Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av intruder1400
Ni får göra hur ni vill
Lastbils världen
Lätta last lungn körning=få mil ur motorn
Tung hård körning=många mil ur motorn
Men sedan tvärt om med drivlina
Användarvisningsbild
av len
blåsa ur motorn! Hallå, det är 2000-talet. Om vi inte pratar gamla sköna B20 eller annat gammalt fint ( jag har även en sådan..). Alla motorer mår sämre att enbart gå korta stunder. Viktigt att motor/olja blir varm och go emmellanåt. Det finns ju lite kondensvatten att ta hand om. Så det är knappast någon vits att ligga i 200 knutar i en halvtimma och tro att man ökar livslängden på rovan. Moderna motorer sotar inte igen som kunde riskeras av söndagskörande prästfruar på 50-talet. 8)
Användarvisningsbild
av vetten
len skrev:blåsa ur motorn! Hallå, det är 2000-talet. Om vi inte pratar gamla sköna B20 eller annat gammalt fint ( jag har även en sådan..). Alla motorer mår sämre att enbart gå korta stunder. Viktigt att motor/olja blir varm och go emmellanåt. Det finns ju lite kondensvatten att ta hand om. Så det är knappast någon vits att ligga i 200 knutar i en halvtimma och tro att man ökar livslängden på rovan. Moderna motorer sotar inte igen som kunde riskeras av söndagskörande prästfruar på 50-talet. 8)
Och hur är det med "Volvos" GDI-motorer då??? Nej det är inga Volvomotorer men dom sitter i Volvobilar och dessa motorer mår definitivt illa av att inte bli "urdragna" ibland så att dom slipper sota igen. :-O) Fakta :-)-)
av jumu01
Varifrån får ni allt detta ifrån?
Vissa hänvisar till olika forumtrådar, känns lite som man hänvisar till "maranata möten".
Finns det överhuvudtaget ett sakkunnigt belägg (dokumenterad) för att blåsa ur motorn för motorer från 2000-talet och i så fall var?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag tror inte detta är hokus pokus. All förbränning orsakar sotpartiklar i mer eller mindre mängd. Men visst är det så att moderna bilar har en effektivare förbränning som genererar mindre sot men helt fritt från sot blir det inte. Efter ett antal hundra timmar blir det ofrånkomligt en beläggning. Ex vid många kallstarter (då motorn flödar)och mycket tomgångskörning. Som Pettson skriver så kan jag förstå att en förhöjd temperatur genom hårdbelastning kan få sotet att förbrännas eller lossna.
av Georg
Vakna gubbar, Ni som var med när det begav sig.

Kommer Ni ihåg Er ungdoms karetor, Ford Anglia, Opel Kadett, Borwward , Llojd och allt vad de hette.

Fanns det inte nått medel som man hällde i förgasaren för att sota ur motorerna.

Gjordes med fördel i avskildhet och med beaktande av vindriktningen för det bolmade å ganska rejält när man blåste ut motorerna.

Förmodligen hiskeligt miljöfarligt och skulle väl i dag rendera fängelsestraff enligt miljöbalken om det användes.

Vad var det där medlet hette? :?:

Georg
av rd350
Det finns fortfarande nåt medel somman sprutar in med borttaget luftfilter, kommer ej ihåg vad det heter eller om det funkar. Klart är att moderna bilar mår minst lika illa av för korta körsträckor som de äldre gjorde. Dom ska upp i full arbetstemperatur varje gång de körs annars har man snart problem med kondens i vevhusventilation och utspädd motorolja.
av Vovlo_Henrik
Det är ju lite skillnad på bränslena förr och nu :wink:

Det enda medel som jag vet används för att sota ur en motor genom att hälla i direkt i förgasaren/insug är rent vatten :)
av CalleV70
Blåsa ur motorn... Det är ta mig tusan bättre att ligga i 2000 varv på 5:an än att köra i 5000 på ettan. Det förra tar bort kondens, det senare skapar servicekostnader.
Fast kör ni B16, så är det nog bra. Att det bildas sotpartiklar är nog rätt. Att dom stannar kvar i förbränningsrummet är nog fel (vis den undersäkningen). Mest skräp hittar ni i oljan. Och den måste bli varm som sagts ovan. Det är kortkörningar som skadar. Långkörning dvs > 30 min tar bort lite kondens. Därför säger tillverkaren kanske 3000 mil eller 1 år. Det senare tyder på kortkörningar samt få mil dvs oljan behöver bytas kanske efter 700 mil då den "tagit" emot mycket restprodukter. :o
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]