- ons 03 jun 2009, 19:29
Mätning 4.1 / 4.2 / 4.3 / 4.4 / 4.5 är gjorda & inom toleranserna.
Mätning 4.6 & 4.7 kräver att man löder bort doderna (det står koppla bort, men allt är lött. Jag hade varjen lödkolv eller 230V när jag var vid båten sist)
Mätning 4.8 kräver analog multimerer, vilkat jag inte har (o dom jag pratat med är mycket tveksama till att man även med denna metod får en 100% koll på att den är hel)
Mätning 4.9 är reläerna, o dom kommer jag inte åt, måste skruva där elverkat för att göra denna mätning. mätningen käns ganska meningslös, då ena relät är till startmotorn, som funkar o den andra matar ladregulatorn, så det är enklare att mäta om jag får ström där till o från, vilket jag får.
sen har vi dioderna bredvid reläerna, dom kommer jag inte heller åt.
Mätning 4.9.3 gjorde jag förra året, när elverket funka, men ladda lite dåligt, då verkade inte dioden funka, så jag bytten den (men jag fick samma mätresultat efter detta ! (det är nämligan så att det inte går att mäta så som dom skriver, man måste ta bort dioden för att mäta den, har mätt den bort tagna dioden o den är hel)
deta gör också att jag inte litar på denna fesöknings beskrivnng!
resta av felsökningarna handlar bara om saker som berör motorn, men den funkar ju.
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM
Det måste vara något fel i huvet på mig... jag är borta från forumet i flera år, sen när man tittar in så är det endast två medlämmar som skrivit fler inlägg än jag.