Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Jag kör med Biltemas h-bromsbackar sedan drygt två år..problemfritt än så länge och dom tog bra redan från början utan onödigt våld. Limningarna verkar framförallt vara betydligt bättre än på originalskiten...

Det verkar som man får välja vilket problem man vill ha... mindre bra bromseffekt, eller belägg som släpper och skrotar navet..

/Thomas
av hup
I mitt fall där jag med "nya" biltemabackar får spänna handbromsen max och den tar ändå i högsta läget så bör det ju vara så att innerdiametern är för stor?

Någon som har Biltemas slitsade sportskivor bak?
Jag har kört med Biltemas handbromsbackar, skivor och belägg i över fyra år nu och aldrig haft några problem. Har bra värden på bromsarna hos SBP vid besiktning, som sagt hur bra som helst. Så någon varning för deras produkter känns helt obefogad, du kanske fick just ett dåligt exemplar, men det kan du få överallt.
hup skrev:I mitt fall där jag med "nya" biltemabackar får spänna handbromsen max och den tar ändå i högsta läget så bör det ju vara så att innerdiametern är för stor?

Aj fan!
Jag var precis å köpte mig en uppsättning sport-skivor art: 64 638 (bak) och tänkte byta i helgen,
men när jag läser tidigare inlägg så tänker jag mäta upp innerdiameter med digitalt skjutmått, och om
Bilia är snälla och låter mig mäta upp en original skiva så har jag svart på vitt om det är betydande skillnader...

kör med Biltemas sport skivor fram och de fungerar klanderfritt hitills, jämna fina värden på besiktning.
dock så använder jag inte belägg av Biltema eller Volvo, jag köpte låg-dammande sintrade belägg från annat ställe
bla för å höja ribban innan dom "fadar" och tappar bromsverkan efter en hård inbromsning.

Men skjutmåttet åker fram imorgon, "att mäta är att veta" har jag hört !
av hup
Totte_T6 skrev:
hup skrev:I mitt fall där jag med "nya" biltemabackar får spänna handbromsen max och den tar ändå i högsta läget så bör det ju vara så att innerdiametern är för stor?

Aj fan!
Jag var precis å köpte mig en uppsättning sport-skivor art: 64 638 (bak) och tänkte byta i helgen,
men när jag läser tidigare inlägg så tänker jag mäta upp innerdiameter med digitalt skjutmått, och om
Bilia är snälla och låter mig mäta upp en original skiva så har jag svart på vitt om det är betydande skillnader...
Det vore toppen om du kunde förmedla måtten till forumet.
onödigt at mäta o lägga ut dimensionen här. jag gissar att skivor & backar haller blandad kvalite & kan ha diverse olika storlekar...
Man kan vara säker på att Volvo grejer kommer få bilen att klara lagkrav på alla marknader V70 sålts, det testas säkert väldigt grundligt. Det kan nog vara si och så med piratgrejer, där testar dom nog mer att "konceptet håller" inte i detalj för varje bilmodell.

Problemet med stora företag som Volvo när det gäller att fixa till ett kvalärende som t.ex. med dom lossnande handbromsbeläggen och dom ska validera att lagkrav uppfylls och att man med fixet inte skapar ett annat värre problem så istället för att lägga dom tiotals miljonerna gör man ett business case där det visar att våra V70 ändå inte har garanti och allt man förlorar är "brand image". Brand image är svårt att sätta värde på så när det ställs mot de tiotals miljonerna är valet ganska klart...

Så om dessa backar inte sitter i någon ny bil typ nya V70, Mondeo, Landrover eller dylikt kommer inget göras, ifall det inte uppmärksammas på något sätt i t.ex. media, helst i USA där Volvo riskerar att stämmas till stenåldern kommer inget att hända.

Här kan nog ett piratmärke klara sig bättre då dom kan justera processer och design eftersom dom hittar problem, men man köper lite grisen i säcken. Speciellt då piratmärkena konkurrerar med låga kostnader på detaljer Volvo medvetet säljer billigt (för att det finns pirat av "simpla" delar) och det finns säkert dom som kan orsaka värre problem än Volvos där ute.

Tråkigt att Volvos belägg är kassa, om någon hittar något annat bra berätta! Jag sätter inte gärna på Volvo belägg en gång till helt enkelt och är mogen att bryta deras noggranna säkerhetsvalidering för lite lösare boliner och se om man slipper byta belägg vart annat år....
Användarvisningsbild
av Funk
Tråkigt att Volvos belägg är kassa, om någon hittar något annat bra berätta! Jag sätter inte gärna på Volvo belägg en gång till helt enkelt och är mogen att bryta deras noggranna säkerhetsvalidering för lite lösare boliner och se om man slipper byta belägg vart annat år....
Där har vi ett dilemma, för jag hävdar att lösningen hittills varit Biltemas belägg....medan trådskaparen verkar ha haft problem.

/Thomas
av Fred
Flera har ju vittnat om att Biltemas backar fungerar utmärkt så det gäller kanske att kolla i kartongerna för att se om det kanske skiljer i tjocklek.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 u[…]

Brukar haka av minuspolen om jag är osäk[…]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]