Tomas88 skrev:Ganska intressant detta. Har också hört att det inte är helt bra med varmgarage just pga temperaturskillnaden.
Finns det någon annan åsikt om detta? Alltså vilket är bäst om man använder bilen dagligen. Att låta den stå i varmgarage eller att låta den stå ute? Då bortser vi alltså från bekvämligheten med att ha en varm bil när man kör iväg och ser till rostrisken.
Ett väl ventilerat kallgarage borde väl vara det bästa eller?
Jag har haft mina bilar i varmgarage vintertid sen jag tog körkort när jag var 18, är 35 idag. Jag har sen -96 pendlat 5 dagar i veckan till och från jobbet och det är 15 mil om dagen, hinner fastna lite snö och is på bilen mao.
Har aldrig haft några som helst problem med rost pga varmgarage. Första bilen (745 -87) hade gått 34k mil när jag bytte bort den, den fanns i familjen sen den var ny. Det lagades dock ett rosthål i golvet på den men det hade inget med varmgaraget att göra, 745:an tog in vatten från dag 1 och trots flera besök på Volvo lyckades de inte hitta orsaken. Jag ledsnade efter några år och rev ur inredningen och hittade orsaken, var en nit/skruv som fattades på passagerarsidan i golvet där vattnet tog sig in och det hade således rostat runt hålet. Efter lagning blev det inte blött på golvet längre, orsakades mao av en miss i fabriken.
Nästa bil (945 -96) krånglade en hel del så den fanns bara med i 6k mil innan jag tröttnade. Förra bilen (V40 -99) hade gått 24500 mil när jag bytte bort den, köptes när den gått 1700 mil. Samma sak med den, inga problem med rost. Nuvarande bilen, hade gått drygt 1600 mil när den köptes, är upp i strax under 12k mil och finns inte tillstymmelse till rost.
Fungerande ventilation är väl att föredra dock, i mitt garage är det vanliga ventiler som styr ventilationen och inga fläktar. Vill man vara extra noga kan man ju alltid ställa in en avfuktare. Brukar ha mellan 10 till 15 grader varmt i garaget vintertid.