Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#273951
Det är ju tur att några köper nya bilar så att "fattiglapparna", inkl mig själv har råd att få tag på bra bilar. :wink:
#273961
camaro69 skrev:Det är ju tur att några köper nya bilar så att "fattiglapparna", inkl mig själv har råd att få tag på bra bilar. :wink:
.Om ingen vill köpa ny bil så måste ju antingen priset sjunka tills någon nappar eller nyproduktionen upphöra. Begagnade bilar stiger i pris tillfälligt men dom håller ju inte i evighet så nya bilar tillverkas igen men troligtvis till lägre produktionskostnad och därmed lägre pris till konsumenten. Då börjar det om på nytt kanske,en ny bil behåller sitt pris bättre. Jaaaa..... marknaden är helt enkelt mättad,kort uttryckt. För ca 5000-100000 kr får man i nuläget en bil som man ledigt och bekvämt kan köra 30 mil med utan att få träsmak. :)
#273978
CarMan skrev:varför köpte du en ny skoter?

Om du hade varit konsekvänt i ditt tänkande så hade du ju köpt en begagnad skoter !
Ja, jag hade väl lite otur i mitt tänkande där, på -90 talet......
Eller om det berodde på en släng av dubbelmoral kanske.... :wink:
#274144
Hemulen skrev:
Tomas88 skrev:Som sagt. Alla värderar saker och ting olika.
En del vill köpa en bil som förlorar halva sitt värde på tre år och andra vill köpa öl på krogen som kostar ca fem gånger så mycket som den gör på systembolaget. :wink:
Det handlar ju mycket om intresse också. Är man intresserad av nåt så lägger man oftast mer pengar på det också.

Detta med vad som är miljövänligast är däremot ganska intressant. Vad går gränsen för hur länge man skall köra en bil innan skrotning om man bara tänker på miljön?
. När det gäller gamla vitvaror rekommenderar experterna att inte byta i onödan eftersom vinsten blir så liten mot nytt. Nu finns ju möjligheten att köra en gammal bil på miljövänligt bränsle vilket måste räknas in i kalkylen. Köper man en ny bil kan man ju ha en skylt i bakrutan där det kanske står: "Jag sov som djupast när det var mattelektion i skolan", så slipper man urskuldra sitt nyköp. :lol:
Jämfört med vitvaror som går på elektricitet som är mer eller mindre "ren" i sverige och minskar förbrukningen med kanske 25% så drivs fordon av bensin eller diesel. Utan katalysator...och vräker skiten rätt ut i luften.
Kom inte dragandes med etanolkonvertering som miljöargument i den här tråden också.
#274211
pjfj skrev:
Hemulen skrev:
Tomas88 skrev:Som sagt. Alla värderar saker och ting olika.
En del vill köpa en bil som förlorar halva sitt värde på tre år och andra vill köpa öl på krogen som kostar ca fem gånger så mycket som den gör på systembolaget. :wink:
Det handlar ju mycket om intresse också. Är man intresserad av nåt så lägger man oftast mer pengar på det också.

Detta med vad som är miljövänligast är däremot ganska intressant. Vad går gränsen för hur länge man skall köra en bil innan skrotning om man bara tänker på miljön?
. När det gäller gamla vitvaror rekommenderar experterna att inte byta i onödan eftersom vinsten blir så liten mot nytt. Nu finns ju möjligheten att köra en gammal bil på miljövänligt bränsle vilket måste räknas in i kalkylen. Köper man en ny bil kan man ju ha en skylt i bakrutan där det kanske står: "Jag sov som djupast när det var mattelektion i skolan", så slipper man urskuldra sitt nyköp. :lol:
Jämfört med vitvaror som går på elektricitet som är mer eller mindre "ren" i sverige och minskar förbrukningen med kanske 25% så drivs fordon av bensin eller diesel. Utan katalysator...och vräker skiten rätt ut i luften.
Kom inte dragandes med etanolkonvertering som miljöargument i den här tråden också.
Tycker det är otroligt bra att man kan konvertera en gammal bil till alternativt bränsle som är skonsammare för miljön.Hetsen att skrota ut äldre fordon blir då troligtvis helt meningslös. :D . Är för övrigt trevligt att se gamla klenoder på vägarna 8) .
av *pettson*
#274223
OM etanol vore ett skonsammare bränsle i verkligheten så vore det ju bra. Det är ytterst skonsamt vid VARM MOTOR och varm katalysator, men det skitar ned faktiskt dubbelt upp under uppvärmningsperioden med helt andra ämnen än vad bensin för med sej. Om vi går in på den TOTALA belastningen för miljön så är inte etanolen överhuvudtaget ett miljöalternativ, lika lite som isåfall bensin eller diesel är. Men naturligtvis endast om vi ser HELA helheten. Ser vi till bränslet som sådant och skiter i resten såsom reningsproblemen vid uppvärmningen som man idag inte kommit till rätta med (inte heller på bensinbilar).Sen till det oundvikliga, talar vi om etanol som är av jäst/sockerbas? Eller talar vi om spannmålsbas med naturliga socker och jästämnen? Eller om cellulosabas med tvingad brytning? Naturligtvis pratar vi om ETANOL i alla tre fallen och naturligtvis är slutprodukten helt olika på dom tre, med tre helt olika vägar att gå med tre helt olika miljöpåverkan

