Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har blockvärmare på min S80 men jag har o-så köpt en slangvärmare. Blockvärmaren är snabbare att montera, därav att Volvo utrustar bilarna med denna typ. Sägs det. Men jag undrar om inte Volvo är på väg ifrån blockvärmarna... Sägs det.
Användarvisningsbild
av poseidon
Blockvärmare av kontakttyp är slöseri med pengar. Snacka om att elda för kråkorna.
När jag jobbade för GM så ansvarade jag för motorvärmarna till SAABarna. Det var aldrig tal om att ens fundera på att sätta dit några kontaktvärmare.

SAAB har blockvärmare i "frostpluggen" på 9-5 samt i en del av vattenkretsen som ligger utanpå blocket i 9-3 an.

Generellt så kan man säga att det bästa är dessa av frostpluggstyp sen kommer slangvärmare, sen kontaktvärmare som värmer vattendelen i blocket å SIST långt långt efter så kommer kontaktvärmare på oljetråget.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tomas88 skrev:
volvo51 skrev: Var hittar du Biltemas slangvärmare,jag hittar den inte varken i katalogen eller på nätet?
Fasen va märkligt. Hittar den inte heller nu. Varken i katalogen eller på hemsidan.
Men jag vet att jag såg motorvärmare av slangvärmartyp när jag var på Biltema i Halmstad sist. Jag stod tom och bläddrade i häftet där det stod vilken värmare som passade till vilken bil.

När jag söker på nätet hittar jag bara grenledningssats och kablar till motorvärmare. Märkligt. ??:-/
Nu så.

http://www.biltema.se/carparts/carparts ... arId=Volvo

Sökte på Google och hittade länken via ett Skodaforum :o
Tjena
Är det nån som har koll på hur många watt som kontakt(blockvärmaren) är på? S80 -01 170 hk.

Mvh
Användarvisningsbild
av A80TD
Citerat från Volvos tillbehörssida:
S80/S60/V70/XC70 Värmare, elektrisk – exkl. UK

Två till tre timmar är tillräckligt! Den ideala förvärmningstiden med en elektrisk motorvärmare är 2-3 timmar. Detta är tillräckligt för att höja temperaturen på motorn till 30-50 °C över utomhustemperaturen. Därefter ökar inte temperaturen mer och strömmen (och dina pengar) används endast för att bibehålla temperaturen. Effekt: 230 V 400 W / 120 V 450 W.
Att den höjer motortempen 30-50° över utomhustempen är bara nys. Tror de själva på vad de skriver? En blockvärmare med värmeslingan direkt i kylvattnet kan nog göra det. De brukar ofta vara på 550 W dessutom. Fattar inte varför anliggningsvärmaren bara är på 400 W.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]