Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är klart att märket har betydelse. Eller rättare sagt företaget bakom märket. Specifikationerna är ju bara ett minimikrav. Olja X kan ju ha större marginal till spec. än olja Y utan att någondera understiger dem. Företag X kan dessutom ha mer pålitlig kvalitetskontroll än företag Y med följden att deras olja råkar ut för olycksfall i arbetet (alltså olja som pga misstag råkar understiga kraven) mer sällan.

Därmed inte sagt att Starta är ett X- eller Y-företag. Men deras varumärke är ju betydligt mindre värt än t ex Castrol, och iom detta har de mindre att förlora på att skada det.
945S skrev:Det är klart att märket har betydelse. Eller rättare sagt företaget bakom märket. Specifikationerna är ju bara ett minimikrav. Olja X kan ju ha större marginal till spec. än olja Y utan att någondera understiger dem. Företag X kan dessutom ha mer pålitlig kvalitetskontroll än företag Y med följden att deras olja råkar ut för olycksfall i arbetet (alltså olja som pga misstag råkar understiga kraven) mer sällan.

Därmed inte sagt att Starta är ett X- eller Y-företag. Men deras varumärke är ju betydligt mindre värt än t ex Castrol, och iom detta har de mindre att förlora på att skada det.

Biltemas olja är samma som statoils.Men det klart Jula klingar ju inte i öronen.Statoil lever på sitt märke och håller höga priser för att betala den gigantiska organisation som ligger bakom.
av *pettson*
Infide skrev:Trots att båda är CE-märkta kör jag hellre med min 6000krs Shoeihjälm än en motsvarande crosshjälm på LiDL för att dra en ganska lika parallell......
*Skratt*.. efter att faktiskt varit på förstörande provning på hjälmar och skinnställ (Genom en jag känner som jobbar med import). Så garanterar jag att jag lika gärna tar på mej lidl hjälmen då jag vet vart 95% av penningskillnaden går. Det enda positiva jag kan säga om en dyrare hjälm är att dom oftast är lite lättare och därmed är risken för nackskador vid vissa rörelser något mindre än annars. Men det uppväger inte på nåt sätt prisskillnaden.
Men som i alla andra diskussioner så gör naturligtvis alla som dom önskar och tycker. :-)-)
går bra att köra på sådan olja!!! en gammal volvo med hederlig spis går på nästan vad som helst! har man en nyare motor med hydraliska lyftare får man vara lite nogrannare kanske."riktig" olja kostar mycket pengar, så kör man på billig olja kan man faktiskt kosta på sig ett extra oljebyte emellan. det finns kanske kvalitetsskillnader mellan billig o dyr olja, men tror inte det är så stora som vissa tror. som exempel kan jag ta farsans 240 som han köpte ny 83, upp till 10000 mil serva han den på volvo, sen gick det bara neråt, resterande 45000 milen körde han på billig olja, ibland långt mer än han borde, ibland fyllde han inte på förrän oljelampan blinkat åtskilliga gånger, så vid 55000 mil såldes"pärlan" den gick då fortfarande bra!
Sen ska man ju komma ihåg att utvecklingen av oljor går frammåt. Specifikationerna för oljorna 1983 används säkert inte längre idag eftersom att det inte finns oljor med så "dålig" kvalité i dagens mått mätt.
av *pettson*
alla hakar upp sej på vilken olja man kör med. Men ingen tänker på filtret? Ingen olja är bättre än dess rening gjort den.
Missuppfatta mej inte nu, ett volvo orginal är inte ett dugg bättre än ett biltema efter säg 700 mil med blandad körning i en bil som gått runt 20k mil. Istället för att fokusera på extra oljebyten och annat så kan man istället göra ett extra filterbyte mitt i perioden. OAVSETT vilket fabrikat man nu hakat upp sej på. Ett rent filter ger oöverträffat bästa oljan på andra sidan.
Att köra motorn VARM är ett krav eftersom reningen inte börjar förräns oljan faktiskt är runt 50grader. Så..olja med rätt klassning för DITT användningsområde, med ordentlig varmkörning, 1500mils intervaller på oljan. 750 på filtret så kommer vilken motor som helst att fungera kalas väldigt länge.
Jag hällde i en dunk sån där olja i min gamla 740. fungera hur bra som helst..

Fast å andra sidan hade den gått 45000 mil och var rätt inkörd så man hade nog kunnat hälla i vatten och det hade också funkar hur bra som helst.. Så om STARTA oljan är nått att ha? Ingen aning..

/Turbo+

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]