Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
MattiasD skrev:Nu har vi fått lära oss Varför köper man en Flexifuel?. Då vore det intressant att veta varför man köper en dieselbil.

Vi vet att...

...vi trasslar in oss mer i beroendet av fossilbränslen.

...olja är begränsad resurs med kraftigt höjda priser framöver och miljövidriga metoder att utvinna olja (oljesand). Därför finns det poäng att gynna alternativen så dessa kan utvecklas.

...fossila utsläpp bidrar till klimatförändringar. Framför allt kommer fattiga länder att drabbas pga. höjda havsnivåer. Det är alltså en solidarisk fråga att motverka detta.

...dieselavgaser är de mest hälsoskadliga utsläppen från trafiken med farliga partiklar och kväveoxider som lokalt bidrar till luftföroreningar. Kväveoxider är inte bara hälsofarligt det bidrar också till försurning av naturen.

...en ny bil kommer att vara i bruk ca 15 år. Även om man själv bara tänker äga bilen i 3 år bidrar köpet till vilken bilpark vi kommer att ha en lång till framöver.

Trots detta säljs det fler Dieselbilar än någonsin. Varför köper man en Dieselbil?
Så underbart med mästrande "miljövänner" som frälser världen från allt ont. Lev lycklig i etanolparadiset.
av jumu01
MattiasD skrev:Nu har vi fått lära oss Varför köper man en Flexifuel?. Då vore det intressant att veta varför man köper en dieselbil.

Vi vet att...

...vi trasslar in oss mer i beroendet av fossilbränslen.

...olja är begränsad resurs med kraftigt höjda priser framöver och miljövidriga metoder att utvinna olja (oljesand). Därför finns det poäng att gynna alternativen så dessa kan utvecklas.

...fossila utsläpp bidrar till klimatförändringar. Framför allt kommer fattiga länder att drabbas pga. höjda havsnivåer. Det är alltså en solidarisk fråga att motverka detta.

...dieselavgaser är de mest hälsoskadliga utsläppen från trafiken med farliga partiklar och kväveoxider som lokalt bidrar till luftföroreningar. Kväveoxider är inte bara hälsofarligt det bidrar också till försurning av naturen.

...en ny bil kommer att vara i bruk ca 15 år. Även om man själv bara tänker äga bilen i 3 år bidrar köpet till vilken bilpark vi kommer att ha en lång till framöver.

Trots detta säljs det fler Dieselbilar än någonsin. Varför köper man en Dieselbil?

Tråden flyttad till Allmän Bildiskussion! /~Kalle~
Vad tror du det kommer upp ur vulkanen på Island, troligen mer skit än vad alla jordens bilar presterat under 1900-talet,
Gud så less jag blir på miljömupparna och deras rörelse. Alla deras domedagsprofetior har gett mig motsatt effekt jag är ett miljösvin men det skäms jag inte över!
av llesrof
Så länge det handlar om fossila bränslän måste låg förbrukning vara det bästa. Etanol är ju bara miljövänligt i teorin och om det handlar om bioetanol. Annars är den ju det sämta tänkbara alternativet.
Användarvisningsbild
av camaro69
Man blir så trött på alla dessa s k "miljövänner" som är självutsedda frälsare, och kan uttala sig kategoriskt, att allt annat än etanol ska bort.

Men nästa stund kan dom åka på långa semesterresor med flyg jorden runt. Då är det inte så noga med miljötänkandet. Man blir så trött på infantilt "insnöade" människor.
Det är inte ens lönt att argumentera med sådana "freaks".
av MattiasD
Vem har nämt etanol? Tråden handlar om varför man köper en dieselbil. Jag startade med några argument mot, och som väntat har det inte kommit ett ända starkt argument för, förutom pengar då det ska sparas någon krona per mil (en kalkyl med dagens priser som troligvis spricker och dessutom har man tydligen råd med en ny bil för över 300000 kr) och egna bekvämligheten. Detta ska ställas mot argumenten mot. Det blir komik av det hela. Sedan anser vissa att det inte är lönt att diskutera mot "miljömuppar", "freaks" osv, när trots allt vi som har argument och dessutom hånar vi inte andra. Själv blev jag bara mer övertygad att det för min del aldrig blir en dieselbil.

Intressant att en tråd som ifrågasätter diesel genast flyttades av moderator medan en tråd som ifrågasatter flexifuel fick ligga kvar - tills nu.
Användarvisningsbild
av crumpets
camaro69 skrev:Man blir så trött på alla dessa s k "miljövänner" som är självutsedda frälsare, och kan uttala sig kategoriskt, att allt annat än etanol ska bort.

Men nästa stund kan dom åka på långa semesterresor med flyg jorden runt. Då är det inte så noga med miljötänkandet. Man blir så trött på infantilt "insnöade" människor.
Det är inte ens lönt att argumentera med sådana "freaks".

Typiskt svar från folk som tillhör blundaochhoppaspådetbästa-kulturen. Att kategoriskt dra alla etanolsörplare över en kam och dra till med en generalisering om hur de alla är mästrande hycklare.

Tror du att etanolförare åker flyg i större utsträckning än dieselförare? Om inte, vilken av de två har stött alternativbränslebranschen mest totalt sett? Vilken av dem har gött oljebolagen mest?

