Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas 80
Visst jag förstår vad du menar.
Men så länge inte något hjul släpper fästet, så går ju en 4-hjulsdriven bil lika bra framåt oavsett om man har vanlig/bromsad/låst differential.
Då spelar det ingen roll på vilket hjul momentet är som störts, så länge friktionen(fästet) är såpass stort att inget däck släpper.

Så en AWD volvo är i mina ögon absolut 4-hjulsdriven. (I start från stillastående är väl alltid haldex inkopplad i nya bilar?)
Men allt handlar ju om hur man ser på saken. :D
av frippe87
jag anser oxå att en volvo med awd är hjulsdriven, men det jag ville veta var om man kunde få samma moment på alla hjul samtidigt, och som jag fattat det går det ej utan diffbroms/spärr, men man kan däremot få det på 2 hjul med haldex . Rätta mig om jag har fel. Jag tycker att det är väldigt intressant ämne, jag vill verkligen inte klaga på jag är jätte nöjd med min T5 awd, drog loss en 940 startandes i backe med 20 cm nys snö:). Men jag tycker att det är intressant ämne och vill bara få lite klarhet i det hela.
av Lövet
frippe87 skrev:...men det jag ville veta var om man kunde få samma moment på alla hjul samtidigt,
Jag vet bara 2 civila bilar som tillåter detta. Mercedes Geländewagen och Toyota Landcruiser 100. Finns det fler, någon?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Så som jag trodde så har man alltid samma moment på alla hjul. (Om fram & bakaxel är fast förbundna 50/50)
Såvida man inte har någon mer "ovanlig" diff.

Det enda är väl att det maximala momentet blir högre om man låser diffen då max moment = momentet då samtliga hjul släpper
Medans öppen diff har max moment = moment då första hjulet släpper.

Eller hur fungerar det egentligen?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
frippe87 skrev:jag anser oxå att en volvo med awd är hjulsdriven, men det jag ville veta var om man kunde få samma moment på alla hjul samtidigt, och som jag fattat det går det ej utan diffbroms/spärr, men man kan däremot få det på 2 hjul med haldex . Rätta mig om jag har fel. Jag tycker att det är väldigt intressant ämne, jag vill verkligen inte klaga på jag är jätte nöjd med min T5 awd, drog loss en 940 startandes i backe med 20 cm nys snö:). Men jag tycker att det är intressant ämne och vill bara få lite klarhet i det hela.

Du glömmer en sak, nämligen aktiva bromsar, de kan göra ett nästan lika bra jobb som diffbromsar, för att förhindra att allt moment "försvinner" när ett hjul hamnar på en isfäck så låtera man ABS bromsen bromsa ned hjulspinnet och teoretiskt kan du få maximalt vrid till övriga däck då.
av CalleV70
Det jag skrev stämmer ju i stort (vi ska inte in på moment, för då kavlar jag upp ärmarna och blir teoretiker). Låt oss kalla det drivkraft. Detsom händer nu när det är snö. är att ett framhjul spinner. Den driver på båda hjulen, men kommer inte fram, då ett spinner och det andra får inte tillräckligt med kraft för att driva bilen framåt.
Med AWD mer än fördubblar jag min drivkraft, då samma sak händer på bakaxeln.

Men det några glömmer i elektronikens tidsålder, är att när det spinner, går motorns momentrbegränsare in eller enklare, den stryper gasen för att få ner hjulspinnet dvs kraften till hjulen minskar.
Av denna anledning är det ibland (snarare alltid?) bättre att koppla ut "antispinn" när jag ska upp för en snöig hal backe. Utan antispinn kan jag låta hjulen spinna mer och ta bort snö! Men detta tar man fram när man med antispinninte kommer upp därför att motorn ta mig tusan nästan "dör" (pga elektroniken).
av Alexxelax
Kan någon förklara vad som händer om bakhjulen på en AWD snurrar lika snabbt i en kurva?

Mina symptom är att bakhjulen rullar inte fritt, utan låter som om något tar i och dunkar vid varje hjulvarv typ.

Påminner om något som är fast men sen släpper för att sen upprepa tills bilen kör rakt igen. Händer vid låga fart.

Kan det vara diff olja?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om båda bakhjulen snurrar lika fort så får man vänd-radie lastbil typ. Är man på lite lösare grus så kommer ena hjulet kana/hasa och vändradien blir ännu sämre. Speciellt vid backning.
Vid normal körning märks det inget märkvärt dock. Erfarenhet från svetsad bakaxel(usch) på en 740.
av Alexxelax
Lucif3r skrev:Om båda bakhjulen snurrar lika fort så får man vänd-radie lastbil typ. Är man på lite lösare grus så kommer ena hjulet kana/hasa och vändradien blir ännu sämre. Speciellt vid backning.
Vid normal körning märks det inget märkvärt dock. Erfarenhet från svetsad bakaxel(usch) på en 740.
Alltså min svängradie är ju mycket större än normalt, ju mer jag svänger ju mer känner man av att den typ tvingas in. Ibland är symptomen starkare och ibland mindre, därför tänkte jag det kanske har med olja och göra då antingen den är varm eller kall.
av rid54
Fenomenet som beskrivs låter som att fram- och bakhjulsdriften gått i "permanent inkoppling", dvs att drivet till bakaxeln är ständigt inkopplat och att det därför "stretar" när du svänger. Bakhjulen går en kortare sträcka än framhjulen i en kurva och om bakaxeln är fast inkopplad till framaxeln så kommer det att bli starka spänningar i drivlinan. Hur detta känns beror på biltyp, men att svängradien ökar är inte otänkbart. Du lär kolla hur din "Haldex" mår; den kan vara skadad eller "hakat upp sig" eller nåt. Att fortsätt köra kan ge skador pga slitage på Haldexen och på alla drivknutar etc.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]