Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tomas88 skrev:Men tre mils körning som det blir då (tur och retur) är för kort menar du?
He he. Ja Saabarnas vevhusventilationsproblem har man ju hört talas om :wink:

Denna är det om någon undrar. http://www.blocket.se/vi/21057282.htm?ca=21_s

det blir inte 3 mils körning! (det är tiden då tempmätaren sår i mitten som räknas, vilket den inte gör om han stannar o handlar)
det är ju bara när oljan är varm som avdunstning kan ske.
& oavsett hur långt du kör så kan inte de andra egasnkaperna repareras, det är bara bränslet i oljan du blir av med.
när vi pratar bilar i almänhet så är det ju inget på en bil som mår bra av att den står, saker fasnar m.m. brukar bli en hel del reprationer för att få ordning på bromsar m.m. om en bil stått helt still.

det är mycke bättre att köpa en nyare som rullat mer, än en som gått få mil & är äldre
Med tre mils körning så menade jag just 3 mils körning. Inte att motorn var varm i tre mil. Är man bara inne och handlar så dröjer det ju inte länge förens temperaturen är uppe på arbetstemp igen.

Men missförstå mig inte. Jag tror inte heller användningssättet är bra för bilen. Vill bara försöka analysera hur allvarligt detta är. :wink:
Bilen står ju ändå ganska lågt i pris om man jämför.
~Kalle~ skrev:Be dom köpa en bekvämare bil! tillexempel S40 :wink:

Jag blev förvånad när jag kollade krocktest, Yarisen har 4 stjärnor ...
Ha ha. Jo jag har försökt. Men en S40 är ganska mycket dyrare tyvärr.
Ang krocksäkerheten... Trodde faktiskt Yarisen hade 5 stjärnor men där ser man. Men den är nog ändå säkrare än deras nuvarande 940-93 skulle jag tro.
matzen10 skrev:Det finns ju företag (kommer inte ihåg namnet..) som spolar ur motorrummet från slagg och smuts. En sorts invändig motortvätt. Kan inte det vara ett alternativ att kosta på? Tror det kostar 4000:- iofs..
//M10
Jag skall nämna detta för dem. Men man kan kanske annars bara köra ett tätt oljebyte efter servicen som skall göras först.
kan garantera att motorn överlever många år men gör ett oljebyte om bilen köps.
kolla istället så det inte läcker olja i underkant på kåpan till kamkedjan.Många bilar fick den omlimmad.
kolla sen oxå att fläcktvreden fungerar bra. sitter en vire som brukar bli dålig.samt att kontrollera så volymratten till stereon hänger med.sitter det CD så provspela . integrerad stereo är inte billig byta och kräver lite arbete få bort.
Yarisen är billigare i drift och ja det går ju hitta en s40 för samma pris men då har de ju gått betydligt längre.

Men denna ser ju faktiskt fin ut http://www.blocket.se/vi/21008075.htm?ca=21_s Men har gått en bit. :)
Eller denna http://www.blocket.se/vi/21343621.htm?ca=21_s Fast den var ju äldre.

Men sen vill de ju ha en småbil. :( (Vilket inte en S40 är i deras ögon).
Grammse skrev:kan garantera att motorn överlever många år men gör ett oljebyte om bilen köps.
kolla istället så det inte läcker olja i underkant på kåpan till kamkedjan.Många bilar fick den omlimmad.
kolla sen oxå att fläcktvreden fungerar bra. sitter en vire som brukar bli dålig.samt att kontrollera så volymratten till stereon hänger med.sitter det CD så provspela . integrerad stereo är inte billig byta och kräver lite arbete få bort.
Tack för tipset. Detta med oljan skall kollas. Resten är kollat. Sen har den bara kasset radio :( :( :wink:
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]