Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
svaret är att det inte spelar nån roll hur den kopplas in. så det är ganska onödigt att det är olika färger på kablarna
Användarvisningsbild
av CarMan
Mätning 4.1 / 4.2 / 4.3 / 4.4 / 4.5 är gjorda & inom toleranserna.

Mätning 4.6 & 4.7 kräver att man löder bort doderna (det står koppla bort, men allt är lött. Jag hade varjen lödkolv eller 230V när jag var vid båten sist)

Mätning 4.8 kräver analog multimerer, vilkat jag inte har (o dom jag pratat med är mycket tveksama till att man även med denna metod får en 100% koll på att den är hel)

Mätning 4.9 är reläerna, o dom kommer jag inte åt, måste skruva där elverkat för att göra denna mätning. mätningen käns ganska meningslös, då ena relät är till startmotorn, som funkar o den andra matar ladregulatorn, så det är enklare att mäta om jag får ström där till o från, vilket jag får.

sen har vi dioderna bredvid reläerna, dom kommer jag inte heller åt.

Mätning 4.9.3 gjorde jag förra året, när elverket funka, men ladda lite dåligt, då verkade inte dioden funka, så jag bytten den (men jag fick samma mätresultat efter detta ! (det är nämligan så att det inte går att mäta så som dom skriver, man måste ta bort dioden för att mäta den, har mätt den bort tagna dioden o den är hel)
deta gör också att jag inte litar på denna fesöknings beskrivnng!
resta av felsökningarna handlar bara om saker som berör motorn, men den funkar ju.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Funkar det inte med nya kondingen så lär du få göra en djupdykning i dess inre. t.ex. kolla om det finns kretskort med dåliga lödningar o.s.v.
Användarvisningsbild
av CarMan
kebabpizza skrev:Funkar det inte med nya kondingen så lär du få göra en djupdykning i dess inre. t.ex. kolla om det finns kretskort med dåliga lödningar o.s.v.
det är inte mycke till kretskort på den här.
men om det int efunkar med kondingen så lär jag få löda loss dioderna så jag kan mäta magnitiseringslinningen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Idag har jag varit en sväng till båten, för att montera nya kondensatorn.
det visasig vara den som var trasig, så nu laddar den igen.

det är ju ett mindre elverk av äldre sort, så den har ju bara mekansik varvtalsreglering deta gör att volt talet inte hålls konstant.
(jag kan grundjustera varvet, o där med ändra volt talet)

nu står den på 260 volt om ingen förbrulare är in kopplad. drar jag på bateriladaren så sjunker det till 245 volt, väljer hjag att istället göra varmvattenberearen så sjunker det till 220 volt.

låter med andra ord som om jag har lite för högt varv, men jag vet inte hur farligt det kan vara ? hur känsliga är diverse saker?
jag var där o försökte justera lite, men kan inte sänka varvet mer (det är inte så mycke man kan justera) Det man då gör är att flytta en fjäder, men gör jag det, o sen vrider på maxvarv, så når jag bara 220Volt utan förbrukare.

jag skulle alltså megöva en fjäder som är en mm längre (eller är det ingen fara?)
av blådåren
Det låter lite högt med 260V, hur stor v-beredare har du (w) ?.
Att volt sjunker med belastning är normalt men det låter som spannet är lite för stort.
Sjunker varvet under belastning?.
Kör du med nån elektronik i uttagen på båten så kan det vara lite lurigt även om specarna brukar va breda, v-beredarna är inte så känsliga, laddaren är nog lite känsligare.
Tycker nog du borde få ner varvet (och volten) lite.
Du har inte provat att mäta frekvens med och utan belastning?, borde vara 50Hz.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har faktiskt ingen aning hur stor elpatron det sitter i beredaren. o jag förstår att den är relativt okänslig för överladdning.

men det är ju obelastat som jag har 260V, o det är ju varvet på motorn som sjunker när det laddar hårt (går trögt) o därmed sjunker ju volt talet.

jag har inte mätt hur många Hz den ger nu (kändes ju som den var lte låg förut, men har inte mätt tidigare heller)

ja laddaren her rätt mycke elektronik, så den borde vara känsligare. man brukar ju teoretiskt ha en sinuskurva på 220-240 volt, men jag vet inte hur exakt det är i verkligheten (man mäter ju sällan hemma)
men om jag snittar på 260volt, så borde jag har en betydligt högre topp på min sinskurva, o det är ju lite oroande!

jag får se om jag kan fifla lite med fjädern för att få en bra längd på den, eller om det går att fila lite i justeringen så man kan justera lite till.

vore perfekt om man hamna på 230V när batteriladdaren går. (det gör ju knapast nått om jag dippar under 220 när jag kör varmvatten beredare, eller damsugare.)

lägre varv ger ju också lägre ljudnvå, men det lär ju inte var så stor skillnad, gissar på at det är max 100 rpm vi ska sänka varvet.
av blådåren
På dom lite äldre aggregaten så är det varvtalet som styr volt vilket du upptäckt.
Men sjunker det med 40v på 100 rpm?.
Känns lite som den är "på G" sas, men om du sänker varvet lite och kan ta att effekten på varmvattnet sjunker så är det ju lungt.
Du har kollat kol/borstar så dom inte är för korta?.
Ang sinusvåg så misstänker jag att du har modifierad sinusvåg snarare än ren men det spelar ingen större roll så länge du inte petar dit känslig elektronik.
För låg Hz är inte så bra heller men har du kylskåp som körs på 220 så hörs det direkt om du får
fel Hz ur aggregatet då kompressorns svängningar är relaterat till frekvens (tips).
Användarvisningsbild
av CarMan
blådåren skrev:På dom lite äldre aggregaten så är det varvtalet som styr volt vilket du upptäckt.
Men sjunker det med 40v på 100 rpm?.
Känns lite som den är "på G" sas, men om du sänker varvet lite och kan ta att effekten på varmvattnet sjunker så är det ju lungt.
Du har kollat kol/borstar så dom inte är för korta?.
Ang sinusvåg så misstänker jag att du har modifierad sinusvåg snarare än ren men det spelar ingen större roll så länge du inte petar dit känslig elektronik.
För låg Hz är inte så bra heller men har du kylskåp som körs på 220 så hörs det direkt om du får
fel Hz ur aggregatet då kompressorns svängningar är relaterat till frekvens (tips).
Jag har ingen varvräknare (det är en diesel) så jag vet inte hur mågna varv det rörsig om (gissar bara på ljudet) har förmig att det stod att den ska gå på 3300RPM, men jag mäter som sagt med multimetern på volt talet istället för varvräknare.

varför skulle jag kolla borst & kol? allt funkar ju!

att varvtelet o därmed volt talet sjunker vid krafriga belstninger, så som en elpatron till en varmvattenberedare, ser jag inte som nåt konstigt, då det är mekansik varvtalsreglering på den. (den är ju encylindrig, o har där med inte så högt vridmoment, att den varvar 3300rpm söger ju rätt mycke om hur "stark" motorn är)
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]