Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag hällde ibland (ca 1 gång i kvartalet) i lite STP injection cleaner i min gamla s60 som när jag sålde den gått kring 20000mil och jag tyckte nog att den gick lite jämnare vid tex gaspådrag ett tag efteråt, men jag vet att det oftast sitter i huvudet :mrgreen:

MVH
Ola G
Såg att det stod på hyllan i Volvobutiken massor av flaskor av STP trim och cleaners till spridarna.

Fler som har testat om det ger någon effekt alls i tomgång, förbrukning m.m. ?

Kan tänka mig att lite skit går igenom bränslesytemet och bygger upp beläggningar i spridare och ventiler trots filter.
Det står på hyllan för att det drar in snabba pengar. Liksom godis, läsk och glass bland bildelarna.
Man säljer ett bilvårds sortiment som man själv överhuvudtaget inte rör i verkstan. Dyr och mindre verkningsfull. Men med bra förtjänster. Det är nyckelordet.
Spridarrengöringsmedel har faktiskt ingen som helst effekt i princip (finns säkert nån som lyckats få bukt med nånting som det lyckades lösa), dom luktar mest som en skvätt diesel och innehåller i princip också några deciliter diesel blandat med kristallolja.
Inte en enda av dessa vätskor är sanktionerad av volvo, eller av någon annan tillverkare om man ser det någon annanstans i märkesbutiken.
Samma att volvo här i byn sålde MacRipper regummerade vinterdäck i butiken. Volvo har aldrig och kommer aldrig att rekommendera en kund varesej märket ifråga, eller ett regummerat däck. Dom är säkert inte heller inköpta via *volvo* kanalerna. Men dom säljer bra där dom ligger, billiga bland dom dyra märkesdäcken och är dom i volvobutiken så är dom fina nog (så tänker många). Inte för det är fel med regummerade däck, eller märket i sej. Men det är inte nån rekommenderad produkt från biltillverkaren för det.

Kikar vi så ser vi ofta K sprit vid den här årstiden också, en klassisk storsäljare. Nåt som redan finns i all bensin i och med etanolinblandningen som finns idag. Vatten i bensinen är ett minne blott om det inte gått riktigt fel redan vid pumpen. Några flottörhus som kan samla upp kondensvatten är det också väldigt ont om. Rengöringsmedel, tja..etanolen fungerar faktiskt som det också för dom flesta föroreningar. En helt onödig produkt som säljs som smör överallt där den visas.

För att lyckas rengöra ifrån avlagringar i en spridare helt säkert, så behöver man *bara* plocka ur bränslefiltret som finns i dom flesta spridare, koppla upp spridaren mot en maskin som simulerar motorn och till sist ösa på med litervis med ett speciellt tvättmedel. Maskinen brukar få stå och brumma i en timma för att sen köra spridaren medans den ligger i ett ultraljudsbad nån timma, för att till sist skölja den igen en timma och sen testa spridarbilden och flödet. Sist av allt monteras ett nytt filter i spridaren. Alltså ganska långt ifrån en flaska STP. :-)-)
*pettson* skrev: Spridarrengöringsmedel har faktiskt ingen som helst effekt i princip (finns säkert nån som lyckats få bukt med nånting som det lyckades lösa), dom luktar mest som en skvätt diesel och innehåller i princip också några deciliter diesel blandat med kristallolja.
Både billigare o bättre är en 2dl tvåtaktsolja i tanken nu o då(varje tankning på bilar som eg.skall ha blyad bensin) :-)-)
umekille skrev:
*pettson* skrev: Spridarrengöringsmedel har faktiskt ingen som helst effekt i princip (finns säkert nån som lyckats få bukt med nånting som det lyckades lösa), dom luktar mest som en skvätt diesel och innehåller i princip också några deciliter diesel blandat med kristallolja.
Både billigare o bättre är en 2dl tvåtaktsolja i tanken nu o då(varje tankning på bilar som eg.skall ha blyad bensin) :-)-)
För 400 kunde du bytt dom packningar/packboxar som drällde så hade problemet varit löst i många många mil till på rätt sätt. Det istället för mjukgörare.

Tvåtaktsolja är en gammal rallyskröna, men den började inte där.
Man drog bort ventiltätningarna förr när man körde rally, man tyckte att olja som rann ned i styrningarna borde göra så ventilskaften håller sej smorda och inte skär när man kör på höga varv längre tid. Men efter ett tag slutade man med det då man förstod att om man förbereder toppen på rätt sätt så håller det ändå, man kan inte varva höga varv med glappa styrningar och inte med för tajta heller. När man kom på vilka spel det ska vara så försvann problemen.
Insprutningen gjorde intåg.. Alla kan ju trimma insprutnings systemet, det är ju bara att chockhöja bränsletrycket och gasa?
Då minsann slog man i tvåtaktsolja i bränslet för att bränslepumparna skulle smörja sej istället, för dom skar på löpande band och det var bränslets fel, bränslet var för torrt och värre blev det då blyfritt kom. Sanningen var den att dom körde så höga systemtryck ur pumparna att dom gick varma och skar. Sen var inte renlighet nåt som var sådär stort vid fälttankningen och naturligtvis inga förfilter och bara mesar använde bränslefilter innan spridarna. Vi pratar om Kjetronic eran.
Så fort spridarna blev elektriska så blev problemet ett annat. När man började dimensionera allt ordentligt och använde filter så slutade man med tvåtaktsolja.

Då blev folkrace en stor hit.. Se då kom det tillbaka det där med att dra ventiltätningarna. Sen blev det kjetronic insprutare och då gjorde man samma resa med överbelastade gamla pumpar som då magiskt skulle hålla med tvåtaktsolja. När dimensioneringen blev rätt så slutade problemen där med. Ja.. för dom som lärde sej använda bränslefilter alltså.

Egentligen är det så att tvåtaktsoljan smörjer inte en pinal i bränslesystemet och den smörjer verkligen inte ventilskaften heller, inte cylindrarna heller. Den gör ingen nytta oktanmässigt och löser inte nån smuts. Kontentan av det hela är att det fortfarande är en kvarleva från förr som folk för vidare till ingen nytta.
Har provt lite saker, men den enda jag använt i någon större utsträckning är ju stp oil treament när man bygger ihop motorer. Annars så har tillsatser i stil med injection trim och liknande använts tills man fått en chans att byta bränslefilter och vad som nu råkar ha varit det egentligen problemet.
Pettson vet vad han talar om, men min erfarenhet är att på just K-jetronic skadar det itne med lite tvåtaktsolja ibland. Säga vad man säga vill, men ett mekaniskt insprutningssystem mår iallafall inte sämre. Men på alla andra system finns ingen anledning.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]