Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Ja Rådlös, jag hyser största respekt för att bilars avgaser orsakar sjukdomar.

Men att enbart peka ut dieselbilen som roten till allt ont, är nog inte helt korrekt.

Jag är ju ingen läkare. Men att få hosta av knattret från en dieselbil torde vara svårdiagnostiserat. Sen kan vi ju läsa tusentals forskningsrapporter tillsammans.

En sak är i alla fall klar. Livet är livsfarligt, för ingen har överlevt. :wink:
av MattiasD
Amli skrev:
Tröttnar du aldrig på att predika? Har inte sett ett enda inlägg från dig som inte berör ditt hat mot diesel eller din enorma kärlek till etanol. Har du någon form av bilintresse över huvudtaget eller handlar allt endast om bilars utsläpp för dig?

Intressant även att du kör en av de största och törstigaste etanolbil som finns på svenska marknaden...
Trevligt att du noterat mina inlägg ;)

Det blir en del inlägg i bränsledebatten och förklaring är ju att många är postiva till diesel och helt verkar förneka dess baksida och denna mutbildning kring biobränslen. Jag tycker om att köra bil och vill gärna fortsätta med det. Och därför tror jag det är viktigt att komma bort från fossilbränsle.

Att 2.5FT är törstig får lastas på Volvo. Jag har skrivit det många gånger att Volvo saknar moderna Ottomotorer. Hade Audi 2.0 TSFI E85 funnits vid den tiden hade jag troligen valt den. 2.0F är inget jag vill ha en bil som kostar 300kkr. Men trots det har 2.5FT bättre miljöprestanda än någon diesel i Volvos utbud. Och förbrukning av energi är troligen en D5 "törsigare", dessutom fossilenergi. På nåt sätt bör vi komma bort från fixeringen i förbrukning i volym. Det är ofta inget intressant.

Men nu åter till trådens ämne och jag vidhåller att de smutsigaste bilarna borde förbjudas på hårt trafikerade gator.
av llesrof
Hur är det med bensinbilar? Det snackas mest om diesel. Får man köra en bensindriven bil med katalysator i de tyska miljözonerna?
Användarvisningsbild
av Variosboy
MattiasD skrev:
Amli skrev:
Tröttnar du aldrig på att predika? Har inte sett ett enda inlägg från dig som inte berör ditt hat mot diesel eller din enorma kärlek till etanol. Har du någon form av bilintresse över huvudtaget eller handlar allt endast om bilars utsläpp för dig?

Intressant även att du kör en av de största och törstigaste etanolbil som finns på svenska marknaden...
Att 2.5FT är törstig får lastas på Volvo.
Det var det största hyckleri jag varit med om i miljödebatten tror jag minsann! När det gäller min "skitiga" dieselbil, då är det enligt dig mitt ansvar och mitt fel att jag kör och äger den, men när det gäller din Etanolbil som är den största och miljösvinigaste "miljöbilen" på marknaden, ja då är det Volvos fel! snacka om dubbelmoral..

Sälj bilen och köp en cykel, går säkert att fylla både däcken och ramen med Etanol.. :wink: :D
av MattiasD
Variosboy skrev:
MattiasD skrev:
Amli skrev:

Att 2.5FT är törstig får lastas på Volvo.
Det var det största hyckleri jag varit med om i miljödebatten tror jag minsann! När det gäller min "skitiga" dieselbil, då är det enligt dig mitt ansvar och mitt fel att jag kör och äger den, men när det gäller din Etanolbil som är den största och miljösvinigaste "miljöbilen" på marknaden, ja då är det Volvos fel! snacka om dubbelmoral..

Sälj bilen och köp en cykel, går säkert att fylla både däcken och ramen med Etanol.. :wink: :D
Nämn gärna en bilmodell och motor med liknande prestanda och storlek som V70 och som fanns för två år sedan. Jag är idel att höra! Nu finns Audis etanolmotorer som är modernare och snålare, och en bättre val. Men det fanns inte då. Volvo skulle kunna ge oss små direktinsprutade motorer med kompressor och turbo. Så sjävklart ska Volvo lastas att inte erbjuda detta. Men det kanske kommer en förändring med T4F.

Du hade kunna välja en bil som går på ett bättre bränsle utan att ge avkall på prestanda. Så vem är felet?

Men vad hade det med förbud utav avgaser att göra?
Användarvisningsbild
av Variosboy
MattiasD skrev: Nämn gärna en bilmodell och motor med liknande prestanda och storlek som V70 och som fanns för två år sedan. Jag är idel att höra! Nu finns Audis etanolmotorer som är modernare och snålare, och en bättre val. Men det fanns inte då. Volvo skulle kunna ge oss små direktinsprutade motorer med kompressor och turbo.

Du hade kunna välja en bil som går på ett bättre bränsle utan att ge avkall på prestanda. Så vem är felet?

