- fre 14 nov 2008, 14:02
Är fler som skrivit det på Forum (för inte är det väl du på bland annat Fordson.se som skrivit nästa precis samma?). Men av nån anledning har ingen kunnat hänvisa till nån källa, därför känns det som att det är nåt rykte/förslag el liknande som blitt "Verklighet" men egentligen inte är så. Men bara nån kan hänvisa till fakta så tror jag på det.
Detta med Bensinen i Etanol, tänk på att det bara är Etanolen som är utan skatt, inte bensinen, så för de 25% bensin som är i Etanolen nu på vintern måste det betalas skatt, därav märks ju höjningen mer.
Rådlös skrev:Till Amarace: Jag söker febrilt efter själva lagtexten, men under tiden hittar jag detta:Fast det är ju just för Biodrivmedel, det vet jag om att det är skattebefriat (än så länge), det jag reagerade på var detta du skrev:
http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?avdn ... mber=50734
Nästan i slutet på texten står det: - Från år 2004 är biodrivmedel i bilar, t.ex. etanol, permanent skattebefriade.
Jag tolkar det som att det är detta som på politikerspråk och i massmedia kallas Grön Skatteväxling. Du kanske har hört ordet förut?
Och din kommentar till den tioprocentiga höjningen i vinteretanol, höjningen på nittio öre står högt över det verkliga literpriset på bensindelen i E 85/E 75. Tidigare år har den varit i storleksordningen 20 – 30 öre per liter. Dessutom är det märkliga att samtliga svenska bensinbolag höjer med summan 90 öre på samma dag. Kartellbildning?
PS. Jag är inte Miljöpartist, även om jag kan sympatisera med dom i vissa frågor. Som denna t.ex. DS.
Rådlös skrev:Nu är det ju så här att det togs ett beslut i Riksdagen i mitten på nittiotalet, att det skulle vara fördelaktigare att välja ett miljövänligare alternativ..
Är fler som skrivit det på Forum (för inte är det väl du på bland annat Fordson.se som skrivit nästa precis samma?). Men av nån anledning har ingen kunnat hänvisa till nån källa, därför känns det som att det är nåt rykte/förslag el liknande som blitt "Verklighet" men egentligen inte är så. Men bara nån kan hänvisa till fakta så tror jag på det.
Detta med Bensinen i Etanol, tänk på att det bara är Etanolen som är utan skatt, inte bensinen, så för de 25% bensin som är i Etanolen nu på vintern måste det betalas skatt, därav märks ju höjningen mer.
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 242DL-75 | 244GL-79 | 245GL-88 | 745GL-88