Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Amarace skrev:
CoqRouge skrev:Det är en sak att få en check från utlandet som betalning, då ska man vara kritisk till checken och självklart kontrollera med banken.
Men vad kan man göra om man vet någons kontonr, sätta in pengar.. (de flesta nr är folks personnr, och det är inte speciellt klurigt att få tag på nuförtide.)

Sen så skickar ju inte en vettig människa iväg bilen till utlandet utan att ha fått betalt för den först.

Såvitt jag vet är det bara Nordeas Personkonto som har personnummer, inga andra banker har så?

Sen är det så att bedrägeri fungerar så att en person från utlandet sätter in en summa pengar på ditt konto, du ser pengarna och tänker att allt är frid och fröjd, men så stoppar han betalningen varvid du helt plötsligt inte har den summan pengar.
De sk Nigeriabreven fungerar ju ungefär så, dom sätter in en hög summa pengar, man ska behålla en viss del och sedan betala tillbaka resten till dom på ett annat konto. Problemet är då att när du betalat tillbaka så stoppar dom det och du är blåst på den summa som du förde över.

Så bekräfta ALLTID med banken att det verkligen finns pengar och täckning för det.

Man ska alltid vara misstänksam när nån mailar och vill köpa något från utlandet och har nåt skumt sätt att sköta affären på.

Alex960, om han skickar kontrakt via mail, hur i all världen ska han skriva under det då?
Vore jag du skulle jag nog dra öronen åt mig.
hej jag har kontaktat köparen igen eftersom han pratade hyffsad svenska frågade jag honom hur han hade tänkt göra med ägarbyte mm om han hade svenskt personnummer eller någon svensk adress dock har han fortfarande inte svarat mig eller hört av sig på annat viss,börjar tycka detta verkar skumt
alex960 skrev:sen skulle bilen bli hämtad inom 1-2 dygn.
Om man köper en bil för 6-7000kr anlitar man förmodligen inte en firma som ska ombesörja allt från hämtning hos privatperson i sverige till leverans i slovakien.
Sannolikt har han en bekant som ska hämta bilen, kräv kontant betalning vid hämtning så kan inte du bli lurad.
låter jätte skumt i mina öron!
vem görsig allt detta besvär för en bil i den prisklassen.
självklart ska han inte exportera bilen, han ska bara blåsa dig. (expor grejen är ju för att det får dig att tycka att han är en bra köpare, då du aldrig får se bile mer)
Amarace skrev:
CoqRouge skrev:Det är en sak att få en check från utlandet som betalning, då ska man vara kritisk till checken och självklart kontrollera med banken.
Men vad kan man göra om man vet någons kontonr, sätta in pengar.. (de flesta nr är folks personnr, och det är inte speciellt klurigt att få tag på nuförtide.)

Sen så skickar ju inte en vettig människa iväg bilen till utlandet utan att ha fått betalt för den först.

Såvitt jag vet är det bara Nordeas Personkonto som har personnummer, inga andra banker har så?

Sen är det så att bedrägeri fungerar så att en person från utlandet sätter in en summa pengar på ditt konto, du ser pengarna och tänker att allt är frid och fröjd, men så stoppar han betalningen varvid du helt plötsligt inte har den summan pengar.
De sk Nigeriabreven fungerar ju ungefär så, dom sätter in en hög summa pengar, man ska behålla en viss del och sedan betala tillbaka resten till dom på ett annat konto. Problemet är då att när du betalat tillbaka så stoppar dom det och du är blåst på den summa som du förde över.

Så bekräfta ALLTID med banken att det verkligen finns pengar och täckning för det.

Man ska alltid vara misstänksam när nån mailar och vill köpa något från utlandet och har nåt skumt sätt att sköta affären på.

Alex960, om han skickar kontrakt via mail, hur i all världen ska han skriva under det då?
Vore jag du skulle jag nog dra öronen åt mig.
Han kan som sagt inte göra annat än att lägga in pengar på ditt konto...
haha uppdatering nu ringde killen igen han ska sätta in pengar på mitt konto bilen blir hämtad på söndag med lastbil,,rätta mig om jag har fel men tar det inte typ tre bankdagar innan jag har pengarna??? dvs tidigast tisdag vet jag om jag blev blåst då
Säg till denna kille att istället sätta in pengarna på ett konto åt den som ska hämta bilen, sen får den som hämtar bilen ge dig pengarna kontant. inga pengar = ingen bil.

Hur lång tid det tar innan pengarna syns beror ju på, alltifrån direkt till 3 dagar.
LarsBd skrev:Sannolikt har han en bekant som ska hämta bilen, kräv kontant betalning vid hämtning så kan inte du bli lurad.
Amarace skrev:Säg till denna kille att istället sätta in pengarna på ett konto åt den som ska hämta bilen, sen får den som hämtar bilen ge dig pengarna kontant.
Svårare än så är det inte.
Kom också ihåg att den som hämtar bilen ska skriva under som ny ägare, du själv ska ombesörja att bilregistret får ägarbytesuppgifterna samt som tidigare sagts behåll nummerplåtarna om den som skriver på ägarbytet inte har svenskt personnummer.
Om du ändå av någon anledning låter ägarbytespapperen följa med bilen ska du fotografera de påskrivna papperen och gärna göra en fotostatkopia på dom så att du har bevis på ägarbyte när trängselavgifter och övriga böteslappar börjar dimpa ner i brevlådan.
Kräver köparen att han ska ha papperen är det bara at gemensamt uppsöka en brevlåda och posta papperet direkt.
Kopiera även körkortet, och kolla så att det inte är ett legolandkörkort...
Ta reg,nr mm på hämtande bil, och kontrollera det via sms på 71456
Vid tvivel, överväg om det är värt besväret för de pengarna.

Kanske målar vi fan på väggen i onödan, kanske sparar vi dig en massa besvär...
CoqRouge skrev:Sälj bilen kontant.
Ta av regskyltarna och skicka in dem till vägverket ituklippta.
Du ska även skicka in ägarbyta och skriva att bilen går på export.
Bästa rådet hittills.

Om du gör rätt på en gång slipper du en massa krångel. Hur svårt kan det vara?

No money, no honey.

Laddat batteriet några timmar då den b[…]

Låg bromsvätskenivå!?

@snowman , Laddar upp bild genom -Fullstän[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild, men jag har m[…]