Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
du vet inte vilken typ av pump det är på motorn? kan misstänka den har bröstmonterad och innerdrevet är klämt av remskivan svängningsdämpare känn på centrumbulten eller mutter om den har lossnat. japaner kan ha sugledningen integrerad i tråget med o ringstätning mellan sump och bröstkåpa.(är så på king cab)hino kommer väl från samm del av världen hade f-övr en MB 201motor där remskivan var lös och inget oljetryck för några år sedan sånt man inte tror inträffar muttermaskinen löste det problemet.
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
enligt den sprängskiss jag har så är den bröstmonterad. men drivs av separat kughjul.

(jag har ju fått oljetryck, bara det att det inte fans fören jag "lufta" vid oljefiltret. oljetrycket är normalhögt, så det kan inte läcka förbi nånstans på trycksidan.

http://www.marinepowerservice.com/Boati ... le=CRUISER
Användarvisningsbild
av isak
det där var en knepig modell på pump har iallafall inte jag sett tidigare? verkar vara en förenklad mod- med ett kugghjul vilket ger halva flödet som jag fattar,i jämförelse med konventionella som har två, ser ut att sitta ganska högt monterad i förhållande till nivån? även sugledningen ser ut att kunna skapa en luftficka? kan vara synvilla? motorn verkar inte vara av det moderna slaget stötstångsmaskin''
du får väl lyfta båten i rätt ända när du startar på våren????
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:det där var en knepig modell på pump har iallafall inte jag sett tidigare? verkar vara en förenklad mod- med ett kugghjul vilket ger halva flödet som jag fattar,i jämförelse med konventionella som har två, ser ut att sitta ganska högt monterad i förhållande till nivån? även sugledningen ser ut att kunna skapa en luftficka? kan vara synvilla? motorn verkar inte vara av det moderna slaget stötstångsmaskin''
du får väl lyfta båten i rätt ända när du startar på våren????
isak
båten är 17 år gammal. jag vet inte när första utgåvan av denna motor tillverkades.

ja vist ser det konstigt ut med vara ett kughjul (men det är ju inte första gången en reservdels skiss inte övernestämmer med verkligheten)
jag tror ialla fall inte vi har en trasig del som vi enkelt kan byta ut, utan det är nog motorns konstruktion i samband med årans slitage som gör att man kan råka ut för detta.
av olson
CarMan skrev:det är inte orginal filter. orginal kostar 400:-/st dom jag köpte kostar 190:- /st
:-O) Inte originaldelar !
Det finns de som hävdar att man alltid skall använda originaldelar :D
av *pettson*
olson skrev:
CarMan skrev:det är inte orginal filter. orginal kostar 400:-/st dom jag köpte kostar 190:- /st
:-O) Inte originaldelar !
Det finns de som hävdar att man alltid skall använda originaldelar :D
Sen ska det kontrolleras/ åtgärdas av märkesverkstaden då dom alltid kan sin produkt bäst.. :-)-) :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har bara hittat ett företag som kan ta hem orginal filter (köpte därfrån första året) det kosta över 800:- för båda motorarna, med pirat komer jag undan med halva priset.

men frågan är om det är samma funktion i filtrena, orginalet kanske har backventill. Filtrena är monterade upponed, så oljan kan runna ut.
Piratfilter tillverkarna kollar ju bara att gängn & packningen matchar, samt att kapasiteten är den samma (storleken på filtret)
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu är det ialla fall snart dags att bada! (o här tänkta jag läga in en av dagens bilder på båten, då jag idag har tagit bort pressenignarna & förberett föra tt köra ut båten ur tältet. Men det går ju inte att spontant lägga in bilder i detta "snik" forum. (pik pik :mrgreen: )
Användarvisningsbild
av CarMan
Det som inte är fxat (har inte haft tid att kolla på) är elverket.
jag har et mase 2,6kW elverk. Motorn funkar fin fint, men generatorn laddar inte. jag har inte hittat den litratur jag vill ha.

jag har hittat ett kopplings schema, men det är ju inte så detalierat som jag vill ha det...
har också hittat felsöknings guid, men den är för ytlig, man mäter inte allt & man vet inte vad & varför man gör vissa mätninger (desutom tycker jag inte alla mätningar stämmer)

Tyver verkar int Mase vara så vanligt på dessa breddgrader...
Det sista som hände förra året var att elverket sluta lada helt, men annars så har det funkat, men inte bra.
Det har varit så att det börjar att ladda, men kollar man på voltstyrkan efter 30-40 minuter så har den sjunkit till 190volt (den laddar då fortfarande)

det mäst troliga låter ju som om jag har nått fel på nån form av laddningsregulator, måste bara hitta info...
men det fins även en kontaktor som man i normala fall hör att den slår över (den uppgift tror jag är att växla mellan landstrm eller elverk, så man inte leverear ut ström) det är ju först efter denna kontaktor slår till som jag kan se vilken spänning jag har, så jag vet ju inte om elverket laddar, men att kontaktorn inte slår?)
Användarvisningsbild
av CarMan
det här är den litratur jag har, ser OK ut när man kollar i den, men är inte lika glasklart när man ser hela kretsen i maskinen.

http://www.masenorthamerica.com/Manuals ... 0-5501.pdf
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]