Det hela hade enbart å göra med din dubbelmoral, när det gäller dina val så är det någon annans fel, och när det gäller andras (läs de som valt diesel) så är felet bara deras!
av Steff 99
MattiasD skrev:

Nämn gärna en bilmodell och motor med liknande prestanda och storlek som V70 och som fanns för två år sedan. Jag är idel att höra! Nu finns Audis etanolmotorer som är modernare och snålare, och en bättre val. Men det fanns inte då. Volvo skulle kunna ge oss små direktinsprutade motorer med kompressor och turbo. Så sjävklart ska Volvo lastas att inte erbjuda detta. Men det kanske kommer en förändring med T4F.

Har man moraliska aspekter på hur andra väljer, borde man själv också se till att byta bort sin Volvo och då köpa en Audi istället eller något annat "miljövänligt som förespråkas av miljölobyisterna..därefter så kanske en större trovärdighet infinner sig i debatten.
av Andez
Om jag får lägga mig i diskussionen så är dagens dieselbilar mkt miljövänliga vist är det inte samma sak som en elhybrid (ex prius) eller etanolbilar men skulle jag välja en bil idag och hade dom pengarna ni pratar om skulle jag utan tvekan köpa en elhybrid...
skall dieselbilar förbjudas i städer pga miljö själ så skall etanolen förbjudas pga matsituationen i världen... vist vist de sägs att etanolen inte är gjord på "mat" men är regnskogs skövling så mkt bättre?
det finns tre bra miljövänliga sätt att köra en bil på enligt mig varav 1 är det som satsas på idag och det är el. Det finns förvisso inga rena el bilar men det kommer väl så småningom. de andra två alternativen är biogas (vist det finns idag men i vilken utsträckning? jag bor utanför Strängnäs det fin 3 orter "nära" att tanka biogas Stockholm, Nyköping och Örebro) och det tredje skulle vara vätgas som är det absolut renaste sättet att driva en bil... råkar veta att det testats i Japan (om jag mins rätt annars var det Kina) med goda resultat bara det att vätgasen är mycket lättantändlig och kan lätt få din bil att explodera vilket ju inte är önskvärt...
av Rådlös
Andez: Det framställs inte en enda droppe etanol från någon regnskog. Du kan läsa hur mycket som helst av detta om du går in på BAFF's eller SEKAB's sidor. Dessutom har flera motortidningar undersökt saken på plats och konstaterat fakta. Även WHO och andra tunga instanser har undersökt och konstaterat att någon etanol för fordonsbränsle inte kommer från någon regnskog. I sanning, Brasilien är ett stort land. Det är 200 mil mellan sockerrörplantager och regnskogar i Brasilien.
Så här ligger det till: Den biotop, jordtyp och markförhållanden, som finns i regnskogen passar inte för sockerrör. Försöker du odla sockerrör i regnskog, så blir du grymt besviken. Och konkursfärdig. Däremot röjs det massor av regnskog för sojaodling, som sedan skall bli kraftfoder till biffdjur. Dessa biffar äter vi "västerlänningar" gärna med stor aptit. Kineser och en del Indier tittar på och vill göra detsamma, så där ökar köttkonsumtionen med stormsteg. Och Indien och Kina är som bekant dom två folkrikaste länderna på jorden. Utan en skugga att hotas av något annat land. I Indien finns dock en liten ljuspunkt, men liten. Alla Indier äter inte kött.

Dom flesta människor, forskare och även antietanoldebattörerna har klart för sig att matbrist eller matpriser inte har ett dugg med etanol att göra. Inte heller några skövlade regnskogar. Det är bara några enfaldiga journalister i Sverige, Robert Collin, AB och Lasse Swärd, DN bl.a. som håller på med sitt dravel, trots att dom har blivit "överkörda" i sina ståndpunkter flera gånger om. Det märkliga är samtidigt att i alla fall Lasse Swärd ibland skriver om dessa "överkörningar" i sin tidning, men han tar inte till sig vad han själv skriver.

Jag hoppas att du för din egen skull, tar reda på fakta i denna frågan, informationen finns, så att du inte behöver stå med strutmössan i samma hörn som vissa journalister och oljedirektörer.

Det finns ett annat biobränsle som man skall se upp med: Biodiesel som är framställt av palmolja. Det kommer från Indonesien där man röjer regnskog och sedan odlar oljepalmer på marken. OK-Q8 ville införa detta för några år sedan, men stoppade tvärt när Greenpeace förklarade hur det egentligen ligger till.

Till sist. Du kan ju börja med att läsa någon av dom 818 rapporterna om hälsorisker med dieselavgaser som finns längre upp i tråden. Och det hemska är att mycket av den hälsorisken finns också i biodiesel. Det beror på just dieseltekniken.
Användarvisningsbild
av isak
tar dumstruten direkt!
inse att det finns folk som inte delar era åsikter om etanolen!
isak
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]