Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Så mycket till alternativ för Volvo finns väl egentligen inte.
Det är bara att hoppas att allt faller väl ut liksom för SAAB.
Man ska komma ihåg att försäljningarna av Volvo och SAAB skedde under galgen för Ford och GM. De var på konkurrsens rand och var tvugna att agera. Det fanns inget handlingsutrymme att av strategiska skäl behålla märkena eftersom kassan helt enkelt var tom.
Försäljning för så mycket som möjligt och försöka rädda det som räddas kunde.
Det fanns och finns fortfarande interna kritiker i Ford och GM som ville behålla märkena just för att de är unika och har en särpräglad aura av kvalitet och charm. Just sådana egenskaper kan man ta betalt för.
Bilar och förnuft hänger ihop till en viss gräns, sen tar drömmar, bilder och annat oförnuftigt över som vi stackars människobarn glatt betalar en extra slant för.
Det skulle inte förvåna mig om inte både Ford och GM har en liten styrled kvar i företagen, så att de kan komma igen om det skulle vända för Volvo och SAAB.
Man hoppas på det bästa.

Georg
Personligen så hoppas jag att Pettson har rätt, att det inte blir någon skillnad för Volvo och dess anställda förutom till det bättre.

Men, med tanke på hur det såg ut i geelyfabriken under tv4(?)nyheternas inslag så verkar det ju inte så lovande för den produktion som sker i kina iaf. Den lär ju direkt flyttas från fords fabriker in till geelys.

/Anders
Den lär ju direkt flyttas från fords fabriker in till geelys.
Det får man ju anta var en av avsikterna med köpet...

Vi får väl vänta och se vad som händer, Kina är ju en snabbt växande marknad för Volvo så det inhemskt tillverkade växer säkert ännu fortare. Sedan kan man väl anta att det inte kommer att byggas något för den europeiska eller amerikanska marknaden i Kina... av flera anledningar. Det skulle döda varumärket, framförallt i USA, och vare sig USA eller EU kommer att tillåta större importer av bilar byggda i Kina. Handelshinder finns i allra högsta grad fortfarande, och kanske speciellt på bilsidan.

/Thomas
Det jag bla syftade på var bristen på affärsetik, personalpolitik med mera
Det framgick nog lite oklart i ditt första inlägg.

Det viktiga för kineserna är att leverare, inte att leverera rätt.
Bara att hoppas dem låter fabrikerna vara kvar i Sverige, inte alls säkert det blir sämre än med Ford som ägare. Gyllenhammars idéer med Renault var kanske inte så dumma ändå? Vad gäller kinesernas politik ska det väl inte diskuteras här? I annat fall skulle jag berättat vad jag tycker om kommunister.... men låter bli! 8)
rd350 skrev:Bara att hoppas dem låter fabrikerna vara kvar i Sverige, inte alls säkert det blir sämre än med Ford som ägare. Gyllenhammars idéer med Renault var kanske inte så dumma ändå? Vad gäller kinesernas politik ska det väl inte diskuteras här? I annat fall skulle jag berättat vad jag tycker om kommunister.... men låter bli! 8)
Men, vi måste väl ändå tro på Geely:s löften. Att fabrikerna i Europa (Gent/Sverige) skall vara kvar och utveckling/forskningsavdelningen blir i Sverige.
Inom en överskådlig framtid så...
Men om 20år så är jag inte speciellt säker på det.

Sen är det ju strunt samma om man har en fabrik i kina eller i sverige om Geely inför en strikt tayloristisk kinesisk styrning där.
Brainy skrev:Inom en överskådlig framtid så...
Men om 20år så är jag inte speciellt säker på det.

Sen är det ju strunt samma om man har en fabrik i kina eller i sverige om Geely inför en strikt tayloristisk kinesisk styrning där.
Om 20 år är inte Kina ett låglöneland längre. Volvo har förmodligen sålts och köpte några varv till innan dess.
strikt tayloristisk kinesisk styrning
Taylors teorier tillämpas redan friskt sedan 60-talet på Volvo i Sverige kan jag meddela....men vad en kinesisk variant skulle innebära har jag svårt att överblicka.

/Thomas
Felkod B5

Jag har inte läst eller hört om nå[…]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]