Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Eftersom vajrarna är nya så är min undran om du inte har en bromsslang som är fallfärdig invändigt. Inte ovanligt att det går att trycka fram vätska till oket. Men att oket inte blir av med all vätska när du släpper pedalen, på grund av förträngning i slangen.
Åtgärd alltså: byt bromsslangar bak.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Bromsslang. Ja det hade jag inte en tanke på.
Anledningen till bytet av oken var inte att det kärvade på högersidan utan vänstersidan. När jag bytte oken så blev det bra på vänstersidan men det började krångla på högersidan.

Nu vet jag inte om det började krångla direkt men det kan ju vara så att det kom ett litet tag efteråt.
Jag tackar för tipset pettson. Ska vidarebefordra detta till verkstaden.
Användarvisningsbild
av sthlm
*pettson* skrev:Eftersom vajrarna är nya så är min undran om du inte har en bromsslang som är fallfärdig invändigt. Inte ovanligt att det går att trycka fram vätska till oket. Men att oket inte blir av med all vätska när du släpper pedalen, på grund av förträngning i slangen.
Åtgärd alltså: byt bromsslangar bak.
Men han bytte ju tillbaka till de gamla oken och då fungerade det igen!?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nej nu har du missuppfattat sthlm.
Jag har inte bytt tillbaka. Men har sagt till verkstaden att jag skickar med det gamla oket om de vill prova med det. Det gamla oket på denna sidan var ju aldrig dåligt utan jag bara bytte för att jag bytte på andra sidan.
av *pettson*
Tomas88 skrev:Lämnat in bilen igen. Sa detta om bromsslangen till Volvokillen.
"Ja jo just det de skulle det kunna vara"
Det är tyvärr inget ovanligt oavsett fabrikat på slang eller bil.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Precis när jag skulle hämta bilen så plockade de in den i verkstan. Jag gick med in så jag fick snacka direkt med mekanikern.
De hissade upp bilen och snurrade på hjulen. Allt gick lätt. Nämnde detta om bromsslangarna, men mekanikern menade att det inte var särskilt vanligt på så pass "nya" bilar. Vi testade även att bromsa hårt och bromsen släppte direkt, både handbroms och på pedalen.
"Jag kan inte se nåt fel" säger han. Frågade om han visste om det är vanligt att Biltemas ok krånglar.
Nej det hade han inte hört talas om, skivorna skulle heller inte vara nåt problem vad han visste. Men handbromsbackar och deras belägg var inte bra sa han.... Men det är ju en annan historia.

Han gav mig rådet att testa bromsa hårt några gånger på vägen hem. Gjorde som han sa och så hårt att ABSn gick in vid ett tillfälle. När jag kom hem efter 2,5mil var det så varmt att det rök från skivan där jag målat med hammarlack och färgen hade blivit svart. Vänstersidan var normalt varm.

Riktigt jäkla trött på detta. Byter tillbaka till det gamla oket och provkör. Verkar fungera perfekt. Handbromsen tar inte lika högt upp som innan heller (självjusterande). Alltså det blir inte varmt längre under min provtur. Blir bättre test i morgon då jag kommer att köra längre sträcka men det verkar ju vara något fel på Biltemas ok.
av *pettson*
När han testade bilen var slangarna raka då bilen var upphissad. När du kör är slangarna böjda då bilen står på hjulen. Visst kan det vara fel på ett ok, men då är felet kvar oavsett om bilen står på hjulen eller inte.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Han testade både med bilen upphissad och bilen på marken i svag lutning. Det släppte utan problem.
Har nu kört 27km och använt bromsarna ordentligt och det fungerar bra. Kan väl knappast vara något annat än oket då?
Kopplingspedal knarrar

Det är urtrampningslagret som är slut. K[…]

OBS Laddningsförfarandet kan upplevas olika b[…]

Service Peugeot 107 2007

Har nu fått iordning på äldsta ba[…]

Bil: V70, Classic -2000 Avtagbar dragkrok : &a[…]