Det är verkligen BEKLÄMMANDE att läsa hur insnöade forummedlemmarna är i en tråd som denna. Alla blir direkt extremt defensiva och beskyller dieselmotståndare för att vara etanolkramare eftersom de läst att etanol är hemskt dåligt någonstans. Att man i dagens värld bara har det lilla inflytande (för ni trodde väl inte att det spelade roll vem ni röstar på? :lol: i så fall är ni ju inte kloka någonstans) att lägga sin pengar i de branscher man vill stödja, och tvärtom innebär förstås att det alltid är bättre att lägga sina slantar på något som kan leda till ytterligare forskning för att förbättra.

Exempelvis håller lunds universitet på och utvecklar en metod för att få ut 50% mer etanol ur varje planta. Plötsligt blev de inte de markslukande bisarra ineffektiva byggena ni gråter om, men eftersom ni var för dumma för att förstå hur efterfrågan eldar på utveckling så är ni troligen även för dumma för att inse att ni hade fel :roll:

Äter ni godis? Har ni kollat vilka landarealer man odlar sockerrör och sockerbetor bara för att nära vårt sjukliga sockerbegär? Jag kan tala om att det är långt, långt mycket värre än den hemska etanolen ni ondgör er över.
Låtsas ni bry er om att man odlar upp mark som kunde gå till billig mat åt fattiga så är det inte etanolen ni ska ge er på utan matbranschen.

Eller var det för obehagligt att tänka på? Stackars trångsynta eländiga stackare. Att vuxna människor kan vara så lättindoktrinerade är verkligen beklämmande att tänka på.

Innan ni hackar tillbaka kan jag lägga till att jag på intet sätt påstår mig ha någon ultimat lösnings på drivmedelsfrågan. Jag sitter bara på ett visst antal kända fakta och är för att man ska handla utifrån dem, inte tvärtemot bara för att man inte fick vara obstinat nog som liten och för att man läst aftonbladet att etanol(och därmed alla alternativbränslen som existerar :roll: :roll: :roll: ) är jättedåligt.
av Marbas
Tycker att frågeställningen från TS är vinklad som att det vore helt fel att köpa en diesel bil, och att det är endast etanol som gäller. Därav den kanske hetska debatten...

För min del gäller följande:
Jag kör både diesel och bensin, och anledningen är enkel. Eftersom jag pendlar varje dag och kör mer än 3000 mil per år, så är diesel det mest ekonomiska för min pendlar bil. Den andra bilen använder frun, och eftersom vi är en barnfamilj i bästa år så har vi inte hur mycket pengar som helst, utan köpte en lite billig småbil som går på bensin.

Alltså, diesel för att det blir billigare än bensin när jag pendlar, och bensin eftersom den lilla bilen inte går speciellt många mil.

En positiv grej med diesel är vridmomentet som gör det till en fröjd att köra med husvagnen.

När det gäller miljön så drar jag mitt strå till stacken genom att sopsortera, och värma huset med ved.

Så, argumentet för diesel: ekonomiskt billigaste alternativet för min del.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Svar på TS första inlägg:

När jag beställde bil fanns endast 2.0F som "miljö-bil" och det var på inget sätt aktuellt.
Då hamnade vi en valsituation mellan 2.4D och 2.5T (2.5FT fanns ej som sagt) och eftersom bensinaren skulle bli betydligt dyrare för oss så föll valet på en diesel, så enkelt var det då, och jag har inte ångrat mig en enda gång..

Vad det gäller diskussionen om miljö så anser jag att det är som att sila mygg när man ENBART tittar på CO2-utsläpp från sin bil, och låta det vara avgörande för om man är en miljökämpe eller inte!
Det finns mängder med andra områden i vardagen som inte tas upp här!
Nu menar jag inte att bara för att man sopsorterar så får man Köra V8 med 500Hk, men ska man skapa sig en uppfattning om olika personers miljöengagemang så får man ta liiiite mer i beaktande än valet av bränsle i dessa personers fortskaffningsmedel!

Såg en artikel i AB förra veckan om "gröna bilister" och jag hade, om jag varit lagd åt det hållet, kunnat länka till den här på jagrullar, men jag vill inte ha en så låg debatt om det hela.. För er som är intresserade av artikeln så får ni helt enkelt surfa runt på AB och gissa er till vilken jag menar..
av DrY
Variosboy skrev:Vad det gäller diskussionen om miljö så anser jag att det är som att sila mygg när man ENBART tittar på CO2-utsläpp från sin bil, och låta det vara avgörande för om man är en miljökämpe eller inte!
Det finns mängder med andra områden i vardagen som inte tas upp här!
Sant - men utsläppen från vägtrafiken står för över en tredjedel av Sveriges klimatutsläpp - och är den del som individen lättast kan påverka. Så nog finns det all anledning att titta över vilken bil man har och hur man använder den. Det blir ju så mycket att kompensera på de andra områdena om man gör ett icke-miljö-val på bilfronten ;-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Har också samma problem med att det fungera[…]

AC-rem V50 1.8F -09

Hej min AC-rem håller på att gå […]

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]