Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#244241
Kör inte med K-sprit, tanka några liter E85 istället, det blir klart billigare..

Kontrollera så det finns gnista och bränsle, ev. skruva ur stiften och kolla dem. Har den stått riktigt länge så kan det vara läge att slå ett par droppar motorolja i varje cylinder via tändstiftshålen och köra runt på starten ett tag. För att ev. kärvande kolvringar skall lossna...

Annars är ju normalt gamla motorer ganska pålitliga, finns det friskt bränsle och gnista så startar dom. Startgas är ypperligt att prova med, startar den inte på gas så är troligen tändningen åt skogen av någon anledning. Startar den på gas men stannar så är det mer jobb med soppatillförseln..

/Thomas
#244317
Har du skruvat ur ett stift och kollat gnistan, och kollat att stiften inte är sura.

Byttes tänddelarna innan bilen parkerades ? Så du vet att det inte är något som är felmonterat, det kan hända den bäste...

/Thomas
#244332
kanske jag har bara bytt brytare som det var innan så där kan vara fel nummer 1 ,, sen har jag inte kollat om det finns gnista på stiften utan bara om det finns gnista på tändspolen å bytt rotor å lock å konding
#244430
volvo740-88 skrev:kanske jag har bara bytt brytare som det var innan så där kan vara fel nummer 1 ,, sen har jag inte kollat om det finns gnista på stiften utan bara om det finns gnista på tändspolen å bytt rotor å lock å konding
Och verkligen dubbelkollat så att kablarna hamnat i rätt ordning ?

/Thomas

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?