Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det finns tydligen enligt Vägverkets nu gällande tolkning inget direkt förbud mot att använda kulan innan den är besiktad och godkänd, däremot sker det på "egen risk". Man hålls alltså som personligen ansvarig om någonting händer med kopplingsanordningen innan den är besiktad, vilket i alla fall för mig betyder att man bör avstå...

Här är Vägverkets svar:

"Hej Jesper !!!

Denna fråga har diskuterats bland våra jurister och detta är vad som gäller.

Efter montering av drag måste bilen inställas till registreringsbesiktning hos bilprovningen inom en ( 1 ) månad.

De drag som nu säljs på marknaden levereras med en
monteringsanvisning. Denna anvisning måste tas med till bilprovningen vid
besiktningen.

Efter det att fordonsägaren monterat draget enligt anvisningen får draget användas, men innan draget godkänts av bilprovningen så är det ägaren själv som är ansvaring för att monteringen är utförd enligt anvisningen. Försäkringsbolaget har här rätt att reducera ersättningen vid ev skada om skadan beror på brisfällig dragmontering.

Bilprovningens kontroll resulterar i att draget nu ses som en komponent som ingår i bilen, samt att uppgiften även förs in på registreringsbeviset.

Med vänlig hälsning

Lars Rask
Vägverket"
Hittade den här infon på Bilprovningens hemsida: http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... enDocument.
Finns inget som anger att det skulle vara olagligt att använda dragkroken innan besiktning.. Så någon spansk flagga lär det inte bli. Eller så har Bilprovningen glömt att skriva ut den informationen vilket inte känns troligt eftersom det är deras fackområde.

/M
Själv trodde jag att dom avskaffat besiktningskraven för eftermonterad dragkrok? Tyckte att det gick en diskussion om detta för ett tag sen. Men det kanske har ändrats igen ?:-/
Tack för det ni skriver :)

Exakt den infon är det jag också fått av Vägverket, samt Trafikpolis (som just pysslar med fordonskontroller).

Finns inget som hindrar att man använder draget. Och inget som hindrar en taklucka. Så Spansk flagga är uteslutet för nåt sånt. Enda som kan hända är att man får ett föreläggande om registreringsbesiktning. Och således kan inte heller några böter utfärdas.
Bara att överklaga sådana översittarfasoner.
Användarvisningsbild
av Nexus
om vi återgår till bilen i fråga så finns det överhuvudtaget en dragkrok framtagen att passa bilen?
Varför montera en krok om det ej gå besikta bilen med det. Känns ju som kasta pengar i sjön.
Användarvisningsbild
av vetten
Grammse skrev:om vi återgår till bilen i fråga så finns det överhuvudtaget en dragkrok framtagen att passa bilen?
Varför montera en krok om det ej gå besikta bilen med det. Känns ju som kasta pengar i sjön.
Så sant :-)-) Men det borde väl finnas svar att få hur att göra för att få ha dragkrok på denna bil. Bästa sättet borde enligt min syn vara att ringa bilprovningen och fråga ?:-/ Varför och Hur göra ?:-/ Dom borde kunna ge ett svar på frågan och om inte dom kan så återstår väl Transportstyrelsen som det heter så fint numera, kunna klargöra detta och om du får ett svar så :mrgreen: SNÄLLA DELGE OSS HÄR :mrgreen:
av *pettson*
Ska berätta för honom att överklaga. Får återkomma om hur han gör.
I övrigt gällde inte frågan en vanlig bil som får ha drag normalt sett.

Frågan löd: Har funderingar på att köpa en bil det ej är tillåtet att montera drag på.

Har han alltså enligt reglerna 30 dagar på sej på eget ansvar att rulla runt med en dragkrok och kan dra vad han vill (inom dragets ramar) utan att bli bötfälld för detta. Trots att regbeviset redan säger att han inte får montera en dragkrok överhuvudtaget på fordonet ifråga.
Läser ingen hela tråden ???

51-elva svar om man får använda kroken eller ej innan man reg-bessat bilen. Men vad spelar det för roll. Trådskaparen har ju en bil där krokmontering är förbjuden pga någon anledning tex
-för svag ram
-för svaga bromsar
-maxvikt överskrids om man monterar krok
-Olagliga köregenskaper om man sätter på krok.

Tex är det förbjudet med krok på månag porsche och andra sportbilar eftersom de skulle resa sig med framhjueln i luften så de inte går att styra !!! Vad spelar det för roll med regbes då ????
av jokos
Sä här är min situation. Jag ska ev köpa en MB 270cdi-03 Ambulans. Är i nuläget personbilsregad. Ska reggas som lätt lastbil om det blir affär. Vill ha drag på den. Så här står det i regbeviset samt info på transportstyrensen om bilen.

Skattevikt kg:2270
Tjänstevikt, kg:2270
Totalvikt kg: 2770
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagnens maximala totalvikt vid B-behörighet,kg: 750
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max sammanlagda bruttovikt kg:
Max lastvikt,kg: 500

Har i nuläget en Volvo 965/956-95 ambulans som är lb reggad. I papperen på den stod det exakt samma uppgifter(750kg på b-behörighet), och den har jag regat med dragkrok som jag får dra 1600kg på be-kort med.

Har varit i kontakt med Mb's huvudkontor och de säger att det är dragvikt 0,00kg på detta fordon(270cdi-03)

Den är förlängd 70cm mellan axlarna, så bakom bakaxeln ser den exakt likadan ut som en standard kombi.
De kunde (ville) inte säga varför det inte var godkänt med drag på den.

En utväg är ju att regga den som amatörbygge, då kan jag få den godkänd med drag.
Användarvisningsbild
av SvenB
jokos skrev:Sä här är min situation. Jag ska ev köpa en MB 270cdi-03 Ambulans. Är i nuläget personbilsregad. Ska reggas som lätt lastbil om det blir affär. Vill ha drag på den. Så här står det i regbeviset samt info på transportstyrensen om bilen.

Skattevikt kg:2270
Tjänstevikt, kg:2270
Totalvikt kg: 2770
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagnens maximala totalvikt vid B-behörighet,kg: 750
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max sammanlagda bruttovikt kg:
Max lastvikt,kg: 500

Har i nuläget en Volvo 965/956-95 ambulans som är lb reggad. I papperen på den stod det exakt samma uppgifter(750kg på b-behörighet), och den har jag regat med dragkrok som jag får dra 1600kg på be-kort med.

Har varit i kontakt med Mb's huvudkontor och de säger att det är dragvikt 0,00kg på detta fordon(270cdi-03)

Den är förlängd 70cm mellan axlarna, så bakom bakaxeln ser den exakt likadan ut som en standard kombi.
De kunde (ville) inte säga varför det inte var godkänt med drag på den.

En utväg är ju att regga den som amatörbygge, då kan jag få den godkänd med drag.
Ta kontakt med Transportstyrelsen och fråga om och varför det inte skulle vara tillåtet. Det kanske är anorlunda om du, som du skrev, lastbilsregistrerar den.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)