Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:8km är ingen lång sträcka. beroende på hur bilen betersig & vad man vill prva så kan jag köra allt från 5km till 10km på en vanlig service. har man sen nåt beteände hoss bilen som ska "kollas" så kan det blir längre
håller med! när jag är ute och provkör lastbilar så brukar jag ta en rejäl åktur så man kan höra olika ljud och känna att bilen är okey, brukar åka på både grusvägar och asfalt. jag lagar krockade lastbilar och bussar på volvo i Västerås, eftersom att dom har krockat eller har legat/rullat av vägen så behövs det en riktig åktur :D
en vanlig rutinservice provkörs inte om inte kunden har klagomål.där jag arbetade åkte arb-ledare med vid provk- av prestigebilar amg, viper mm tror inte en t5a är så speciell? grabbarna vill nog plocka in nästa bil, de tänker nog mera på inkomsten? det finns säkert undantag i valpskiktet de brukar bli fostrade ganska fort!
isak.
Alltid en liten provkörning vid service. Svängen jag normalt tar är c:a 5 km totalt, och det känns inte långt. Men det är vid service utan klagomål på oljud eller annat. Ska man t ex lyssna efter oljud eller känna på en automatlåda som växlar konstigt nån enstaka gång ibland blir det längre. Den längre sträckan jag kör är 8,8 km enkel väg enligt hitta.se.

Prova själv att provköra din egen bil. Du ska hinna med lite svängar och korsningar, känna på bromsarna i minst 70 km/h, en hård inbromsning och en lite försiktig, acceleration från 0, en "8" med fulla rattutslag på LBC's parkering. km-räknaren tickar på...
av *pettson*
Turbo+ skrev:Jag vet inte vad ni tycker, men jag skulle bli skitförbannad om bilmecken är ute å "nöjeskör" min 940 bara för att det är så kul att gasa..

/Turbo+
Det blir vi nog alla.
Vi blir också lika förbannade om bilen inte är till tillfredställelse när vi hämtar den. då undrar vi hur j-la dum en mek får bli som inte provkör ordentligt efter service och åtgärder...
Dubbelmoral kallas det..
Bestäm dej hur du vill ha resultatet. Agera därefter.
På mitt gamla jobb så körde du ca 5km efter vanlig service. En kortare slinga som innehåller lite olika körstilar. där har du chans att lyssna efter oljud osv.
Efter byte av bromsskivor/ handbroms så körde man ut på motorvägen och körde till nästa avfart och tillbaka igenom stan en viss slinga för att få känna hastighets spannet 50-110. Sträckan blev ca 2mil. Slingan är fastställd av verkstadschefen då den innehåller alla variabler vi skulle veta om bilen.
Men så hade iallafall inte jag/ vi några reklamationer eller ilskna samtal om sånt som borde märkts.
Tycker det är helt ok att bilen provkörs när den är inne på service. Bilen skall klara fullgas test och max inbromsningar gör den inte det så är det ju något fel och då e det ju bra att det uppdagas när den är på verkstad.

8 km tycker jag inte är mycket att bråka om det får ju ses som väldigt normalt skulle jag vilja säga.

Vänligen.
När jag jobbade på en stor Volvo-verkstad och återförsäljare så var det minsta man provkörde på ett inbytestest 8 km.

Denna sträcka innefattade alla "element" såsom stadstrafik, farthinder, rondeller, riksväg, och kurvig enskiljd grusväg. Det fanns även en riktigt saftig backe där man kunde prova AWDn.

Men det var bara när allt på bilen känndes bra som man körde den sträckan. Om man hörde nåt oljud, eller om bilen inte uppträdde som förväntat så letade man upp andra vägar där man kunde "ringa in" oljuden eller beteendet.

Ibland kunde ju provkörningarna bli ett par mil.

Men däremot vid vanlig service så provkörde man kanske ungefär 3-4 km. Sen berodde de ju på vad man hade gjort för jobb.
Sen är det så att för vissa felkoder behöver man köra i minst 25 minuter för att alla tester ska gås igenom av styrenheten.
*pettson* skrev:
Turbo+ skrev:Jag vet inte vad ni tycker, men jag skulle bli skitförbannad om bilmecken är ute å "nöjeskör" min 940 bara för att det är så kul att gasa..

/Turbo+
Det blir vi nog alla.
Vi blir också lika förbannade om bilen inte är till tillfredställelse när vi hämtar den. då undrar vi hur j-la dum en mek får bli som inte provkör ordentligt efter service och åtgärder...
Dubbelmoral kallas det..
Bestäm dej hur du vill ha resultatet. Agera därefter.
På mitt gamla jobb så körde du ca 5km efter vanlig service. En kortare slinga som innehåller lite olika körstilar. där har du chans att lyssna efter oljud osv.
Efter byte av bromsskivor/ handbroms så körde man ut på motorvägen och körde till nästa avfart och tillbaka igenom stan en viss slinga för att få känna hastighets spannet 50-110. Sträckan blev ca 2mil. Slingan är fastställd av verkstadschefen då den innehåller alla variabler vi skulle veta om bilen.
Men så hade iallafall inte jag/ vi några reklamationer eller ilskna samtal om sånt som borde märkts.

Jo jag förstår vad du menar, Pettson. Men det var inte så jag menade.

Du skriver att jag inte är nöjd om mecken inte kontrollerar bilen siom han ska, det är klart att det stämmer och om det krävs 1 mil körsträcka för att göra det är det GIVETVIS okej. Men, det jag skrev om handlade om meckarna i kafferummet som säger nått i stil med "öh leffe! haru sett den där 940 turbon där nere? va ute å körde skiten ur den innan lunch, fan va den gick".
DÅ är det inte okej, det är det som gör mig förbannad. Jag har nämligen varit med om detta.
Att verkstan provkör har jag inga problem med.

/Turbo+
Fråga vad dom gjorde på servicen. Vad som ingick etc. Fråga någon i kundmottagningen om man brukar köra bilarna vid vanlig service.

Jag hade inte accepterat mer än 100 meter utan att jag skulle sitta i bilen/köra själv. Köra på grusväg etc hade varit totalt förbjudet! Jag har för mycket dålig erfarenhet av 'provkörning' (läs buskörning!!) :evil:
Vad har du haft för erfarenheter av det XC90_Executive? Det går ju inte att lösa praktiskt på en verkstad att kunden ska åka med vid provkörning. Möjligen om du väntar medans dom gör jobbet.

"Busköra" och "köra skiten ur" grejerna får man chans till när man går på internutbildningarna, när det har kommit en ny modell, eller en ny motor. Så att man ska låta bli att göra det med kundbilarna. Sen i vilken grad det levs upp till kan inte jag svara på.

Jag kan bara tala för mig själv att kundbilar körde jag försiktigare än min egen, oavsett motor och modell. Om dom nu av nån anledning behövde provköras. Däremot vet jag en som bytte ett P-ljus på en V70 R AWD. Den "provkörde" han efteråt. :D Han fick sig lite bassning av verkstadschefen efteråt.

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]