Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag måste fråga er som slår på stora trumman för etanol, tycker ni att det är ett framtidsbränsle eller ett alternativ bort från de fossila bränslena i väntan på något bra? Det är stor skillnad.

Jag är inte på något sätt för de fossila bränslena med det är väldigt naivt att börja skrika förbund och komma med sådant hat mot de fossila bränslena. Det går ju inte över en natt och komma bort från det... Att etanolen har haft haft en sådan framgång i Sverige beror enbart på de ekonomiska fördelarna som funnits. Och just den ekonomiska aspekten är en väldigt stor punkt i de allra flestas bilköp.
Jag tycker det är bra med etanol i den bemärkelsen att det tvingar biltillverkarna att tänka i andra banor. Jag tror inte ett smak på etanol som framtidsbränsle, har aldrig gjort, och det fria fall som dessa modellers försäljningsiffror visar talar om något liknande. Ett sådant litet bilföretag som Volvo borde lägga sin förmodligen tajta budget på att få fram bra hybrider, elbilar eller liknande. Etanolen är inne på sista versen redan.
Ingen nämner biogas? Det är ju bästa bränslet för miljön och ofta närproducerat. Billigt också (8.75kr/nm3)

Har ni tänkt på vad etanoltransporterna går på, jo diesel ;-// Och hur tar sig etanolen från brasilien? Vilka utsläpp genererar det?

/Kalle
~Kalle~ skrev:
Har ni tänkt på vad etanoltransporterna går på, jo diesel ;-// Och hur tar sig etanolen från brasilien? Vilka utsläpp genererar det?

/Kalle
Alla bränsletransporter går ju med dieseldrivna fartyg/tankbilar. Av den anledningen anser jag att det kvittar.
~Kalle~ skrev:Ingen nämner biogas? Det är ju bästa bränslet för miljön och ofta närproducerat. Billigt också (8.75kr/nm3)

/Kalle
Ja, biogas är bra. Skulle gärna välja en biogasbil om den gick att tanka med etanol också. Bättre att tanka etanol än naturgas eller bensin då biogasen sinar. Vi har närproducerad etanol också här i Norrköping. 210 miljoner lite per år. St1 planerar egen etanolproduktion med avfall som råvara och borde komma igång nästa år med det.

Enligt Pål Börjesson forskare i milö och energi system reducerar etanol från brasilien klimatgaser med 79% jmf bensin/diesel. Då har han beaktat hela kjedjan ink transporter. Transporterna försämrade resultatet med några procentenheter men etanolen från bransilien är änå mycket bra.
Amli skrev:Jag måste fråga er som slår på stora trumman för etanol, tycker ni att det är ett framtidsbränsle eller ett alternativ bort från de fossila bränslena i väntan på något bra? Det är stor skillnad.

Jag är inte på något sätt för de fossila bränslena med det är väldigt naivt att börja skrika förbund och komma med sådant hat mot de fossila bränslena. Det går ju inte över en natt och komma bort från det... Att etanolen har haft haft en sådan framgång i Sverige beror enbart på de ekonomiska fördelarna som funnits. Och just den ekonomiska aspekten är en väldigt stor punkt i de allra flestas bilköp.
Jag tycker det är bra med etanol i den bemärkelsen att det tvingar biltillverkarna att tänka i andra banor. Jag tror inte ett smak på etanol som framtidsbränsle, har aldrig gjort, och det fria fall som dessa modellers försäljningsiffror visar talar om något liknande. Ett sådant litet bilföretag som Volvo borde lägga sin förmodligen tajta budget på att få fram bra hybrider, elbilar eller liknande. Etanolen är inne på sista versen redan.
Nu är vi där igen, "sparka till" den som tycker något annat än en själv. Jag uppfattar inte som om någon skriker om förbud mot diesel. Jag tror på etanol som ett av de framtida bränslena, inte det enda. Att det är ett, som du skriver fritt fall för etanolbilarna är enligt min Volvohandlare en överdrift. Visst, diesel, inte minst snåldieslarna har ökat. Men snacka om ekonomiska fördelar. Det fria fallet, enligt min Volvohandlare, är på bensinmodellerna. Man kan undra varför bensinbolagen sänkte bensinpriset med 19 öre häromdagen och diesel med 15 öre. Kan det vara så att det börjar bli trögare att sälja dessa bilar? Etanolpriset har legat stilla sedan april.
jo du MattiasD
ingen har nämnt att det går 7 liter diesel åt för att producera 1 lit etanol!
pest eller kolera?
Isak
Isak: Det vore väldigt roligt att få se någon rapport, redogörelse, artikel eller annan forskning, där ditt uttalande om 7 liter diesel för 1 liter etanol redovisas.
I Brasilien använder man bagassen, växtresterna, för att värma processen med. Det finns även energi kvar. Den gör man el utav.
I Sverige gör man etanol av spannmål. Där blir halmen över. Den används också för uppvärmning i processen, och överskottet går till "grannen" som är en fjärrvärmecentral. Det blir alltså varmvatten av det. Inte nog med det, dranken, som det heter när man har jäst ur etanolen från spannmålen, används för att göra kraftfoder till djur. Även det är en lönsam affär.
Kvar har du USA's majsetanol. Den har inte samma lönsamhet, men några 7 liter diesel är det inte frågan om. Och den finns absolut inte här i Sverige.
Ett par läsvärda länkar och sidor: http://www.agroetanol.se/ http://www.baff.info/ http://www.sekab.com/

