Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:Det man ska passa sig för är ju om man bestämmer träff, o sen dyker inte köparen upp, då kan det var så att han sen skuggar dig, för att se var bilen står parkerad (är ju inte alltid på samma adress som man bor på, om man har en udda bil)
Kommer ni ihåg den svenska filmen TicTac? I den finns det en scen där en kille säljer en lägenhet till en annan.
Dom träffas i lägenheten och om jag inte minns fel betalar han ett antal hundratusen kontant till killen som säljer.
Dom skriver alla papper och så, sen när säljaren är påväg hem så blir han rånad av köparens kompisar. = köparen sitter på både lägenhet och pengar.
Ja jävlar säger jag bara. Nu var det bara en film, men det här har säkert inträffat på riktigt när det gäller bilköp också.
Säljer jag en bil så försöker jag alltid att träffa personen som vill titta på en offentlig mack eller så. INTE ensam hemma hos mig eller så.
Kanske jag som är nojjig men det är som det är!

/Turbo+
Men hallå, ni som täcker över skyltarna i annons.

Täcker ni över skyltarna när ni är ute och kör med, eller när ni parkerar, någon kan ju råka få syn på erat regnummer???
VolvoB20 skrev:Men hallå, ni som täcker över skyltarna i annons.

Täcker ni över skyltarna när ni är ute och kör med, eller när ni parkerar, någon kan ju råka få syn på erat regnummer???
Varför förlöjliga dem som väljer att dölja reg,nr, det är väl ändå en viss skillnad i att bruka sitt fordon och lägga ut det på nätet?

Och som Fisch säger, en seriös bilspekulant kontaktar nog säljaren oavsett visat reg,nr eller ej i annonsen.

Frågan kan lika gärna ställas, Bilar till salu - Varför vissa "köpare" så nyfikna?
anp skrev:
VolvoB20 skrev:Men hallå, ni som täcker över skyltarna i annons.

Varför förlöjliga dem som väljer att dölja reg,nr, det är väl ändå en viss skillnad i att bruka sitt fordon och lägga ut det på nätet?

Och som Fisch säger, en seriös bilspekulant kontaktar nog säljaren oavsett visat reg,nr eller ej i annonsen.

Frågan kan lika gärna ställas, Bilar till salu - Varför vissa "köpare" så nyfikna?
Inte alls något förlöjligande, gick faktiskt själv i samma tankebanor att jag skulle täcka över mina skyltar när jag sålde min förra bil.

Sen funderade jag en stund och kom fram till att både bilen ramnummer och regnummer är ju båda synliga så fort man kör eller parkerar någonstans så vad spelar det för roll.

För övrigt är ju bilens skyltar mycket farligare i verkligheten än på "nätet, skyltarna stjäls ju lite då och då och folk kör igenom biltullarna med dem.

Sen var det problem med tjuvar som gick runt på campingarna i sydsverige och skrev upp bil-nummren och gjorde inbrott hemma hos folk eftersom det var lätt att se vilka som var på semester och det var tomt hemma. Där ligger de stora riskerna.
@ anp. Varför vissa "köpare" är nyfikna vet inte jag. Men man kan ju alltid gissa.

Däremot är det helt naturligt och logiskt att en äkta köpare eller intressent är nyfiken.
Det ligger ju i sakens natur. Visst finns folk som inte bryr sej mycke när de köper bil.
Men många köpare vill absolut veta så mycke som är möjligt om det tilltänkta fordonet.

Med ett synligt reg-nr kan köparen ta reda på antal ägare, om och när bilen är importerad,
om bilen är besiktigad, skattad, godkänd och allra viktigast - Om bilen har brukandeförbud.
Dyker det då upp nåt skumt på den här nivån så ringer man förståss inte på det fordonet.
Men ser allt fint o bra ut så kan man lugnt ta en första kontakt med ägaren :-)-)

Sen är det ju så, att om det på slutet finns 2 likvärdiga bilar kvar som känns intressanta,
och den ena ägaren är hemlig och blir sur o besvärad när man ställer frågor, men den andra
ägaren är öppen, informativ, vänlig och har inget emot frågor om packboxen. Vem får bilen såld? :wink:
Självklart är en äkta spekulant nyfiken, och skall också vara nyfiken för att inte bli lurad vid affären.
Men att avfärda en annons p.g.a avsaknad av reg,nr ser jag litegranna som ett tecken på att nyfikenheten är större än intresset.
Att skicka ett mail eller ännu hellre ringa ett samtal för att kontrollera reg,nr m,m är inte så svårt eller tidsödande om man är seriöst intresserad av fordonet i fråga.
anp skrev:Självklart är en äkta spekulant nyfiken, och skall också vara nyfiken för att inte bli lurad vid affären.
Men att avfärda en annons p.g.a avsaknad av reg,nr ser jag litegranna som ett tecken på att nyfikenheten är större än intresset.
Att skicka ett mail eller ännu hellre ringa ett samtal för att kontrollera reg,nr m,m är inte så svårt eller tidsödande om man är seriöst intresserad av fordonet i fråga.
...och knappast svårt om man bara är intresserad av att nattetid hämta en uppsättning balla fälgar heller.
Så vem försvårar man för egentligen?
Man kan naturligtvis ringa och agera spekulant för att på det viset komma över nödvändig information, som säljare vet du aldrig orsaken till kontakten.
Den än mer driftige stjäl fordonet under provkörningen och lämnar en stulen bil som "pant" ex,vis http://www.blocket.se/vi/20643085.htm?ca=5_s

Säker kan man aldrig vara till 100%, men man kan välja exponeringsrisken och annonsera på det sätt som känns tryggast för en själv.

Hur kunde man förr i tiden snabbt och enkelt sälja och köpa fordon enbart via textannonser i lokal eller Gula tidningen? Kan folk ha blivit oärligare med tiden, och dolda reg, och telefonnummer en effekt av detta?
jag håller med om att det är mer atraktivt at köpa en bil med synlig ummerplåt än köpa en "hemlig"

sen så kan jag upplysa om att man lätt kan hitta de bilar uta synlig numerplåt, bra genom att kolla var telefon numret är registrerat http://www.hitta.se så det är ju som sagt löjligt att täcka plåtarna...

sjäv är jag även skeptisk till att handla nått från nån som har ett okänt (oregistrerat) kontantkort till telefon, eller kör med hottmail
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]