Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Tacka vet jag min gamla 245:a av 1980-års modell som jag körde i två veckor utan startmotor! Bara å ställa sig i lite lite nedförslut om man var ensam så startade den så fint så fint!
Lyckades vid ett par tillfällen till å med rulla igång den helt ensam på plan mark! :D
av CalleV70
Det rör sig i tråden om en Volvo 440. Ganska enkel konstruktion. Dagens lite knepigare vad gäller tändning. Bensinarna (gamla) får ju kräm från batteriet genom nyckeln till spole. Sedan från start till solonoiden/startmotorn. Men har jag i tändläge så får jag till spolen. Sedan om det räcker eller ej, är en annan femma. Knepigare med automater!! Varför tog man bort startveven?? :lol: :lol:
av rd350
VolvoB20 skrev:
rd350 skrev:Hälpande bil ska aldrig vara igång! Detta för att undvika spänningsspikar som kan förstöra styrenheter och liknande.
Misstänkte det, men eftersom många styrenheter i helt nya bilar aldrig kopplas bort från spänningsmatningen även om "tändningen" är av så bör man alltså inte ge starhjälp alls då, eller i så fall skruva av de egna batterikablarna innan man ger någon hjälp.

PS, har du en rd350 ? DS
Jodå, nån liten tvåtaktare får man plats med bland Volvobilarna!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
rd350 skrev: Jodå, nån liten tvåtaktare får man plats med bland Volvobilarna!
YPVS, det var grejjer det.....
Användarvisningsbild
av len
kan du bogsera igång en Volvo 440 med den där moppen??? :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av sthlm
rd350 skrev:Hälpande bil ska aldrig vara igång! Detta för att undvika spänningsspikar som kan förstöra styrenheter och liknande.
Men man kopplar ju batteri mot batteri så det borde väl inte vara ett problem?
Blir det toppar i spänningen som förstör styrenheten så är det väl mer än bara ett urladdat batteri som är problemet?

Aldrig hört om problemet förut så nu vill jag ha en ordentlig förklaring :wink:

/sthlm (som alltid har motorn igång när han hjälper medmänniskor)
av rd350
Ett känt fenomen, svårt att förklara men kostnaderna kan bli väldigt stora om man gör fel. En del bilar känsligare än andra bla.Mercedez.
Användarvisningsbild
av CabBO
VolvoB20 skrev:Varför ska bilen som ger starthjälp inte ha motorn igång?

En sak till....

För ett tag sedan försökte jag bogsera igång en bil som hade dåligt laddat batteri (de hade glömt lyset på en stund) då vi saknade starkablar, trots jag drog upp den andra bilen i 50 knyck och 5000 rpm på ettan så tände den inte ens.

Fick åka och hämta kablar och då startade den på 1 sekund.

Trodde generatorn skulle ge så mycket ström i bilen jag bogserade i 50 knyck och 5000 rpm att det skulle räcka för "tändningen" men det gjorde det inte, (batteriet var inte heltomt heller).

Måste vara någon spärr i ECUn som blockerar möjligheten att putta/bogsera igång moderna bilar för att förhindra risken att det kommer ut bränsle till katalysatorn eller något.

Angående det här med att putta igång eller som vi gjorde försökte bogsera igång en bil.
Hade för några år sedan en S60 T5 MY02 som jag hade haft ström på väldigt länge (radio/CD) då jag städade bilen. När jag var färdig stängde jag av allt (trodde jag) och gick in. Senare på em/kvällen när jag skulle starta bilen var den död. Det gick att öppna centrallås/larm men bilen var stendöd. Vi försökte dra igång bilen men det var stört omöjligt. Har aldrig varit med om detta innan att den inte ens tände till någonting. Den förblev stendöd och då försökte vi mycket, länge och långt. Fick ge upp till slut. Tog bort batteriet och laddade över natten. Satte in det dagen efter och den startade med en gång. Har aldrig varit med om detta innan att den inte ens gav med sig någonting i tändning när vi försökte bogsera igång den. Det blev inga skador på bilen i tändsystem, data mm fastän vi försökte dra igång den mycket, länge och långt. Tack och lov för det. Har inte varit strömlös efter det.
Användarvisningsbild
av isak
helt naturligt!
har du inte så mycket ström som tändn-motorstyrning kräver så statar den inte!
gamla bilar kunde det gå att lura igång.

hjälpande bil har ja ALLTID motorn igång med förhöjt varvtal för att ge optimal spänning, det skjuts inga styrdon i det skedet! styrdonen får på näbben vid felaktig isärkoppling!
efter det hjälpta fordonet startat!!!! låt bägge generatorer arbeta några min- för att utjämna status en i batterierna, då händer ingenting!
har hjälpstartat LB mad PB det tar tid men funkar.
isak
Användarvisningsbild
av vetten
Klart att det går att "putta" igång en bil med taskigt batteri även om den har växelströmsgenerator. Som det tidigare skrivits här så är det trots allt startmotorn som drar mest ström, så en springstart kan definitivt få bilen att starta utan problem fast batteriet eller generatorn är dålig. Felet sitter nog i ett taskigt batteri eller en generator som laddar dåligt.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]