Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
andreas_lofgren skrev:Ingen bra idé att slopa det kravet enligt mig. Bävar inför att få någons slarvigt monterade dragkrok i näsan när jag åker.

Köper man en dragkrok för kanske 5000 spänn, är verkligen 300kr för besiktning så mycket att bråka om?
Statistiken kanske visar att få reggningar ger någon anmärkning?

Sedan lär väl det årliga SBP-lotteriet fortsätta var nitisk vad gäller dragkrokar.
Vet inte hur många rost-skittvåor jag fått själv och på andras dragkrokar då någon icke-bärandeplåt uppvisat rostskador.

Men i stort håller jag med dig, varför slopa något som ingen ifrågasätter?
Nåja, bara varningstriangeln är med så...
av LarsBd
anp skrev:Statistiken kanske visar att få reggningar ger någon anmärkning?
Förmodligen är det bara rädslan för registreringsbesiktning som gör att vissa monterar draget rätt, utan kontroll skulle säkert mycket märkliga montage förekomma.
av Mad
Den enda kontrollen som de gjorde på min reg bes av det delbara drag jag monterat själv,
var att skriva av siffrorna på typskylten han varken tog i draget eller kände på några skruvar.
Det var över på 2 min, jag kunde lika gärna ring in och uppgett siffrorna.
av Hemulen
Säkerligen en brysselgrej. Då vågar inte vägverkets filurer göra annat än ta på sig stövlarna och snällt lyda,annars kanske Tyskarna kommer klampande....................... :D
Kravet att på reg.besikta draget slopas från den 29/4 på bilar som är helfordonsgodkända.
Orsaken är att Sverige antar ett ramdirektiv som anger att helfordonsgodkända bilar inte behöver omregistreras vid montering/demontering av "kopplingsanordning", som det egentligen heter.

Orsaken till att bultar m.m. "inte kollas" är att det ska ske en översiktlig kontroll av infästning och fastställa uppgifter som krävs för att konstatera om draget är Ok på den bilen. Det brukar i normal fallet vara en enkel process. Har man gjort > 100 kontroller på t.ex en V70, så krävs det inte mycket arbete för att se att det är bra gjort.. :wink:
För att inte ta upp tid för kunden så gör man det rationellt i hallen, och sedan så har man lite jobb vid datorn för att skicka uppgifterna till vägverket.
Användarvisningsbild
av isak
hej
förstår ni inte att det inte kommer säljas drag till privatpersoner i framtiden!
allt för att strypa egenhändigt skruvande.kan hålla med om att regbes-är mest måttband, besiktades halvmonterat ibland vid besök av bilprovn- på företaget, bra service av dom! så håll ut steg 2 kommer gissar jag. har monterat ca 1200 drag sista 20 åren.
isak
av Hemulen
Tycker det är en bra säkerhet att bilprovningen kollar drag."iSAK" HOPPAS INTE DIN PROFETIA SLÅR IN,BLIR DYRT FÖR OSS VANLIGA DÖDLIGA. "iSAK" SKRIVER UNDER SITT INLÄGG:v70d503
tyskarna har förlorat två krig men inte lärt sig något? vISST HAR DOM LÄRT SIG AV SINA MISSTAG,nu går dom den politiska vägen =eu.Som sagt man ska inte ropa och blint skrika ja, jawohl innan man vet vad man ger sig in på,inte sälja ut sitt land till bryssel! (Kanske lite OT,men moderatorn har säkert överseende och kan smälta det på ett snyggt sätt ) :wink:
Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]

Sorry glömde avsluta tråden. Tack diese[…]