Kalle: Däruppe i Boden kanske det fungerar bra med biogas, men kom ner här till "Fjollträsk" och säg till en taxiåkare här att biogas är bra, så får du förmodligen inte åka med honom, oavsett om du ger driks eller inte.
Det beskrivs ofta i media här hur den hopplösa situationen är med brist på fordonsgas, (50% biogas och 50% fossil naturgas). AGA som har hand om distrubitionen "lovar" att det skall komma, men det kan vara slutsålt flera dagar ibland. Sedan har du en annan aspekt med fordonsgas också. Om du tänker dig att köra en långtur med din gasbil, söderut eller för all del nordväst. Hur långt måste du köra innan du kan tanka ny gas igen?

Så här ser det ut enligt http://biogas.tjitjing.com/ Boden, Sveriges nordligaste. Nästa söderut, Skelefteå. Därefter Sundsvall, eller Östersund om man åker inne i landet, ungefär lika långt. Nästa Uppsala! Hur långt kommer du på en tank?
Jag förstår att tillgången på bränsletypen är avgörande huruvida man köper en bil avsett för det bränslet, men det påverkar väl knappast hur stor miljöpåverkan det bränslet har generellt?

Jag har inte orkat läsa igenom alla rapporter det hänvisats till, men har en fundering på hur stor del av en bils utsläpp kommer ifrån själva produktionen? Dvs, allt från brytning av järnmalm, transporter, elförsörjning till fabriken, olja till all plast osv. Är utsläppen från bilens bränsle en mycket stor del av det totala, eller hur mycket kan vi egentligen påverka genom att välja ett visst bränsle?
KKR skrev:
~Kalle~ skrev:

/Kalle
Alla bränsletransporter går ju med dieseldrivna fartyg/tankbilar. Av den anledningen anser jag att det kvittar.
Om man ska vara pettimeter här så tycker inte jag att det kvittar så länge det inte rör sig om samma volymer/vikter.

Om man ska köra en bil X antal mil med det Etanol kommer det i runda slängar gå åt volymmässigt nära på dubbelt så mycket etanol som exempelvis diesel, det gör ju att det finns ett dubbelt så stort transportbehov för Etanolen!
Så visst skräpar Etanoltransporter procentuellt sett mer än exvis diesel, och det MÅSTE vägas in i det hela. Annars är vi där igen, och jämför en enstaka del i ett stort stort kretslopp!

Den dagen en Etanolbil eller annan miljöbil ger samma räckvidd så kommer jag välja den, så enkelt är det, och den åsikten delar jag med många, det vet jag..
Varför finns det tex inte etanolbilar med 100-liters tank? Borde inte vara några problem alls att få plats med 50 liter tank till på bilar i storlek med V70. Fimpar man reservhjulet får man ca 80 liter till utrymme... Kanske någon lag som säger maxstorlek??
För att folk i allmänhet ska välja "bra" saker för miljön så måste de också vara bra för användaren, och räckvidden är en sådan sak i bilsammanhang, plus allmän funktion såklart, så som kallstart osv. Man väljer det som fungera, så enkelt är det...
MattiasD skrev:
Steff 99 skrev:Re "MattiasD"
Ingen har påstått att det kommer grönsaker ur avgasrör på en etanolbil, mer än ett sätt - relaivt sätt. Igår hade vi fest med grannarna. Många drack etanol i from av öl och vin. Tror ingen drack diesel eller bensin. Säger en del om bränslenas farlighet.

I Sverige dör fler av alkoholens verkningar än av vad som händer på vägarna, så i debatten skulle även alkohol som förtärs förbjudas med tanke på sjukvårdskostnaderna och annat lidande som alkoholen förosakar.
Om man nu skall värna om sina medmänniskor.... :???:
Ja, det är sant. Men det är lättare att själv bestämma vad jag ska dricka än att själv bestämma vilken luft jag ska andas. Alkohol är högt beskattat så det borde täcka sjukvårdskostanderna. Tyvärr är syrgastuber tunga att släpa med men det kanske blir ett måste i framtiden.
Ibland undrar jag hur du funderar och tänker MattiasD. Här går du in och jämför etanol i form av öl och vin med diesel och bensin när det gäller att dricka det och sen försvarar du med att man kan välja själv att dricka det. Sen avslutar du detta med att skatten för spriten täcker skadorna. Jag vet inte var du får allt ifrån. Det jag undrar är om du säger detta också till alla fruar, män, barn, släktingar, vänner, arbetskamrater mm som också lever med dom som dricker. Har du någon grund i det du säger eller gissar du bara. Vet du vad kostnaderna är för alla alkoholskador och det alkohol medför.

Jag undrar om du inte bara vill ha igång en debatt med dina inlägg, för det är inte normala kommentarer du har i detta inlägg. Jag har även läst att du fått kritik innan på dina inlägg.
V70N Facelift Xenonlampor

Sonen fick nedslag på A traktorn ”otil[…]

C40 körkomfort.

Sedan några veckor kör jag en C40 fwd -[…]

Med hjälp av elschema, ett nytt iso kablage s[…]

Färg på krom

Förtunning.