Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av RCE
Själv föredrar jag att köpa nya bilar, men det är endast för att jag gillar känslan av att det bara är min familj (...och servicekillen) som suttit och grisat i den, samt att man själv kan påverka tillbehören.

Dock måste man alltid se till sina ekonomiska förutsättningar. Jag skulle råda dig att börja med att ställa upp en månadsbudget med alla de omkostnader din familj har inkl. sparande till er och barnet/barnen. Därefter lär du få svar på hur mycket pengar det finns över för att finansiera en bil. Sen bör du ju tänka på att ju mer du behöver låna och ju fler år du lägger upp lånet på desto högre blir den totala räntekostnaden.

För att bara svara rent generellt på frågan: Både ja och nej! Det är inte mer dumt än att köpa dyra kläder, åka på dyr semester eller gå ut på krogen, etc. sålänge man inte prioriterar det framför de nödvändiga utgifterna och sparandet :wink:
av bilgalen
RCE skrev:Det är inte mer dumt än att köpa dyra kläder, åka på dyr semester eller gå ut på krogen, etc. sålänge man inte prioriterar det framför de nödvändiga utgifterna och sparandet :wink:
Jo, lite dummare är det allt med tanke på att man förlorar ca 50-60000kr per år de första 3 åren i bara värdeminskning på att köpa en ny bill i 300kkr klassen :)

Jag håller mig precis som många andra här till att köpa "relativt" nya begagnade bilar, 2-3år och tror mig på så sätt få ganska fräscha bilar till en lägre kostnad.

Men även jag har köpt ny bil vid ett par tillfällen i livet. Men tycker verkligen inte man får ut något extra av det när det gäller vanliga bilar som tex Volvo. Är ju en helt annan sak om man skulle ha nån special Bmw, Audi, Subaru eller liknande som finns så få av.
Användarvisningsbild
av Variosboy
bilgalen skrev:
RCE skrev:Det är inte mer dumt än att köpa dyra kläder, åka på dyr semester eller gå ut på krogen, etc. sålänge man inte prioriterar det framför de nödvändiga utgifterna och sparandet :wink:
Jo, lite dummare är det allt med tanke på att man förlorar ca 50-60000kr per år de första 3 åren i bara värdeminskning på att köpa en ny bill i 300kkr klassen :)

Jag håller mig precis som många andra här till att köpa "relativt" nya begagnade bilar, 2-3år och tror mig på så sätt få ganska fräscha bilar till en lägre kostnad.

Men även jag har köpt ny bil vid ett par tillfällen i livet. Men tycker verkligen inte man får ut något extra av det när det gäller vanliga bilar som tex Volvo. Är ju en helt annan sak om man skulle ha nån special Bmw, Audi, Subaru eller liknande som finns så få av.

Om de som lägger ut mer pengar än "Svenson" på kläder, resor, krogbesök och utemat räknar på vad det kostar, så är det nog inte värst svårt att komma upp i 50000:- på ett år! Absolut inte om man räknar på vad det kostar för en hel familj med all den "vardagslyxen". Men som sagt, det handlar om vad man prioriterar.

Kan räkna upp ganska många nära vänner som lägger stora summor på kläder varje år, något jag absolut inte skulle göra! Går absolut inte runt i gamla slitna kläder, men för min del kvittar det om det står "Kanada Pippi"(om dom nu är bra!?!?) på en jacka eller om jag har en lika bra jacka som är mycket billigare och utan det där dyra märket..

Som jag själv ser på det så visst är det roligare att köpa en ovanlig bil, men som jag ser det så förhåller det sig såhär:
Köpa en begagnad bruksbil är tråkigare än att köpa en begagnad ovanlig/rolig bil.
Köpa en ny bruksbil är tråkigare än att köpa en ny ovanlig/rolig bil.

Men med det resonemanget så kan man ju bara konstatera att det i alla lägen är roligare att köpa något som är roligare oavsett om det är nytt eller gammalt! :roll: :wink:
av RCE
Variosboy skrev:
bilgalen skrev:

Om de som lägger ut mer pengar än "Svenson" på kläder, resor, krogbesök och utemat räknar på vad det kostar, så är det nog inte värst svårt att komma upp i 50000:- på ett år! Absolut inte om man räknar på vad det kostar för en hel familj med all den "vardagslyxen". Men som sagt, det handlar om vad man prioriterar.
Håller med dig! Tänk bara vad det kostar för en familj att åka 2 veckor till exempelvis Thailand, eller vad många lägger ut på godis, chips och läsk/alkohol på ett år. Själv är jag tex samlare av maltwhisky och då helst begränsade utgåvor, kostar nog nästan lika mkt som värdeminskningen på bilen :lol:
av Murranboy
Är man rädd för värdeminskningen kan man åka en 245:a...!
Köp nytt, man lever bara 1 gång!
Finns inge roligare än o kryssa i en utrustningslista ;) Samt, 200k är inte mkt, generelt inte heller värdeminskningen! Tänk er dom som köpte en Audi RS6 (A6 avant med V8 o dubbelturbo) dom kostade 1,3 mille (maxutrustad) vad kostade dom åren efter? 500-700k... :roll:

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]