- lör 31 jul 2010, 21:13
VolvoB20 skrev:Varför ska bilen som ger starthjälp inte ha motorn igång?
En sak till....
För ett tag sedan försökte jag bogsera igång en bil som hade dåligt laddat batteri (de hade glömt lyset på en stund) då vi saknade starkablar, trots jag drog upp den andra bilen i 50 knyck och 5000 rpm på ettan så tände den inte ens.
Fick åka och hämta kablar och då startade den på 1 sekund.
Trodde generatorn skulle ge så mycket ström i bilen jag bogserade i 50 knyck och 5000 rpm att det skulle räcka för "tändningen" men det gjorde det inte, (batteriet var inte heltomt heller).
Måste vara någon spärr i ECUn som blockerar möjligheten att putta/bogsera igång moderna bilar för att förhindra risken att det kommer ut bränsle till katalysatorn eller något.
Angående det här med att putta igång eller som vi gjorde försökte bogsera igång en bil.
Hade för några år sedan en S60 T5 MY02 som jag hade haft ström på väldigt länge (radio/CD) då jag städade bilen. När jag var färdig stängde jag av allt (trodde jag) och gick in. Senare på em/kvällen när jag skulle starta bilen var den död. Det gick att öppna centrallås/larm men bilen var stendöd. Vi försökte dra igång bilen men det var stört omöjligt. Har aldrig varit med om detta innan att den inte ens tände till någonting. Den förblev stendöd och då försökte vi mycket, länge och långt. Fick ge upp till slut. Tog bort batteriet och laddade över natten. Satte in det dagen efter och den startade med en gång. Har aldrig varit med om detta innan att den inte ens gav med sig någonting i tändning när vi försökte bogsera igång den. Det blev inga skador på bilen i tändsystem, data mm fastän vi försökte dra igång den mycket, länge och långt. Tack och lov för det. Har inte varit strömlös efter det.
Volvo Amazon -66, Volvo 142 -69, Volvo 142 -73, Golf GLS -79, Sierra 2.0 IS -87, Volvo 850SE -95, Saab 900 Cab -96, Volvo S60 T5 -02, Volvo C70 T5 -08 MBM, V60 CC D4 AWD B A S P* -17, Volvo C70 Cab -01. V60 T8 R -21.