Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Använder ni garaget för att ställa bilen där?

Ja, ställer bilen där oftast.
25
69%
Nej, bilen står utanför garaget.
11
31%
#294080
Finns inget val som passar mig så jag svarar här. Det är ett varmgarage, vintertid står bilen i garaget men sommartid så är snöskotern parkerad i garaget så då är det bara att fetglömma att få in bilen. :)
#294167
Jag har min bil i garage, men sen är det formodligen sveriges billigaste garage också. Bor i lägenhet i en sthlmsförort och betalar 350kr i månaden :)

/Ticken
#294204
Hade jag haft garage hade det gått på 235kr/månad bor i uppsala.
#294292
leiwi skrev:jag skulle inte använda garaget till den bil jag använder varje dag , och absolut inte vintertid Tänk på kondensrisken varm bil svalt garage eller ännu värre kall bil svalt garage :roll:
Ganska intressant detta. Har också hört att det inte är helt bra med varmgarage just pga temperaturskillnaden.
Finns det någon annan åsikt om detta? Alltså vilket är bäst om man använder bilen dagligen. Att låta den stå i varmgarage eller att låta den stå ute? Då bortser vi alltså från bekvämligheten med att ha en varm bil när man kör iväg och ser till rostrisken.
Ett väl ventilerat kallgarage borde väl vara det bästa eller?
#294347
Tomas88 skrev:Ganska intressant detta. Har också hört att det inte är helt bra med varmgarage just pga temperaturskillnaden.
Finns det någon annan åsikt om detta? Alltså vilket är bäst om man använder bilen dagligen. Att låta den stå i varmgarage eller att låta den stå ute? Då bortser vi alltså från bekvämligheten med att ha en varm bil när man kör iväg och ser till rostrisken.
Ett väl ventilerat kallgarage borde väl vara det bästa eller?
Jag har haft mina bilar i varmgarage vintertid sen jag tog körkort när jag var 18, är 35 idag. Jag har sen -96 pendlat 5 dagar i veckan till och från jobbet och det är 15 mil om dagen, hinner fastna lite snö och is på bilen mao.
Har aldrig haft några som helst problem med rost pga varmgarage. Första bilen (745 -87) hade gått 34k mil när jag bytte bort den, den fanns i familjen sen den var ny. Det lagades dock ett rosthål i golvet på den men det hade inget med varmgaraget att göra, 745:an tog in vatten från dag 1 och trots flera besök på Volvo lyckades de inte hitta orsaken. Jag ledsnade efter några år och rev ur inredningen och hittade orsaken, var en nit/skruv som fattades på passagerarsidan i golvet där vattnet tog sig in och det hade således rostat runt hålet. Efter lagning blev det inte blött på golvet längre, orsakades mao av en miss i fabriken.
Nästa bil (945 -96) krånglade en hel del så den fanns bara med i 6k mil innan jag tröttnade. Förra bilen (V40 -99) hade gått 24500 mil när jag bytte bort den, köptes när den gått 1700 mil. Samma sak med den, inga problem med rost. Nuvarande bilen, hade gått drygt 1600 mil när den köptes, är upp i strax under 12k mil och finns inte tillstymmelse till rost.

Fungerande ventilation är väl att föredra dock, i mitt garage är det vanliga ventiler som styr ventilationen och inga fläktar. Vill man vara extra noga kan man ju alltid ställa in en avfuktare. Brukar ha mellan 10 till 15 grader varmt i garaget vintertid.
#294638
Fantastisk bra för Bosa att han inte får kondens i sitt garage. Men fysikens lagar gäller och kondens blir det om man utsätter något materiel för temperatyurskillnader, det som man kan påverka kondenseringen med är den relativa fuktigheten i luften , ju högre temeraturen på luften är ju mera vatten kan luften bära , detta kan studeras i ett mollierdiagram där man också kan se daggpunkten .
Jag hävdar ( och många med mig ) att utsätta en bil för många stora temperaturskillnader är en kraftigt ökad risk för korrision (rost)
En sk Carport är den optimala förvaringsplatsen för en bil som används dagligen.
En mekanisk avfuktare är ju en lösning men inte för daglig in och utag av bilen , detta på grund av att om avfuktaren skall kunna fungera optimalt så måste lokalen vara tillsluten och utan ventilation , detta för att inte tillföra ny fuktigluft via ventilation eller ventiler.
#294679
Volvon står utanför - Sommarbilen Caprin står inne, (bland cyklar och krukor)
Garaget är 40 kvadratmeter och uppvärmt +17 grader med Luftvärmepump, dragit 1600 kWh i år 8)
Bilen ute + motor- och kupe värmaretror jag för nyttigast för bilen.
#294702
I vintras stod sommarbilen uppställd i det egna garaget, men i övrigt så kör man enbart in i garaget dom gånger man ska göra nåt mer avancerat med bilen eftersom man har alla verktyg där osv.
Bruksbilarna står alltid ute, med motor/kupévärmare vintertid.
#294725
greenbay skrev:Det saknas ett svarsalternativ.
Vi har sommarbilen i garaget, hela året, helårsbilarna står.....

UTE!
/greenbay
EXAKT :-O)
Ja själv har jag ett kallgarage där "Sommarleksaken" får stå för det mesta :mrgreen: Ja även om jag kör den hela sommaren så är det i garage som gäller och inte så mycket för att jag är rädd att nån ska sno den eller sabba den om den står på gården och jag bor ju ute på landet, utan mest för att slippa all fågelskit och allt pollen som ju gör bilen ljusgrön istället för Juvelgrön som den ju är :-)-)
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]