Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
#397119
bilgalen skrev:Fast problemet är väl ändå fortfarande med etanolbilar att de måste in på service ungefär dubbelt så ofta som en ren bensinbil. Vad händer om etanolen försvinner helt. Kan man då få en ny servicebok där det räcker att serva bilen som en vanlig bensinbil? Eller kommer den att för all framtid vara stämplad som etanolbil och behöva servas ofta?
För de flesta är detta inget problem. 2.5FT har ett extra olje byte efter 1500 mil eller ett år. 2.5T har en service efter 3000 mil eller ett år. Många kör inte mer än 1500 mil och därför är det inget problem. Men om vi snart får motorer optimerade för etanol med minskad förbrukning i volym, borde det extra oljebytet inte behövas. Fast för de flesta är det ändå service en gång per år som gäller.

Självklar försvinner inte etanolen så länge vi använder förbränningsmotorer.
av Sharkbait
#397120
micke011 skrev:Personligen så var det givet, eftersom vi skulle ha en bensinare, eftersom man får skatterabatt i 5 år och att en 2,5FT inte kostade oss en krona mer än motsvarande 2,5T. Vad som händer med etanolsubvetioner och debatt kring miljöbov eller inte så har man ju ändå det utan att det drabbar en i övrigt, det är ju inte mer ett problem än det skulle vara att ha möjlighet att kunna köra på raketbränsle eller vingummi för 1000kr litern/kilot om man nu aldrig gör det i alla fall.
Så Ni köpte en flexifuel för att den är så extremt subvetionerad?


Mvh
av Sharkbait
#397123
Moody skrev:Det finns folk som av olika anledningar inte vill köra diesel, och då är det inte så mycket alternativ kvar annat än Flexifuel. Motfrågan till ursprungsfrågan blir då: Varför köpa en som enbart går på bensin?
Har inte påstått att man skall köpa en som enbart går på ett drivmedel.


Mvh
av MattiasD
#397125
Sharkbait skrev:
MattiasD skrev:En motor som kan köra på flera bränslen har framtiden för sig. Dessutom för miljön och våran hälsas skull.
Så en motor som kan förbränna flera olika "vätskor" har framtiden för sig? Beror inte det på vad det är för vätskor och vad dessa olika vätskor göra för påverka på miljön & våran hälsa i sin helhet?


Mvh
Absolut. I framtiden får vi nog vänja oss vid att köra våra bilar på många olika bränslen. Det är möjligt att på våra mackar finns bensin, diesel, etanol, metanol, biogas, el, mfl. Då vill man ha en motor som kan köras på så många som möjligt av dessa och inte vara låst till enabart fossilt bränsle. Och givetvis ska de minst miljöbelastande bränslena primeras på något sätt.
av bilgalen
#397126
MattiasD skrev:2.5T har en service efter 3000 mil eller ett år.
Fast många moderna bensinbilar har 3000mil eller 2år. Då blir det plötsligt en ganska stor skillnad om vi pratar privatbil. Men det verkar som att det nästan bara är tjänstebilsförare som väljer etanol. Så argumentet med ökade servicekostnader viftas bort väldigt snabbt eftersom man inte själv betalar :)

Men ska bli intressant att se om något år när man inte längre får subventioner för etaanol-tjänstebilar. Hur många kommer då att säljas?
av bilgalen
#397127
MattiasD skrev:Det är möjligt att på våra mackar finns bensin, diesel, etanol, metanol, biogas, el, mfl.
Fast det där vet vi ju numer att det inte alls är möjligt när det gäller landsbyggdsmackar! Alltför många har redan fått lägga ner för att de tvingas hålla men får många olika bränslen.
av MattiasD
#397129
bilgalen skrev:
MattiasD skrev:2.5T har en service efter 3000 mil eller ett år.
Fast många moderna bensinbilar har 3000mil eller 2år. Då blir det plötsligt en ganska stor skillnad om vi pratar privatbil. Men det verkar som att det nästan bara är tjänstebilsförare som väljer etanol. Så argumentet med ökade servicekostnader viftas bort väldigt snabbt eftersom man inte själv betalar :)

Men ska bli intressant att se om något år när man inte längre får subventioner för etaanol-tjänstebilar. Hur många kommer då att säljas?
Men inte Volvo väl? :) Men det ska bli intressant att veta vad de nya motorerna har för serviceintervall, och framför allt T3F. Biltillverkarna kan naturligtvis lösa problemet med extra oljebyte om de vill, optimera för etanol och förbrukningen minskar och mindre bränsle läcker in i oljetråget, liksom förbättra kallstartsegenskaperna med förvärmning (som dieselmotor) så vi slapp idiotin med "vinterkvalitet" på E85.
av Lövet
#397135
Sharkbait skrev:
micke011 skrev:Personligen så var det givet, eftersom vi skulle ha en bensinare, eftersom man får skatterabatt i 5 år och att en 2,5FT inte kostade oss en krona mer än motsvarande 2,5T. Vad som händer med etanolsubvetioner och debatt kring miljöbov eller inte så har man ju ändå det utan att det drabbar en i övrigt, det är ju inte mer ett problem än det skulle vara att ha möjlighet att kunna köra på raketbränsle eller vingummi för 1000kr litern/kilot om man nu aldrig gör det i alla fall.
Så Ni köpte en flexifuel för att den är så extremt subvetionerad?


Mvh
Efter att ha jobbat hos en av Sveriges största tjänstebilsköpare så kan jag garantera att svaret är JA hos 80% av köparna. Att det inte handlar om miljö syntes direkt när etanolförsäljningen dök 70% när bensinen sjönk i pris förra hösten.
Användarvisningsbild
av Guligan
#397138
Mitt val stod mellan 2,5T och 2,5FT och det blev en Flexifuel, då den endast var marginellt dyrare, troligtvis får ett bättre andrahandsvärde, samt inte minst har ett lägre förmånsvärde. Oljebyte efter 1500 mil ser jag inte som en nackdel utan som ett lagom bytesintervall.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!