Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vad jag kan se så är det inga större skillnader mot "vanlig" diesel. Snabbjämförelse mellan olika dieslar.
OKQ8 Diesel Mk1: Svavelhalt: 1 ppm. Densitet: 815 Kg/m3. Cetanindex: 52.
OKQ8 Diesel B5 Mk1: Svavelhalt: 2 ppm. Densitet: 818 Kg/m3. Cetanindex: 52.
OKQ8 Diesel ECO 20 Mk1: Svavelhalt: 2 ppm. Densitet: 808 Kg/m3. Cetanindex: 50.
"Statoils nya Diesel": Svavelhalt: 3 ppm. Densitet: 815 Kg/m3. Cetanindex: 52.
Statoil Biodiesel 5: Svavelhalt: 3 ppm. Densitet: 816 Kg/m3. Cetanindex: 52.
Shell Citydiesel B-0: Svavelhalt: <2 ppm. Densitet: 813 Kg/m3. Cetanindex: 52,2.
Shell Citydiesel B-2: Svavelhalt: <2 ppm. Densitet: 816 Kg/m3. Cetanindex: 51,9.
Shell Citydiesel B-5: Svavelhalt: <2 ppm. Densitet: 817 Kg/m3. Cetanindex: 52.
Preem ACP Diesel 5% RME Mk1: Svavelhalt: <2 ppm. Densitet: 818 Kg/m3. Cetanindex: 57.
Preem ACP Diesel utan RME Mk1: Svavelhalt: <2 ppm. Densitet: 815 Kg/m3. Cetanindex: 57.

Lite förklaring:
Svavel: Inte bra. Det vill man ha så lite som möjligt av. Allt under 10 ppm godkänns.
Densitet: Ett bra mått på "energiinnehåll". Högre värde=Mer energi=Lägre bränsleförbrukning=Mer effekt.
Cetanindex: "Tändvillighet". Motsatsen till oktan. Hur lätt bränslet självantander.
Användarvisningsbild
av leiwi
ja en mycket intressant tråd!

Det man notera är att okq8 miljödisel och statoils nya innehåller mera svavel ???? trodde att det var svavel man ville undvika i Sverige
En annan sak som slår mig är att det faktiskt är så att oljebolagen lånar disel och bensin av varann,
om ni som jag bor på Hisingen i Gbg så finns detta fenomen att beskåda vid de två raferaderierna som är belägna här Preem och Shell , för övrigt vet jag bara ett raff till i Sverige och det är okq8 i brofjorden!!!
att dom andra bolagen skulle inpotera färdiga produkter till 100 % ser jag som otroligt men men vi kanske får vänja oss vid att även oljeprodukters reklam kommer att hålla samma goda information och saklighet som hud /hår och tandkrämsprodukter
Användarvisningsbild
av isak
hej
där har du en poäng llewi.
det talas ingenting om RME inblandningen i ovanstående inlägg? ser iallafall jag som väsentlig, det har ryctats i oljebranchen om ökad inblandning, från 5-7% då vete f-n om det är någon vinst? mera raps mera alger!
isak

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]