bryr sig (inte ens Volvo). Det är nämligen bara Sverige som halvljus i kombination med dimljus är otillåtet. Varför det är så vet jag inte.

/Håkan
Användarvisningsbild
av Kaxe
Hej Kaxe!

Varför vill du använda extra ljus utöver ordinarie ljuset under dygnet ljusa timmar även om du får ha denna kombination?
Om du använder ett ljus som de flest MC har, så blir det kanske mindre irritation i trafiken så som du själv skriver att du upplever.
Bara en fundering.

Lennart
Ja du Lennart vad tror du själv? givetvis för att synas bättre i trafiken och minska risken att bli bedömd som en långsammare moped med risk att hamna i sidan på en bilist som gör vänstersväng eller kör ut i en korsning,har varit utsatt x antal gånger för utkörande bilister och det har blivit betydligt bättre efter att extraljusen monterades , detta står även på vv hemsida att med extraljus bilda en sk ljustriangel på motorcykel för bättre synbarhet, problemet med blinkandet är bilister som inte kan trafikreglerna.
Användarvisningsbild
av Momentum
Kaxe skrev:
Hej Kaxe!

Varför vill du använda extra ljus utöver ordinarie ljuset under dygnet ljusa timmar även om du får ha denna kombination?
Om du använder ett ljus som de flest MC har, så blir det kanske mindre irritation i trafiken så som du själv skriver att du upplever.
Bara en fundering.

Lennart
Ja du Lennart vad tror du själv? givetvis för att synas bättre i trafiken och minska risken att bli bedömd som en långsammare moped med risk att hamna i sidan på en bilist som gör vänstersväng eller kör ut i en korsning,har varit utsatt x antal gånger för utkörande bilister och det har blivit betydligt bättre efter att extraljusen monterades , detta står även på vv hemsida att med extraljus bilda en sk ljustriangel på motorcykel för bättre synbarhet, problemet med blinkandet är bilister som inte kan trafikreglerna.
Så länge jag inte blir bländad så får motparten ha hur många ljus som helst på, jag tycker det är bra då man förstår att den är en MC på långt håll, och inte något annat två-hjuligt
av kottskrapa
http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... px?id=3893

Där kan man även beställa så man får ett litet häfte med gällande regler, kan vara bra att ha i handskfacket..

Jag har om dimljus där eftersom det händer mer än en gång att man har delade uppfattningar om vad som gäller.. Så numera é de bara att plocka fram o visa
av llesrof
Kaxe skrev:
Hej Kaxe!

Bara en fundering.

Lennart
Hur vet jag som bilist att det just är en motorcykel och inte en långsamgående moped med extraljus?
Användarvisningsbild
av Kaxe
Hur vet jag som bilist att det just är en motorcykel och inte en långsamgående moped med extraljus?
Jag skrev MINSKA risken att bli bedömd som en långsammare moped , förresten hur många mopeder med extraljus har du sett ? Ok da du har sett många så är den diskussionen över. :-)-)
Användarvisningsbild
av vetten
Faktum är att på en del bilmodeller eller på åtminstone en modell är kombinationen halvljus/dimljus tillåtna och gissa på vilken.....

Bild

Detta har jag läst någonstans, kan vara i aftonbladets bilbilaga tror jag.
Användarvisningsbild
av isak
är väl inte många % som är sant i aftonbl-
isak
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]