- tis 14 sep 2010, 10:24
Inte en modellspecifik fråga, så tråden får göra ett litet hopp till allmän diskussion.
Moderator: Moderatorer
dieselmagnus skrev:Dimljus+parkeringsljus=tillåtet. Synd att alla nötter som kör med halvljus samt dimljus och med lite last bländar allt och alla. Biltillverkarna borde kunna göra så att denna kombinbation inte kan användas.Tror inte biltillverkarna bryr sig (inte ens Volvo). Det är nämligen bara Sverige som halvljus i kombination med dimljus är otillåtet. Varför det är så vet jag inte.
Hej Kaxe!Ja du Lennart vad tror du själv? givetvis för att synas bättre i trafiken och minska risken att bli bedömd som en långsammare moped med risk att hamna i sidan på en bilist som gör vänstersväng eller kör ut i en korsning,har varit utsatt x antal gånger för utkörande bilister och det har blivit betydligt bättre efter att extraljusen monterades , detta står även på vv hemsida att med extraljus bilda en sk ljustriangel på motorcykel för bättre synbarhet, problemet med blinkandet är bilister som inte kan trafikreglerna.
Varför vill du använda extra ljus utöver ordinarie ljuset under dygnet ljusa timmar även om du får ha denna kombination?
Om du använder ett ljus som de flest MC har, så blir det kanske mindre irritation i trafiken så som du själv skriver att du upplever.
Bara en fundering.
Lennart
Kaxe skrev:Så länge jag inte blir bländad så får motparten ha hur många ljus som helst på, jag tycker det är bra då man förstår att den är en MC på långt håll, och inte något annat två-hjuligtHej Kaxe!Ja du Lennart vad tror du själv? givetvis för att synas bättre i trafiken och minska risken att bli bedömd som en långsammare moped med risk att hamna i sidan på en bilist som gör vänstersväng eller kör ut i en korsning,har varit utsatt x antal gånger för utkörande bilister och det har blivit betydligt bättre efter att extraljusen monterades , detta står även på vv hemsida att med extraljus bilda en sk ljustriangel på motorcykel för bättre synbarhet, problemet med blinkandet är bilister som inte kan trafikreglerna.
Varför vill du använda extra ljus utöver ordinarie ljuset under dygnet ljusa timmar även om du får ha denna kombination?
Om du använder ett ljus som de flest MC har, så blir det kanske mindre irritation i trafiken så som du själv skriver att du upplever.
Bara en fundering.
Lennart
Kaxe skrev:Hur vet jag som bilist att det just är en motorcykel och inte en långsamgående moped med extraljus?Hej Kaxe!Ja du Lennart vad tror du själv? givetvis för att synas bättre i trafiken och minska risken att bli bedömd som en långsammare moped med risk att hamna i sidan på en bilist som gör vänstersväng eller kör ut i en korsning,har varit utsatt x antal gånger för utkörande bilister och det har blivit betydligt bättre efter att extraljusen monterades , detta står även på vv hemsida att med extraljus bilda en sk ljustriangel på motorcykel för bättre synbarhet, problemet med blinkandet är bilister som inte kan trafikreglerna.
Bara en fundering.
Lennart
Hur vet jag som bilist att det just är en motorcykel och inte en långsamgående moped med extraljus?Jag skrev MINSKA risken att bli bedömd som en långsammare moped , förresten hur många mopeder med extraljus har du sett ? Ok da du har sett många så är den diskussionen över.