Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
den där parantesen har pågått sen 50talet? det hittas nya källor på svåra ställen så det räcker nog till.det är pengen som styr det hela. etanolspåret däremot är en parantes!
isak
Användarvisningsbild
av SvenB
Vissa går inte att övertyga ens med fakta.
Användarvisningsbild
av SvenB
isak skrev:ja tyvärr är det så. är planer på höja det med 4%
isak
Vad är det för nackdelar med RME?
Användarvisningsbild
av isak
stora problem med algbildning i tankar, som INTE går att rengöra. misstänker det är lika på personbilar! så åkeribranschen arbetar på att de inte ökar inbl-.
de arbetar även med att EU dieseln skall godkännas i sverige. är vi med så ska samma regler gälla! det skiljer 10-12% på energiinehållet vilket betyder mycket i åkerinäringen! det får vi lättlurade konsumenter betala i slutändan.
isak
av aryan
erc skrev:
aryan skrev:
KKR skrev:Enligt detta skulle altså en Flexifuel 2.0 komma på 4:de plats efter en bil som körs på Grön el, en biogas och en 2,0 D som körs på RME(hur många är det). Därefter skulle en El-Volvo som körs på "vanlig"el komma och först på 6:e plats en 1,6 D. Jag vet inte om 1,6 D kan köras på RME, men om så är fallet kommer den på tredje plats. Men att säga att Etanolens transport skulle diskvaficera den som miljöbränsle är alltså fel.
Jag tror inte att någon dieselbil med partikelfilter får köras på RME över huvudtaget?

/Aryan
Som jag tolkat det ska EURO5-motorer kunna köras på biodiesel.

Vi har väl idag en femprocentig RME-inblandning i "vanlig" diesel?
Jag tror inte det, just de nyare Euro5 dieselmodeller med partikelfilter klarar inte mera än låginblandning av RME i dieseln de står även i instruktionsboken har jag fått höra av de som har diesel med partikelfilter, fast det var ifs ingen Volvo. Kanske någon som kan bekräfta dementera?

Här http://www.karlstad.se/apps/symfoni/kar ... 190048FAB6 står t ex:
Alla fordon som kan köras på biodiesel kommer att tankas på den nya macken. Undantag gäller för några nyinköpta Euro 5-klassade fordon (miljöfordon som har väldigt låga halter av farliga utsläpp) samt vissa leasingbilar där avtalet inte tillåter biodiesel.
/Aryan
av erc
isak skrev:stora problem med algbildning i tankar, som INTE går att rengöra. misstänker det är lika på personbilar! så åkeribranschen arbetar på att de inte ökar inbl-.
de arbetar även med att EU dieseln skall godkännas i sverige. är vi med så ska samma regler gälla! det skiljer 10-12% på energiinehållet vilket betyder mycket i åkerinäringen! det får vi lättlurade konsumenter betala i slutändan.
isak
Kör man så lite med sin dieselpersonbil att det bildas alger i bränsletanken har man sannerligen valt fel bil :)

Du nämnde ju i en tidigare post att det är pengar som räknas. Detsamma gälelr självklart för åkeribranschen som ogärna vill dra på sig ytterligare kostnader.

En modern dieselbil blir knappast okörbar genom att öka inblandningen av RME (med 10% lägre energiinnehåll) med 4%...
Användarvisningsbild
av isak
algbildning har inte med körsträckan att göra! lastbilar som förbr- 300 lit o mera borde ju klara sig ifrån problemet.sen att kommuner vill skapa lekstugor får skattebetalarna dyrt betala! biogasförsöket i uppsala är ett annat exempel!
isak
av erc
isak skrev:algbildning har inte med körsträckan att göra! lastbilar som förbr- 300 lit o mera borde ju klara sig ifrån problemet.sen att kommuner vill skapa lekstugor får skattebetalarna dyrt betala! biogasförsöket i uppsala är ett annat exempel!
isak
Fick för mig att det var åkeriernas depåtankar som riskerade algbildning - inte tankarna på bilarna...

En snabb googlesökning indikerar att många nya dieselmotorer är förberedda för B30, dvs trettioprocenting biodieselinblandning.
Användarvisningsbild
av isak
har själv bytt tankar såväl plast som stål o alumin.
isak
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Bra återkoppling!

D4 VEA dricker olja

Nya turbon kommer imorgon. Blir att lyfta ur motor[…]

Hej hjälper en kompis med en c30 . Han skicka[…]

Hej! Har en B230 motor på ett stativ som int[…]