Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Svenska statens skulle nog vara den sämsta ägaren för Volvo tyvärr. Varje modell kostar 5-10 miljarder att utveckla och att försöka slå ut dessa utvecklingspengar på den lilla volym som Volvo säljer blir alldeles för dyrt, man måste dela upp kostnaden över fler enheter än vad Volvo ensamt är kapabla till.

Tänk också på att bilindustrin är en dynamisk marknad där det krävs snabba beslut, något som staten inte direkt är lämpad för.
erc skrev:Det är mycket som ska falla på plats för att Volvo personvagnar ska passa in hos en befintlig koncern.

Volvo med sina kärnvärden skulle kunna komplettera Renaults varumärkespalett. Premiumstegen skulle kunna vara Dacia, Renault, Volvo - i den ordningen. Hur Nissan positioneras i den mixen låter jag vara osagt då min uppfattning är att varumärkena Nissan och Renault konkurrerar i samma segment, åtminstone på den europeiska marknaden.

BMW skulle säkert ha nytta av ett Volvo att konkurrera med Volkswagengruppens centralvarumärke Volkswagen. Volvo ligger redan på den nivån i premiumsammanhang.

Mercedes är nog försiktiga med förvärv men Volvo skulle säkert kunna komplettera Mercedes på samma sätt som i ovan nämnda exempel med BMW. Både Volvo och Mercedes har framgångsrikt kunnat vara varumärken på både personbilar och lastbilar.

Intressantast vore ändå en helt ny konstellation med Opel, Saab och Volvo - tre varumärken som skulle må bra av att inte längre misshandlas av amerikanska pickupfabrikatörer.
Mycket intressant tänkt.. Jag hoppas på något av ovanstående även om jag inte sätter någon större tilltro till mina förhoppningar.

På frågan om det är allvar denna gången... vad svarar man på det? Det har nog varit allvarligt ganska länge. Ända sedan Ford köpte Volvo tyckte jag från början.. men är lite kluven ang. det nu. Nya S40/V50 modellerna tycker jag blev ganska lyckade om man bortser från en del kvallitetsmissar, men trotts allt inget mot vad tidigare S/V40 modeller dragits med.

Det man verkligen kan hoppas på är en köpare som vill ha kvar Volvo som ett ganska självständigt märke i sitt sortiment, som kan hålla ett bra sammarbete och utbyta kunskaper, ideer och slå ihop vissa delar av tillverkningen för att öka lönsamheten.
Om man även skulle få en välstrukturerad ägare som är villig att sattsa på Volvo så får man väl se det som en bonus.

Att staten går in som finansiär i Volvo tror jag kan fungera. Får man bara rulians och rensar upp i modellträsket så kan staten senare sälja av sin andel och då förhoppningsvis med lite vinst. Men det kanske också är en utopi...?
Jag tycker Hyundai verkar vara en hyfsad kandidat på köpare, både realistisk och någotsånär positiv ur Volvo pv:s synvinkel.
För det första borde de ha resurser både för själva köpet och vidare utveckling och integrering i deras företag.
För det andra har väll Sydkorea ett förhållandevis högt löneläge så Volvos svenska fabrikerna och anläggningar borde kunna konkurrera?
För det tredje så skulle Hyundai ha nytta av Volvos varumärke, jag är rätt tveksam om detta när det gäller de Europeiska och Japanska alternativen. Dessutom har väll aldrig de Japanska bilföretagen varit speciellt glada i att köpa Europeiska bilföretag. Det fenomenet är väll mer typiskt för Europa och USA.
Hyundai och Volvo skiljer sig så mycket att Hyundai borde vara intresserade av Volvos nisch.
Nu kan det ju stupa på att Hyundai redan köpt något liknande europeiskt bilföretag? Jag har ärligt talat ingen koll på vad de äger. I vart fall tror jag inte att det kommer vara någon kö om Ford bestämmer sig för att sälja Volvo. Och mycket hellre Hyundai än något kinesisk eller indisk köpare
Micke008 skrev:Jag tycker IKEA skulle kunna köpa Volvo :)
Det skulle ju även kunna ta hand om SAAB
WORD, det har jag tyckt länge, köparen behöver inte kunna ett smack om bilar eller tillverkning bara en "fet" plånbok och ett stort intresse för Svenska varumärken.
Ingvar Kamprad är nog tämligen ointresserad av ett par halvkassa bilföretag. Dels så vill han nog helst tjäna pengar, inte förlora dem, och dels så är väl överlappningen mellan möbler och bilar sådär halvbra...

IKEA är för övrigt holländskt. ;-)

Jag tippar på att de går till Asien. Det är helt enkelt inte speciellt kul att bygga bilar i västvärlden idag med allt elände med skatter, regleringar, krångel, fackföreningar o dyl.
cobrajet skrev:...Om IKEA köper Volvo så får man nog montera ihop bilen själv(V70 Billy) :wink: .
Fy f-n va kul det skulle va, då skulle jag kunna ha råd med ny bil eller ännu hellre en "nygammal" om man fick kombinera:
Beställer per omgående en 965 kaross med S80T6 motor, M90 och bakaxel med lamelldiff och "extra allt".
Nya fina bitar att skruva ihop med en insexnyckel ?:-/
Kan undra hur många clips och skruv som blir över efter det bygget?

Hur är det med Toyota förresten? Förvärvar de eller har de växt helt på egen hand? Har de några samarbeten?
Kanske kunde vara en tänkbar ägare till Volvo, Saab tror jag ingen är intresserad av, de kommer dö.
//Björn
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]