Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
intrssant
här kanske är ytterligare en spik i europeiska bilfabrikers kista?
att envsit hålla fast vid märkesspecifica produkter.oljor glycol filter mm exempelvis merceds hade 5 olika oljor för styrservo??? har historiskt alltid funkat med vilken atf kvalitet som helst.batterier är ett annat område med polställning o storlekar? std-lager fungerar ju det med, samma nr- över hela världen kan få ytterbana från timken rullsatsen fr-skf, som exempel.vad har ni som är i branchen för åsikter i frågan?
isak
av FSS
Nu är det ingen splirrans ny volvo vi snackar om utan en 945:a från 1992 som nivån är nere på min. Det enda jag vill göra är att fylla upp till max (ska byta termostathuspackning också så det lär sjunka lite mer) så det enda jag undrar är om det är ok att bara hälla i blå glykol + vatten i min nu gröna kylarvätska.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag tror inte du kan få nåt säkert svar på det.
Jag tror så här. Troligtvis är det ok men inte säkert.
För att vara helt säker så byt kylarvätska och spola igenom systemet och skriv upp vad du häller i sen.
av *pettson*
FSS skrev:Nu är det ingen splirrans ny volvo vi snackar om utan en 945:a från 1992 som nivån är nere på min. Det enda jag vill göra är att fylla upp till max (ska byta termostathuspackning också så det lär sjunka lite mer) så det enda jag undrar är om det är ok att bara hälla i blå glykol + vatten i min nu gröna kylarvätska.
Jag ska ge dej ett bergsäkert svar: NEJ men köp en flaska eller dunk med en multiglykol typ PEAK eller nåt liknande. Då spelar det ingen roll vilken glykol som är i bilen, den blandar sej med alla utan trassel.
av olson
isak skrev: blir väl att köpa mercedes lastbilsglycol,den enda som funkar till deras industrimotorer kompressorer mobilkranar mm kavitationsskador på foder krokiga vevstakar annars.
isak

:lol: :lol: :lol:
av FSS
Hur mycket rymmer hela systemet då?
Blev ju pålurad en liter blå glykol på macken här nere som dom hävdade att det bara var att "toppa" med.
Oljenissen på macken hävdade att den blåa "slår ut sig" med den gröna, eller "slår ut varandra" eller vafan han tjötade om...
av *pettson*
FSS skrev:Hur mycket rymmer hela systemet då?
Blev ju pålurad en liter blå glykol på macken här nere som dom hävdade att det bara var att "toppa" med.
Oljenissen på macken hävdade att den blåa "slår ut sig" med den gröna, eller "slår ut varandra" eller vafan han tjötade om...
Hela systemet rymmer ca 7,2 liter.
av Rådlös
Jag öppnar den här tråden igen, för jag har fått lite nya uppgifter. Tidigare har jag, och flera med mig varit lite förvirrade när det gäller etylenglykol och propylenglykol. Hur skall man veta vilken sort man har i kylaren, så man fyller på med rätt sort. Se inläggen längre upp i tråden.
Vi har konstaterat att någon gällande färgkod inte existerar. Det kan vara vilken färg som helst på båda sorterna.
Nu har jag talat med en kemist och fått följande tips, som jag också har kollat med produktdatablad på några tillverkare.
Kok och fryspunkten på dom båda är olika! Likaså densiteten. Nu blir dessvärre detta bara teoretiska uppgifter, eftersom man måste destillera bort vattnet om man vill pröva. Men det kan vara roligt att känna till.
Etylenglykol: Kokpunkt 155° Fryspunkt -18° Densitet 1123 kg/m3.
Propylenglykol: Kokpunkt 170° Fryspunkt -18° Densitet 1055 kg/m3.

Etylenglykol är alltså den "supergiftiga" men förhållandevis billiga sorten. Propylenglykol är den något mer harmlösa, men dyrare sorten. Sedan har jag under resans gång fått veta att det finns "Long Life" och andra "Super-värsting-Special-Special". Men dom är alltså baserade på den ena eller andra glykolsorten. Det är nog mer en fråga om hur mycket pengar tillverkaren kan ta ut för ett flashigare produktnamn? :shock:

Detta är ju som sagt bara teoretiska uppgifter, och vem har tid och möjlighet att destillera bort vattnet, medan kylaren på en bil läcker t.ex. i närheten av en grusås där man tror att det kanske är en vattentäkt? Så det här blir kanske kunskap för s.k. överflödigt vetande, men den som vill forska vidare har något att gå på.
av svempus
men om man inte vet och ska lämna in bilen på volvo på byte av glykol och sploning av systemet då gör det väll inget om man köper glykol på volvo innan och kör i för alla glykol typer går väll att blanda vad jag har fattat här det rör sig om cirka två månader och jag vet ej vad det är i innan....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Ja hade lös CEM men den såg bra ut men […]

Skumpump till punktering

Hej på er. Undrar om en sån där p[…]

Regn på keramiskt sprayeax

Även om effekten som spraylackskydd ger ä[…]

Blöddrande Motor