Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
halmstaden skrev:
andreas_lofgren skrev: Skilnaden mellan en bil som drar 1,1 mot 0,7 blir kanske en femhundring om du kör 1500 mil om året. Det är väl inget att bråka om?
500 kr per månad, ja. 6000kr på ett år kan man göra något annat av, speciellt om man har en förmånsbil där värdetappet inte drabbar en själv.
Om 500 kr i månaden ens känns i plånboken är det inte en särskilt smart idé att köpa en ny bil överhuvudtaget - diesel eller bensin.

Räknar med att de flesta som funderar på en T5 har betydligt större marginaler än så.
poseidon skrev: Antagligen bäst att beställa utan motoremblem....
Fegis :mrgreen:
Användarvisningsbild
av halmstaden
Visst har du rätt Lövet, ville bara poängtera :oops:
Men, förstår jag dig rätt är du rätt besviken på förbrukningen på din T5, och vill sälja den, men det kanske har andra orsaker? (du kan skicka pm om du vill, om det går ot)
av Lövet
Besviken på förbrukningen är jag definitivt på grund av att den drar mer än den "förtjänar" om man kan uttrycka sig så. Den drar runt 3dl mer per mil än min tidigare BMW 530 -02 som var större, starkare, tyngre och äldre.

Jag visste dock redan på förhand att förbrukningen skulle bli hög med automatlåda och fyrhjulsdrift när man bara kör stadstrafik. Man får helt enkelt leva med det och lyckligtvis kör jag i dagsläget inte särskilt många mil (1000 mil om året ungefär) vilket gör att kostnadsskillnaden mot en snålare bil bara blir några hundralappar i månaden.

Bilen har dock en hel del andra fördelar som gör att den kommer att behållas ett tag, kanske ett år till

+Billig försäkring sett till effekten (just nu prova på i ett år á 300kr i månaden)
+Rolig att köra, rapp i styrningen och kvick i reaktionerna
+Mycket tystare än jag trodde, tack till dubbelglaset
+Fantastiskt halvljus
+Trevligt motorljud
+Bra format för mig, sitter bra fram och använder aldrig baksätet

-Drar sjukt med bensin
-Ryckig automatlåda främst mellan 2-3
-"Rapplig" kvalitet
Användarvisningsbild
av halmstaden
Intressanta åsikter Lövet. Sedan är det ju inte bästa tiderna att sälja heller, kanske går jämnt upp med ett köp i dessa tider, i och för sig...
Du får gärna utveckla dina tankar kring kvaliteten, intressant att höra!

MVH
av Lövet
"Kvalitet" kanske inte är rätt ordval egentligen utan det handlar kanske snarare om utförande. S40 är inte en jättedyr bil och således blir utförandet därefter. (Även om min ny trots allt kostade 345.000kr)

När det gäller utförandet gillar jag inte:
* Belysningen i kupén - för få men för starka ljuspunkter
* Yttre dörrhandtagen - först händer ingenting sedan säger det "brak" när man öppnar.
* Dörrljud vid stängning - tunnt och ganska pappigt ljud
* Dörrsidorna - gjorda i ett stycke stenhård repkänslig hårdplast och dörrfickan rymmer bara ett kreditkort

Jag har relativt höga krav på utförande som kommer av att jag mestadels åkt Audi och BMW tidigare. Jag vet att S40 är en billigare bil och någonstans måste man spara helt enkelt. Men när någon frågar så måste jag ju svara :wink:
av PRIUS
Angående hårdplast i dörrsidor så såg det inte mycket bättre ut när man var och tittade på Audi eller BMW, större delen av dörrinersidan är numera i burkig hårdplast även i deras bilar, inte så premium.
av matzen10
poseidon skrev:Antagligen bäst att beställa utan motoremblem....
Haha... ja vad gör man inte för att var PK..! Kanske rent av smäller på dieselmärket på bakluckan, under några veckor "för säkerhetsskull" så grannarna hinner observera det. Sen får man hoppas att de inte märker avsaknaden av knatter vid kallstarten på morgonen :-).

Precis som skrivits i tråden så blir totalkostnaden för en bensinare inte så värst mkt högre jämfört med en dieselsnurra. Förutsatt att man kör en 1500-1700 mil om året och även räknar in fordonsskatten samt det högre inköpspriset för dieseln.
Så vill du/ni hellre ha en bensinmotor så köp det! Och ta ev. till James Bond-tricket under en tid om det hjälper. För visst är det fördomar inblandat när det gäller valet bensin/diesel vid bilköp!

Egentligen skulle vi starta en "energitråd" i bäst lämpad forumsdel..! Där kan vi diskutera energispartips till allt som inte rör bil (hus, elprylar, osv..). Då skulle vi kunna bidra med sänkt koldioxidutsläpp i ena änden och därmed fortsättningsvis kunna åka bensinbil i andra änden! Det måste ju vara klimatsmart! :mrgreen: :-DD
Ska fundera på den och försöka hitta en hemsida som beskriver hur mkt koldioxid man kan spara på att byta en glödlampa :-)
M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av halmstaden
Lite tråkigt att läsa lite här och var att folk tvekar att köpa Volvo för att det inte finns rätt kombination. Det borde ju vara det minsta problemet för tillverkaren att åtgärda. XC60 2.0D AWD, V70 2.0D AWD, V50 osv när kommer dem? Ännu tråkigare att T6 försvunnit från XC60.
Synd att Volvo ligger allt annat än först när det gäller motorer. Man får väl glädjas av att de är pionjärer inom säkerhet istället :-)-) vol:-)
Användarvisningsbild
av poseidon
Var förbi Volvo i Haga Norra i helgen å tittade lite. Frågade om V50 T5 AWD å bensinbilar. Försäljaren sa att det är ungefär 15% bensinbilar resten diesel/etanol som säljs. Å andra sidan så körs ju 95% av etanolbilarna på bensin i dagsläget. I vilket fall så är det inte lätt att bestämma sig för om det är ok med bensin. Råkar ofta hamna bakom samma bil när jag är på väg till gymmet. En vit V50 T5 AWD summum, blir riktigt avis. Ägaren måste vara pedant för den är ALLTID vit, oavsett väderlek. Jaja, det är ett tag kvar till beslutet skall tas så jag hinner väl ändra mig 10 gånger minst.
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]