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/art ... el=1864361
#274285
*pettson* skrev:OM etanol vore ett skonsammare bränsle i verkligheten så vore det ju bra. Det är ytterst skonsamt vid VARM MOTOR och varm katalysator, men det skitar ned faktiskt dubbelt upp under uppvärmningsperioden med helt andra ämnen än vad bensin för med sej. Om vi går in på den TOTALA belastningen för miljön så är inte etanolen överhuvudtaget ett miljöalternativ, lika lite som isåfall bensin eller diesel är. Men naturligtvis endast om vi ser HELA helheten. Ser vi till bränslet som sådant och skiter i resten såsom reningsproblemen vid uppvärmningen som man idag inte kommit till rätta med (inte heller på bensinbilar).Sen till det oundvikliga, talar vi om etanol som är av jäst/sockerbas? Eller talar vi om spannmålsbas med naturliga socker och jästämnen? Eller om cellulosabas med tvingad brytning? Naturligtvis pratar vi om ETANOL i alla tre fallen och naturligtvis är slutprodukten helt olika på dom tre, med tre helt olika vägar att gå med tre helt olika miljöpåverkan

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/art ... el=1864361
Man måste ju ändå konstatera att det ska mycket till, för att inte säga otroligt mycket innan man kommer upp i samma miljöbelastning som oljan och deras förädlingar har ställt till genom årens lopp. :D
#274295
Vadå, menar du för att oljeutvinningen under åren skitat ner så ska etanolen få göra det samma? Det är samma logik som Kina använder för att rättfärdiga sina utsläpp, landet står för de klart största utsläppen i världen men menar att man har rätt till detta då västvärlden släppt ut mycket mer under under mycket längre tid. Och så fortsätter kineserna att färdigställa ett kolkraft i veckan också.

Det viktiga är att tillverka bilar som är energieffektiva, och därför kommer etanolen förbli blott en parentes i historien.
#274333
air skrev:Vadå, menar du för att oljeutvinningen under åren skitat ner så ska etanolen få göra det samma? Det är samma logik som Kina använder för att rättfärdiga sina utsläpp, landet står för de klart största utsläppen i världen men menar att man har rätt till detta då västvärlden släppt ut mycket mer under under mycket längre tid. Och så fortsätter kineserna att färdigställa ett kolkraft i veckan också.

Det viktiga är att tillverka bilar som är energieffektiva, och därför kommer etanolen förbli blott en parentes i historien.
Naturligtvis menar jag inte att Etanolproduktionen ska upprepa oljeindustrins fruktansvärda griseri med miljön. :shock: . Sedan när det gäller energiproduktion ska vi inte vara för kaxiga. Vi importerar uran till våra kärnkraftverk,kan ju undra hur det ser ut där dom bryter uranet.Vattenkraften hindrar dom vattenlevande varelserna att fortplanta sig i en naturlig miljö.Bygger man laxtrappor förbi kraftverken så hamnar nog rätt många fiskar i turbinerna på återvägen,gäller nog Ålen också. Såg när det gäller etanolen att ett finsk drivmedelskedja skulle göra etanol av rester från t.ex bagerier,kanske kan funka,vad vet jag. :-)-)
#274336
Det blir alltid mycket löst troende och tyckande i trådar som denna. Så här kommer ännu ett sådant inlägg :)

Sant är dock att den ökning av verkningsgrad som motorutvecklare lyckats med kompenseras av ökat effektuttag och komfortattribut. Snittförbrukningen nu och för 30år sedan är marginellt bättre. Nu börjar man dock gå ner i komfort och effekt så det börjar hända en del. Kunden styr.

Nog om volymen av avgaser.

Sedan har vi renheten. Det är ju självklart så att avgaserna är renare idag än förr.

På en bil från 2000-talet är dock inte renheten ett problem. Man släpper ut mer HC genom spolarvätskan på ett år än genom avgasröret en hel livslängd.


Bryr man sig om miljö (CO2-utsläpp) och ändå vill köra bil så är min rekommendation:

1) Köp en mellanklassjapanare från 95- och framåt (airbag, kat, AC utan freon).
2) För de 100-250-tusen kronor som blir över planterar du regnskog för.

Det är det mest kostnadseffektiva du kan göra för att rädda världen - om det är det du vill.
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]